Според министъра на транспорта на САЩ Пийт Бутиджъдж срутването на моста на магистралата в Балтимор има и икономически последици. Поради важността на пристанището вече се очакват "значителни и продължителни" проблеми във веригата за доставки, "които знаем, че предстоят", заяви Бутиджъдж на пресконференция във вторник следобед. След това те ще засегнат не само региона на Балтимор, "но и цялата икономика на САЩ".

"Това е бедствие и ще доведе до значителни проблеми за американските вносители и износители по източното крайбрежие на САЩ", написа Ларс Йенсен, главен изпълнителен директор на консултантската компания Vespucci Maritime, в LinkedIn.

Преди ден Контейнеровоз се заби в четирилентовия, дълъг над 2,5 км мост "Франсис Скот Кий" в американския щат Мериленд, което доведе до неговото срутване. Корабът, наречен „Дали“, е бил нает от датската корабна компания Maersk.

Корабът "Дали" е превозвал почти 5000 контейнера, когато се блъсна с моста, който е важна транспортна връзка между Вашингтон, Балтимор, Филаделфия и Ню Йорк, около 1,30 ч. сутринта.

Според властите малко преди сблъсъка е имало пълен срив в електрозахранването, което означава, че не е имало контрол върху навигацията. Екипажът, който оцеля при инцидента, подал сигнал за спешна помощ, а видеозаписите показват, че мостът се срутва за по-малко от 40 секунди.

"Все още нямаме оценка на сроковете за възстановяване", заяви Уес Мур, губернатор на Мериленд, който във вторник обяви извънредно положение за своя щат. "Основният ни фокус в момента е върху спасяването на човешки животи."

Бреговата охрана обаче намали надеждите, че ще бъдат открити още оцелели.

Отговорната пристанищна администрация е преустановила движението на кораби до второ нареждане. По данни на Ройтерс около 40 товарни кораба е трябвало да хвърлят котва в близките води, а други кораби са блокирани в пристанището за момента.

Дарайус Ирани, икономист от университета в Таусън, изчислява, че докато пристанището е затворено, регионът ще губи по 15 млн. долара на ден. Повечето от корабите, които акостират в Балтимор, идват от Мексико, Германия и Япония, казва Тинглонг Дай, професор в университета "Джон Хопкинс".

Според Бутиджъдж основната част от пристанището се намира зад срутения мост. Според американския президент Джо Байдън това е едно от най-важните морски пристанища на САЩ - особено за внос и износ на автомобили и малки камиони.

Всяка година през пристанището на Балтимор се превозват около 850 000 автомобила. От него зависят около 15 000 работни места. Мостът е и важна транспортна артерия по източното крайбрежие на САЩ. Според Байдън преди инцидента всеки ден по него са преминавали около 30 000 превозни средства.

По първоначални данни са засегнати и веригите за доставки на германски компании. Балтимор е едно от най-важните пристанища в САЩ с годишен обем на обработката на повече от 43 млн. тона товари. То е най-важният център за претоварване в страната за автомобилната индустрия.

Компанията „Mercedes-Benz“ е сред засегнатите – тя  управлява терминал зад срутения мост. До него вече не може да се стигне по море. Балтимор се използва за внос заедно с други пристанища като Ню Брънзуик и Чарлстън - обясни автомобилният производител от Щутгарт. "Ние сме в тесен диалог с нашите доставчици на логистични услуги". В момента се преразглеждат маршрутите за доставка, "за да се оценят алтернативите", добави той.

„Фолксваген“ и БМВ оперират с автомобилните си терминали пред срутения мост на входа на пристанището. Поради това собствените им дейности "не са засегнати", обясни говорител на VW. "Не очакваме никакво въздействие върху транспортните операции, но е възможно да има забавяния в движението на камионите, тъй като трафикът в района се пренасочва."

В отговор на запитване BMW заяви, че не очаква срутването на моста да окаже "някакво непосредствено въздействие върху нашата дейност, освен краткотрайни смущения в трафика". Собственият терминал на компанията все още е достъпен.

Това, което прави пристанището на Балтимор специално, е широката гама от продукти, които пристигат и отпътуват от него. То е важна врата към американския пазар за вносни селскостопански и строителни машини и специализирани товари като трактори, комбайни, мотокари, булдозери, тежки камиони и ремаркета, използвани в строителството и селското стопанство.