Познатата ни масова реклама на хазарт отива в историята (поне засега), считано от тази събота.
Забраната за реклама на игрите на щастието в телевизиите, сайтовете и печатните издания бе обнародвана днес в Държавен вестник, което означава, че влиза практически в сила три дни след това.
Промените в ресорния закон бяха приети окончателно на 30 април, като президентът Румен Радев показа, че не бърза да подпише указа за обнародването. И дори намекна, че може да им наложи вето, заради скорострелния начин, по който бяха приети. А именно: предложени на 24 април от тандема ГЕРБ и ДПС и то изненадващо, като се има предвид, че двете партии показваха незаинтересованост към почти същите предложения на други парламентарни групи не само в годините назад, но и дори в месеца, предхождащ тяхната законодателна инициатива. Това породи спекулациите, че ГЕРБ/ДПС опитват да изнудват телевизиите, в които хазартният бизнес е сред най-големите рекламодатели, в контекста на предизборната кампания, както и че се прави опит за обезценяване на националната Нова тв преди евентуалната й продажба (което е на ниво непотвърден слух отдавна). До момента никой от двете партньорски партии не е коментирал.
Но, какво приеха депутатите с рядко виждано мнозинство:
Забрана. Донякъде...
Забранява се всякаква реклама в електронните медии - радио и телевизия. Изключение ще има само за Българския спортен тотализатор - за тегленето и анонсирането на тиражите. Както е известно, ТОТО-то финансира целия държавен спорт у нас. Първоначално вносителите Теменужка Петкова и Йордан Цонев го бяха забравили. За съществуването му напомниха от ресорното министерство, което също се издържа от тотализатора.
Забрана вече има и за печатните произведения (вестници, списания и пр.) и за електронните медии, "включително интернет страници" (интернет страници са и странициите на хазартните оператори, като така и не се разбра касае ли ги забраната). Както и на обществени места, в т. ч. фасади на сгради.
Хазартна реклама се допуска само върху билбордове - но ако са на поне 300 метра отстояние от образователните институции и тези, които предоставят социална грижа за деца; върху фасадите на самите обекти, но рекламата не трябва да надвишава 20 на сто от общата площ и е до 50 квадрата, както и върху спортните екипировки, съоръжения, зали, стадиони, басейни и пр., и върху материалите на самите спортни клубове, федерации и т. н. - стига да не са предназначени за непълнолетни деца.
И там, където рекламата е разрешена, вече задължително ще трябва да има надпис "Хазартът носи риск от развиване на зависимост" - на поне 10 на сто от площта.
Забранява се и рекламите да съдържат цифри.
Със становищата против промените от бранша изтъкнаха, че сега хазартната реклама ще се пренасочи към сивия сектор, както и към социалните платформи. Божидар Божанов (ПП-ДБ) опита да предупреди, че сайтове неволно може да станат нарушители, чрез Google Ads, например, като не носят отговорност за появилото се хазартно съдържание в отделеното рекламно пространство. Отделно, много рекламни мрежи са регистрирани извън България и не могат да бъдат санкционирани, посочи той.
Бързо изплащане на печалбата
На организаторите на онлайн игри бе вменено и да предприемат мерки за ограничаване на рисковото поведение. За целта ще бъде изготвена наредба, която да определи максимален престой в страницата за залагания, максимална загуба за определени периоди, максимален размер на залозите за различните игри.
Решено бе и печалбите до 10 000 лв. да се изплащат незабавно, а тези на тази стойност и над - по банков път и също в спешен порядък. Аргументът: сега организаторите изплащат парите парче по парче и на място, което кара играчът да се връща в обекта и така често похарчва вече спечеленото.
На границата - всичко е разрешено
Игри с автомати, по-познати като ротативки, както и казина, вече да не може да има в населени места с под 10 000 жители, гласят още обнародваните днес промени. От Министерството на финансите отчетоха, че става въпрос за 104 обекта, но не можаха да кажат колко са заетите в тях служители.
Изключение има за курортите, както и в радиус от 30 км от ГКПП-тата в цялата страна (в т.ч. речни, морски, жп граници). Тоест - около границите може да никнат хазартни "градчета".
Според измененията за лиценз за игри с игрални автомати вече ще се изисква внесен капитал на минимална стойност 750 000 лв. при 500 000 лв. досега, като капиталът трябва да се поддържа през целия срок на действие на лиценза.
Този текст от закона ще влезе в сила след три години - за да не се сдобие държавата с вълна от съдебни дела, аргументираха се депутатите.
Още по темата
- Димитър Маринов - главен герой в новата коледна реклама на "Амазон"
- "Възраждане", "Има такъв народ" и БСП са изхарчили най-много пари за реклама
- Кандидатите на Пеевски си "самодарили" 785 000 лв. "Евроком" най-предпочитана за предизборна реклама
- НАП е свалила над 2500 хазартни сайта от началото на годината
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни