![Когато властта се търкаля по улицата](/media/107/1z7a6998~1.l.webp)
Не знам дали “Величие” е американски проект, целящ да подкопае подкрепата за “Възраждане”, както твърди Костадин Костадинов. Ето какво обаче бих написал в доклада си до Държавния департамент, ако бях американски дипломат в София.
“Неочакваният успех” на “Величие” е централна тема за българските медии и анализатори, след като тази популистка група, водена от бивш служител на сигурността, прескочи 4-процентовата бариера и влезе в избрания на 9 юни български парламент.
Не бих говорил за “успех”, а по-скоро за шанс, от който лидерите на “Величие” сръчно се възползваха. Тяхната партия не се изкачи до властта, а властта падна до нея, “падна ѝ”, както гласи разговорният български израз.
![Кой вкара](/media/107/park-2.s.webp)
При по-висока избирателна активност “Величие” би била една от многото екзотични и маргинални групи под 4-те процента. Но ако близо 70 на сто от българските избиратели отказаха да гласуват, това означава, че властта буквално се търкаля по улицата и всеки по-сръчен би могъл да си отчупи парченце от нея.
Точно това направи “Величие”. Днес можем да предвидим, че при нови предсрочни избори и още по-ниска избирателна активност шансът на “Величие” и подобни групи да чупят повече и по-големи парчета от властта ще расте.
Рано е да се каже дали това би застрашило демокрацията и би променило курса на страната. България е членка на ЕС и НАТО и те имат мощни икономически и политически лостове за въздействие върху нейните правителства, независимо кои са те. Но повече “Величие” в българската политика несъмнено би изолирало страната в ЕС и би я пратило като начало в групата на Унгария и Словакия.
В какво “Величие” се оказаха сръчни?
Преди всичко - в комуникацията си. Те използваха ефикасно новите медии (главно YouTube) не само за да достигнат до повече хора, но и да подчертаят своята алтернативност. Те не бяха в традиционните политически тв шоута и предизборни студия, свързвани със статуквото. Със самата си трибуна те внушаваха, че са различни, че носят промяна, т.е. това, за което мнозинството от българите са жадни.
![Кой е избирателят на](/media/107/20240609_130640~1.s.webp)
На второ място “Величие” точно калибрира посланието си. В основата си то е класическото популистко послание за добрия народ и лошия елит и за доброто мнозинство и лошите малцинства. То е консервативното и националистическо послание, доказало при “Възраждане” ефективността си сред губещите от статуквото не само у нас, но и в Европа.
Новото в него при “Величие” е, че е изчистено от спорните му и уязвими елементи. “Възраждане” си спечели етикета на прокремълска партия. Той ограничава избирателите ѝ до една забележима, но все пак (ако вярваме на социолозите) малцинствена и изолирана група от населението. Освен това посланията на “Възраждане” (особено за излизането от НАТО) изглежда се оказаха твърде радикални за преобладаващите умереност и здрав разум сред българите.
“Величие” де-радикализира посланията на “Възраждане”. То разшири адресата си, съсредоточавайки се върху вътрешни теми и прагматично ориентирани избиратели. Да, в ЕС управляват бюрократи и гейове, но какво ни пречат, ако дават пари? Да, в НАТО са империалисти и военолюбци, но какво ни пука, ако безплатно ни пазят? За къде сме със сегашната ни армия?
![Коя е дамата зад](/media/107/tsv_5179.s.webp)
“Величие” се обърна към българите, които мислят “за края на месеца, а не за края на света” (по сполучливия израз на Еманюел Макрон). Тези хора са мнозинство не само в национален, но и в европейски план. “Величие” им предложи да ги освободи от тежестта и болката на ценностния избор, който неща като Зелената сделка, Истанбулската конвенция и евроатлантизмът предполагат.
То загърби малцинствените и сравнително добре осигурени градски интелектуалци и бели яки и ценностните им избори и се обърна към преобладаващото (и в градове, и в села, и сред неуки, и сред образовани, и сред стари, и сред млади) еснафско мнозинство, обзето преди всичко от битовия си интерес.
“Величие” им каза: Можем да останем такива каквито сме си духом, докато само тялом останем в по-удобния и по-сигурен Запад. Живей си в уютната Европа и пак обичай Русия, ако толкова искаш. То им предложи The Bulgarian Way - политическа промяна без културни последствия. Т.е. плавен преход с достойнство и без излишни напъни и страдания.
![НАП проверява основателя на](/media/107/ivelin-mihailov-bnr~1.s.webp)
“Величие” избута настрана трудния и разделящ въпрос за Украйна и им предложи нов, много по-близък до всекидневието им дневен ред - доходите и корупцията. Това са главните две неща, които потискат загрижения за края на месеца човек. Те го потискат, защото не му дават да види бъдещето си.
А както пише мъдрецът Хосе Ортега и Гасет:
“Бъдещето е главният първостепенен орган на човешкия живот. Животът е действие, насочено към бъдещето. Всеки един от нас е най-вече и преди всичко бъдеще... Всичко останало, настояще и минало, възникват у човека с оглед на предстоящото. Оттам и фактът, че нищо по-лошо не може да сполети хората и или техния народ от това да понесат ампутация на този жизнен орган, който е бъдещето. То мобилизира нашето същество, дисциплинира ни, създава морала ни. Без бъдеще както човекът, така и народът се деморализират, губят чувство на достойнство."
И като стана дума за достойнство, е редно да отбележим, че то е чувство, което има всяко човешко същество. Наранеността му у българина отразява името на партията, макар и да звучи грандомански. Името е бунт срещу положението на втора ръка европеец - по-беден, гурбетчия, подпомаган, наблюдаван, поучаван, санкциониран, вечно кандидатстващ за одобрение и приемане някъде на фона на славната си 1300-годишна история. Затова добрите резултати на “Величие” сред българите в чужбина не са изненада.
Всички хора, независимо от социалния им статус, искат да ги уважават. Това май позабравиха някои от главните парламентарните партии у нас - особено главните губещи от изборите. На българина му дойде до гуша от политици, които идват да го реформират, култивират, образоват, поучават и водят нанякъде. Той легитимно очаква най-сетне политици, които да му служат. “Величие” се възползва и от това.
На трето място, “Величие” прояви сръчност в езика си. То общуваше с избирателите на достъпен и разговорен български. Това не беше езикът на някой от “балоните” - академичен, административен, бизнес, експертен или брюкселски - които отчуждават. Това беше езикът на всекидневието, който създава близост, а оттам - и доверие.
И тук партия “Величие” не е сама сред популистите. Да си спомним за кампанията за “Брекзит”, почиваща изцяло върху лъжи, но разбираемо и убедително разказани лъжи, изчистени от омразна фразеология. Те победиха точно както в есето за политическата лъжа на Джонатан Суифт от 1710 година: “Лъжата лети, а истината куца след нея…”
Разбира се, цялата сръчност на “Величие” е предизборна. Предстои ѝ тестът на истинския живот. А в него трудните въпроси и избори не могат да се заобикалят. Особено по теми като Украйна. И там The Bulgarian Way няма винаги да работи. Ценностният избор и културната промяна могат да бъдат отлагани, но не и избягвани - вечно и без екзистенциални последствия.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни