Откакто пунктовете за ГТП са закачени към ИА "Автомобилна администрация" и би трябвало да предават в реално време данни от газ-анализатора за отработените газове и от стенда за спирачките, процъфтяват изумителни нововъведения, плод на българския тарикатлък.

Преди месец, когато се въведе новата система, много автомобили имаха проблем с преминаването на прегледа. Това доведе до опити за възникването на нови "бизнеси". Пред бТВ специалисти от бранша съобщават за предлагане на катализатори, които могат да бъдат взети под наем за няколко часа.

При друга схема хора взимат коли под наем, които са изправни, след което и ги закачат на уреда. Те влизат в обсега на камерите, които се следят от „Автомобилна администрация“, но по този начин автомобилите, които са неизправни, се записват, че са минали прегледа.

„Държавата трябва да влезе в ролята си чрез контрола на техническите пунктове. Има достатъчно методи, които са записани в наредбата чрез таен клиент, чрез лаборатория, която е собственост на „Автомобилна администрация“, коментира днес Красимир Пъргов, собственик на пункт за ГТП.

Той признава нещо, което отдавна е известно. То е, че в автосервизите няма никакви регулации.

„През последните седмици постъпиха сигнали както от собственици на пунктове, така и от граждани. Има сигнали и от МВР. Всеки един ще бъде проверен“, казва пред телевизията Дамян Войновски, изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация“ (все още по-известна под старата си абревиатура ДАИ - бел. ред.)

Той обясни, че в момента е много лесно да се проследи кой автомобил къде отива на преглед и какво показват уредите за него.

„По този начин лесно се идентифицира къде има нелоялна практика и съмнителен преглед“, допълва Войновски.

Сред сигналите има и такива за автомобил, който е върнат от един пункт за прегледи, а след това го е минал успешно в друг (в т.нар. "бели държави" подобни практики са забранени - бел. ред.).

Има и сигнал от МВР за автомобил, минал през технически преглед и представен за регистрация, който е имал видими неизправности.

За председател на комисия и технически специалисти глобите започват от 1500 лева. При повторно нарушение санкцията е двойна. При по-тежки нарушения те могат да бъдат заличени от регистъра и след това нямат право да работят в пункт за прегледи за 1 година, обяснява експертът.

За собствениците глобите започват от 3000 лв., като при груби нарушения разрешителното се отнема и регистрацията на пункта се прекратява.