Доброто намерение на спортното министерство в България най-сетне да има свой закон за доброволчеството, може да бъде помрачено от няколко спорни текста в него. Проектът на нормативния акт все още е във фаза обществено обсъждане, т.е. не е минал през правителството и парламента, но вече се появиха опасения, че с него може да бъде застрашена националната сигурност на страната. Причината е, че дава някои права на чужденците и от страни извън Европейския съюз (ЕС) и Швейцария.

Според проекта на ведомството, доброволчеството ще се дели на два вида - краткосрочно, до 30 дни и дългосрочно - над 30 дни. При втория вид ще се сключва договор между организацията, която набира и координира доброволците и самите доброволци.

В същото време се позволява на граждани на ЕС и Швейцария, както и на такива от трети страни, да се записват като доброволци и съответно да сключват контракти за това. На основание договор се предвижда престоят на чужденците извън Съюза и Конфедерацията, който по закон е до 90 дни в рамките на шестмесечие, да бъде удължен до половин година. 

"Извършването на дългосрочно доброволчество е основание за получаване на разрешение за продължително пребиваване по ред, предвиден в Закона за чужденците в Република България", е записано в проекта за закон. 

Това поражда няколко резонни въпроса. Задава ги гражданин, участник в обществената консултация:  

- Възможно ли е да се черпят права за пребиваване само от сключен договор без реално извършване на доброволческа дейност?

- Защо не са упоменати ограничения за полагане на доброволчество от чужди граждани на крупни инфраструктурни обекти или такива от значение за националната сигурност?

"В този "закон" виждам само и единствено опит да се предостави "легален" начин на чужди граждани да пребивават в страната при изключителната привилегия "да сключат договор", пише в заключение коментаторът.

Иначе е определен кръгът на организациите, които могат да бъдат "шапка" на доброволците:

- Доброволчески организации, юридически лица с нестопанска цел и читалища;

- Вероизповедания, регистрирани по реда на Закона за вероизповеданията;

- Здравни, лечебни, социални, образователни, екологични, научни, спортни, културни заведения на бюджетна издръжка;

- Органи на държавна власт и на местно самоуправление;

- Международни организации.

На правосъдното министерство е вменено да създаде и поддържа публичен регистър на юридическите лица, организиращи доброволческата дейност. Но пък никъде не се споменава кой реално ще е контролният орган и какъв контрол се осъществява.

Никъде не е посочено и при какви случаи ще се изпращат доброволците. Като бедствия и аварии, възстановителни дейности, строителни и пр.

Иначе организациите, които набират доброволци, ще бъдат насърчавани от държавата "чрез данъчни, финансови, икономически и други облекчения и стимули". Срещу това отново няма изискване за отчетност за реално свършена работа.