Столичната община продължава да плаща на частния автопревозвач „МТК Гроуп“ значително по-високи цени на километър от тези на общинския си оператор.

Общата загуба е около 4 млн. лв. - сума, с която могат да се купят 30 нови автобуса, съобщиха водачите на листата за общински съветници на ПП, ДБ и „Спаси София“ Борис Бонев и Бойко Димитров.

„За този договор през 2016 г. активно лобира общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера. Още тогава и ние, и „Спаси София” алармирахме, че клаузите му не дават гаранции за прозрачно и отговорно определяне на цената”, заяви Бойко Димитров.

След сериозното поскъпване на горивата в началото на 2022-ра  от ГЕРБ предлагат цената по договора с „МТК Гроуп“ да се изчислява на 95% от стойността на превоза, дължима на общинския оператор „Столичен автотранспорт”. Така вместо един изминат километър да излиза 3 лв. плюс индексация, стойността му става почти 5 лв. В договора няма и клауза, която да фиксира максимално допустим процент на печалба.

„Обяснението им беше, че така софиянци ще плащат по-малко на „МТК Гроуп”, отколкото на общинското дружество, но заедно с тази уж позитивна промяна, бе предложено и формално повишение в цената, която Столичната община трябва да плаща на общинския оператор. А реално тя заплаща само в рамките на разполагаемите средства. И в крайна сметка сега на частния оператор плащаме с 10% повече, отколкото на общинския”, заяви Димитров.

Така намаляването на цената към „МТК Гроуп” практически не се е състояло.

Борис Бонев обяви, че според него причината от ВМРО да променят позицията си за подкрепа на бюджета на София, гласуван само преди месец, е оттеглянето на новата икономическа рамка, която предвиждаше намаляване цената на превозите от „Столичен автотранспорт”, а оттам и на „МТК Гроуп”.

„Още на първата работна сесия на общинския съвет ще предложим актуализирана и обективна икономическа рамка за градския транспорт и ще подготвим реформата в транспортните оператори, за да може софиянци да са сигурни, че парите за нови автобуси не изтичат от хазната в нечии джобове”, заяви Бонев.

„Наш ангажимент в следващия мандат е да запушим всички тези течове, така че да има достатъчно средства за важните неща - детски градини, облагородяване на кварталите, запазване и развитие на парковете на София”, добави Димитров.

Каква е историята?

Историята на договора с “МТК Гроуп” започва през 2008 г., когато е проведен конкурс за отдаване на линии на градския транспорт. Малко след това изтичат записи на разговори, осветляващи договорките между тогавашния заместник-кмет по транспорта Велизар Стоилов и частните оператори, които стават основание за неговата оставка и неподписване на договор с „МТК Гроуп”.

Осем години по-късно - през 2016 г., под натиск и заплахи за съдебни дела, Столичният общински съвет (СОС) приема доклад на Карлос Контрера (ВМРО) за подписване на договор, в който освен неясно как формираната цена, фигурират и твърде неясни клаузи за нейната индексация в зависимост от инфлацията и промяната на цената на горивата.

Точно тези клаузи стават причина за множество спорове и поредица от съдебни дела. В крайна сметка се стига до споразумение за единия компонент на индексация - този зависим от инфлацията, но не и за втория - този, зависещ от цената на горивата. До средата на миналата година от „МТК Гроуп” претендират, че имат право на индексация при всяко 20-процентно покачване на цената, докато Столичната община, както и преобладаващата съдебна практика, приемаха само еднократна възможност за такова покачване.

През юли 2022 г. след сериозния скок на горивата през първото полугодие, общински съветници от ГЕРБ внесоха предложение за промяна на начина на образуване на цената по договора, като вместо да бъде 3 лв. на километър плюс индексация, тя се обвъза към цената заплащана на Столичния автотранспорт намалена с 5%. Едновременно беше внесена и нова икономическа рамка за градския транспорт, която определи цена от 5,07 лв. на километър. И двата доклада бяха приети с гласовете на ГЕРБ и ВМРО.

Какви са резултатите от всичките тези промени

А ето и какви са резултатите от последните промени според ПП, ДБ и „Спаси София“. Ако по стария договор заплащането до края на 2022 г. е щяло да бъде средно 3,61 лв. лева на километър, то след приетите промени, общината плаща вече по 4,82 лв. лева на километър без ДДС. Загубата от тази разлика в цените за периода е почти 4 млн. лева.

За първите осем месеца на тази година средната цена по стария договор щеше да бъде 3,70 лева като натрупаните загуби са нови 5,8 млн. лева.

Дори да се приеме, че новият договор е бил неизбежен, то Столичната община отново търпи сериозни загуби, но този път от нереалната цена, определена в икономическата рамка. Защото въпреки, че СОС е гласувал 5,07 лв. на километър, то за 2022 г. реално е изплатил на Столичния автотранспорт по 4,52 лв. на километър. Също така с огромно закъснение през септември е внесена, но под натиск на ВМРО не е приета, актуална икономическа рамка за 2023 г. година, в която цената е заложена на 4,65 лв. на километър.

От разликата между реалните цени, които се заплащат на общинското дружество и формално приетата цена, която се използва за изчисляване на възнаграждението към частния оператор, загубите за 2022 г. са 1,7 млн. лева, а за осемте месеца на 2023 г. – 2,1 млн. лева.

КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ