Производството на бира в България е нараснало с 4 на сто през 2023 г. спрямо година по-рано. Ръст се наблюдава и през първото полугодие на 2024 година. 

Това съобщи Съюзът на пивоварите в България (СПБ) в навечерието на професионалния си празник Илинден, който се отбелязва на 20 юли, припомня БТА.

Денят неслучайно е през лятото, когато всеки ден се произвеждат 3,4 млн. бутилки бира от половин литър. Четирите най-топли месеца на годината са и периодът, в който се генерират 45 % от годишните продажби и приходи от бира. Среднодневните продажби на разхлаждащата напитка са по 3,6 млн. халби, съобщават от съюза.

През последните 18 месеца българските пивовари са добавили 15 нови бири към асортимента си. От Съюза на пивоварите в България смятат сегмента на безалкохолните и нискоалкохолни видове бира и миксове за най-важно продуктово нововъведение в бранша.

"По-голямата консумация на безалкохолни бири е глобален тренд, който е все по-силен и дори се очертава като водещ в някои страни. Тази нова вълна се дължи най-вече на предпочитанията на младите и на активните хора, за които балансираният и здравословен начин на живот е приоритет", коментира изпълнителната директорка на съюза Ивана Радомирова.

Според специално проучване на Международния репутационен институт 70 на сто от българите пият безалкохолна бира. А 60 % от тях го правят поне веднъж седмично. 

През първото шестмесечие на тази година са вложени 35 млн. лв. за инвестиционни проекти в бранша. Иновациите са насочени към изграждането на съоръжения от т. нар. зелена трансформация, включващи пречиствателни станции, инсталации за биоанаеробно третиране на производствените води, пълна реновация и разширяване на фабрики за малц, въвеждане на решения за намаляване на енергоемкостта и въглеродните емисии. 

"Зелената вълна в пивоварния бранш става все по-мощна и силно съсредоточена върху ресурсите, рециклируемостта и многократната употреба на опаковките", обяснява Радомирова, цитирана от БТА. Фокус на усилията в това направление продължава да е работата по въвеждането на депозитната система за кенове, стъклени и пластмасови бутилки от бира, сайдер, безалкохолни напитки и води до 3 литра.

Проучването на Международния репутационен институт показва, че две трети от потребителите на пиво у нас са готови да платят повече за бира, произведена от компания, която се грижи за природата.

Средният осигурителен доход в бранша през месец юни е 2600 лв., което отново нарежда пивоварната индустрия сред първите 7 икономически дейности с най-високи трудови доходи в България (след области като енергетика, ИТ, финанси, въздушен транспорт), подчертават от съюза. Съюзът на пивоварите очаква Министерството на труда и социалната политика да разпространи договорените със синдкатите условия на труд и заплащане към всички производители на бира и малц в България.