"Продължаваме промяната-Демократична България" успя да събере подписите за иницииране на отстраняването на члена на антикорупционата комисия, който от две години изпълнява функциите на неин ръководител - Антон Славчев. Искането вече е внесено в деловодството на Народното събрание.

Според закона за противодействие на корупцията за стартиране на процедурата за прекратяване правомощията на член на КПК се изисква подкрепата на 1/3 от депутатите, или 80 подписа. ПП-ДБ има 39, но днес стана ясно, че към тях са се присъединили и от групата на "Възраждане", както и няколко независими депутати от разпадналата се група на "Величие".

Обединението опитва да отстрани Славчев, определян като "бухалка на Пеевски", с мотива "тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения". За да се стигне дотам обаче трябва да има гласуване в Народното събрание.

"Сега предстои искането да бъде разгледано в антикорупционната комисия и след това, ако няма процедурни забавяния, ще видим как ще гласува парламентът", написа депутатът от ПП-ДБ Божидар Божанов във "Фейсбук", анонсирайки внесеното искане.

Парламентът ще се разпусне в лятна ваканция от 16 август, така че има време това гласуване да мине. При желание. Ще се събере обаче на 20 август - за клетвата на новото служебно правителство. В добавка, заседания може да бъдат свиквани по всяко време, а и с измененията в конституцията НС стана постоянно действащ орган и не се разпуска за времето на действието на служебно правителство.

За да бъде отстранен Славчев, се изисква обикновено мнозинство, като за момента ГЕРБ, "Има такъв народ", БСП, ДПС на Делян Пеевски са дали заявка, че не му е сега времето за подобна мярка. Пеевски дори изпадна в нова теория на конспирацията - как Славчев всъщност обслужвал обединението и президента Румен Радев (виж в линка горе).

В същото време обаче парламентът трябва да избере изцяло ново ръководство на КПК, след като мнозинството - ПП-ДБ, ГЕРБ и ДПС - в миналия парламент разформирова старата КПКОНПИ и записа, че ръководството на антикорупционната комисия ще се състои от трима души, като те ще се избират с 2/3 мнозинство (или 160 гласа). 

На практика изискването за такова голямо мнозинство се явява противоконституционно, тъй като с решението си за последните промени в основния закон Конституционният съд поряза и възможността със закон да се записват такива мнозинства при избора на контролни и регулаторни органи. В Конституцията и преди бе записано, че НС приема своите решения с обикновено мнозинство. Така че или парламентът ще ревизира този текст в закона за КПК, или някой ще сезира КС, който с голяма степен на вероятност ще го обяви за противоконституционен.

Мотиви

В мотивите си вносителите на искането за отстраняването на Славчев посочват, че той вече две години ръководи агенцията без никога да е избиран - нито за КПКОНПИ, нито за КПК, като не е ясно отговаря ли на изискванията, в т.ч. за старата комисия. 

Какво обаче според тях се включва в ""тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения"? 

1. Липса на прозрачност

Вносителите изтъкват, че последните два ежегодни доклада на комисията, които тя предоставя в НС, са били отхвърлени. Те са за 2021 г. и 2022 г., а доклада за шестмесечието за тази година не е и внесен.

В самите доклади пък липсвала информация и анализ, имало избирателно предоставяне на данни. Нямало и разбивка по различните обезпечителни дела - за отхвърлените и уважени искове, стойността им и пр.

2. Неизпълнение на съдебни решения

Тук е посочено решението на административния съд в София, че решенията на комисията не може да бъдат служебна тайна, а са от обществен интерес и трябва да бъдат публични. Решението е от 2022 г., комисията обжалва и така тази година се стигна до решение на върховния съд в полза на публичността. Което обаче не означава, че КПК се съобрази.

3. Липса на ефективност

Вносителите дават примери в цифри. От началото на 2023 г. до 5 октомври (промяната в закона) има влезли в сила съдебни решения за конфискация за близо 1,9 милиона лева, а отхвърлените искове са за 21,6 милиона. 

Тенденцията се запазва и след 5 октомври.

4. Непрозрачно упражняване на пълномощия и кадрова политика

Няма приет правилник за работата на реформираната комисия и към момента не е ясно как точно изпълняват пълномощията си инспекторите, дори какви щатни бройки има звеното.