Meta е решила да не предлага предстоящия си мултимодален AI модел и бъдещи негови версии на клиентите си в Европейския съюз, съобщи Engadget.

Мултимодален AI е способен да обработва не само текст, но и изображения и аудио - такива са водещите модели на пазара като ChatGPT.

"Ще пуснем мултимодален модел Llama през следващите месеци, но не и в ЕС, поради непредсказуемата природа на европейската регулаторна среда", заявяват от компанията на Марк Зукърбърг.

Решението на Meta следва подобно решение на Apple, която наскоро обяви, че няма да пусне своите Apple Intelligence функции в Европа поради регулаторни опасения. Маргрет Вестагер, комисар по конкуренцията на ЕС, разкритикува решението на Apple, заявявайки, че решението на компанията е "зашеметяващо, открито заявление, че те знаят на 100 процента, че това е друг начин да се предотврати конкуренцията там, където вече имат силна позиция".

Задържането на мултимодалните AI модели на Meta от ЕС може да има дълбоки последици — това означава, че всяка компания, която ги използва за изграждане на своите продукти и услуги, няма да може да ги предлага в Европа.

Meta все още планира да пусне Llama 3, предстоящия текстов модел на компанията, в ЕС. Основната загриженост на компанията произтича от предизвикателствата при обучението на AI модели с данни от европейски клиенти, като се спазва Общият регламент за защита на данните (GDPR).

През май Meta обяви, че планира да използва публично достъпни публикации от потребителите на Facebook и Instagram за обучение на бъдещи AI модели, но беше принудена да спре да го прави в Европа след остра реакция от регулаторите в региона. Тогава хората на Зукърбърг обявиха, че възможността за обучение на моделите си върху данните на европейските потребители е необходима за отразяване на местната култура и терминология.

"Ако не обучаваме нашите модели върху публичното съдържание, което европейците споделят в нашите услуги и други, като публични публикации или коментари, тогава моделите и AI функциите, които те захранват, няма да разбират точно важни регионални езици, култури или актуални теми в социалните медии", заяви компанията в блога си. "Смятаме, че европейците ще бъдат зле обслужени от AI модели, които не са информирани от богатите културни, социални и исторически постижения на Европа."

Въпреки резервите си относно пускането на мултимодалните си модели в ЕС, Meta все още планира да ги предлага в Обединеното кралство, което има подобни закони за защита на данните като ЕС. Компанията твърди, че европейските регулатори отнемат повече време за тълкуване на съществуващите закони в сравнение с техните колеги в други региони.

Макар европейската бюрокрация да е известна с своята мудност, множество специалисти по сигурност определят решението на европейските регулатори за напълно правилно. Използването на данни за обучение без позволение от потребителите е не само неетично, но и рисковано. 

Преди ерата на AI се разрази скандал с използвана информация от Facebook, обработена от компанията Cambridge Analytica за таргетиране на избирателите преди ключови решения - референдумът за Брекзит и американските президентски избори през 2020 г.