Европейската комисия разследва сделка, позволяваща на българския газов оператор да получи достъп до газови доставки през Турция на фона на въпроси за възможни нарушения на правилата за конкуренция на ЕС.

Това пише порталът I.C.I.S, позовавайки се на писмо, изпратено по-рано този месец от Генерална дирекция "Конкуренция" на ЕС, с което се иска от "Булгаргаз" да изпрати изчерпателен списък с документи, включително информация, свързана със споразуменията за доставка с турския оператор и резервации на капацитет на турско-българската граница.

Информацията бе потвърдена тази сутрин от депутата и бивш министър на енергетиката Делян Добрев в интервю за бТВ, а после и БНТ съобщи, че е получила потвърждение от Министерство на енергетиката.

Поискана е и информация за договори, вече сключени и такива в процес на договаряне, според които "Булгаргаз" може да действа като изключителен дистрибутор за доставка на газ в България или другаде в ЕС.

Накратко: проверката е заради опасенията, че "Булгаргаз" може да се окаже единствената базирана в ЕС компания с достъп до природен газ през турската инфраструктура и потенциално действаща като посредник за газ от Турция до региона, пише I.C.I.S.

Очевидно е, че става въпрос за споразумението с турската държавна компания "Боташ" за доставката на природен газ, подписано от последния служебен кабинет на президента Румен Радев за срок от 13 години.

Когато споразумението беше обявено за първи път през януари, Европейската федерация на търговците на енергия изрази опасения относно възможни нарушения на правилата на конкуренцията, припомня порталът. Федерацията предупреди за това, че се пречи на други компании, работещи в региона, да навлязат на турския пазар.

Редовното вече правителство, също възложи разследване на сделката за доставка като част от проверката на работата на служебното правителство с мотива, че липсва прозрачност и ще струва милиарди на страната.

От "Булгаргаз" не са отговорили на на въпросите на I.C.I.S. до момента на публикуване на текста.

Споразумението беше подписано на 3 януари тази година между служебния министър Росен Христов и неговия турски колега Фатих Дьомнез. По същество сделката дава възможност на "Булгаргаз" да резервира капацитет за втечнен природен газ, регазификация и пренос до България, но детайлите бяха засекретени. Информация излизаше "на час по лъжичка". Така през юли стана ясно, че България ще плати 3,8 млрд. лв. само за такси на "Боташ" за периода на споразумението, независимо дали внася газ или не. 

Сделката е за срок от 13 години и позволява на "Булгаргаз" и "Боташ" да разделят дневния капацитет на граничния пункт Странджа-Малколкар. Междусистемната връзка преди това беше използвана за транспортиране на руски газ в Турция през Трансбалканския тръбопровод през България. "Булгаргаз" не получава достъп до турската преносна мрежа, само право да разтоварва танкери на конкретно посочен терминал  и да получи същото количество газ на Странджа-Малколкар. "Боташ" може да поиска от "Булгаргаз" да резервира капацитет през българската преносна система за собствените си експортни нужди или за България, или за превоз на обеми до съседни страни като Румъния, Сърбия или Гърция. В края на септември стана ясно и че турската компания активно се ползва от договореностите с България - обяви поредица от нови споразумения за доставка през последните седмици, включително с купувачи в Унгария, Румъния и Молдова, като очакването е транзитът да е през България.

Друг е въпросът, че не е ясно откъде произхожда газът, доставян от "Боташ". Компанията внася от Русия, Иран, Азербайджан и др., което породи опасенията, че България може да се превърне в "задната врата" за внос на руски газ.