Създаването на туристически гаранционен фонд, който е изискване на европейската директива за пакетните туристически пътувания, предизвиква недоволство в бранша. На 2 септември изтича крайният срок за общественото обсъждане на промените в Закон за туризма, припомня БНР.

До тази дата секторът трябва да изрази становището си, както и да внесе предложенията си за законодателните промени. Официалната цел на туристическия гаранционен фонд е защита на потребителите при несъстоятелност и финансови затруднения на туроператорите.

Законопроектът предвижда схемата на работа на туристическия фонд да се базира върху оборота на туроператора. Според Павлина Илиева, председателка на сдружението на туроператорите и туристическите агенти Обединение "Бъдеще за туризма", това не е правилно. Начинът, по който механизмът следва да работи, е въз основа на туристическия пакет, смята тя и коментира, че така би бил застрахован пакетът на пътуващия клиент.

Не е ясно и как ще се формира вноската, допълни Илиева.

"В бранша нямаме разногласия дали да съществува гаранционният фонд или не. Нашите разногласия са по текстовете в този вид", заяви тя.

А Димитър Попов, председател на Българската асоциация за устойчив туризъм, направо призова целият туроператорски бранш да поиска оттеглянето на законопроекта. Според него видът, в който той се намира в момента няма нищо общо с онова, което се е дискутирало в работните групи.

Гаранционният фонд следва да покрива само правата на потребителите, закупили пакетни услуги, при това само от директни продажби, заяви Попов пред националното радио. Неясноти има не само около вноските, но и при обезпеченията, смята той.

Димитрина Горанова, председателка на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти, също изрази мнение, че организацията ѝ, която подкрепя внесения законопроект, не очаква съществуващият текст да се внесе за гласуване в пленарна зала.

Гаранционният фонд трябва да покрива само и единствено продажбите за пакетни пътувания към крайни клиенти, подчерта тя.

Горанова открои два проблема: частният гаранционен фонд би струвал на бизнеса много повече от държавния и на второ място, според нея, не съществува сигурност "дали бизнесът е достатъчно узрял, за да управлява такъв фонд безпристрастно и правилно".

Позицията на Министерство на туризма е, че с проекта за промени в Закона за туризма потребителят получава възможност за защита на своите интереси чрез два инструмента - възможността за нов вид застраховка или банкова гаранция, и туристическия гаранционен фонд. От ведомството смятат и че се създава удобен инструмент за обезпечаване на отговорността на туроператорите.