Върховният административен съд (ВАС) отправя преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз (СЕС) по казуса с предсрочното освобождаване на подуправителя на БНБ Андрей Гюров.

Делото се спира до произнасяне на СЕС. Определението не подлежи на обжалване, съобщава пресцентърът на ВАС.

Административно дело № 7373 от 2024 г. бе образувано по жалба на Андрей Гюров срещу решение № 340 от 16 юли 2024 г. на Управителния съвет на БНБ, с което са установени основания по чл. 14, ал. 1 от ЗБНБ-1997 за предсрочното му освобождаване от длъжността подуправител, ръководител на управление „Емисионно“ в БНБ.

На основание процедурния правилник на СЕС, върховните магистрати отправят искане преюдициалното искане да бъде прието за разглеждане по реда на бързото производство.

С отстраняването на Андрей Гюров той отпадна и като опция да стане служебен премиер. Според последните промени в Конституцията подуправителите на БНБ са сред малкото лица, от които президентът може да избира да оглавят служебно правителство.

Така след провала на 50-ото Народно събрание да излъчи редовен кабинет в крайна сметка за служебен министър-председател отново бе избран Димитър Главчев.

Припомняме, че Андрей Гюров бе отстранен след проверка на Комисията за предотвратяване на корупцията (КПК), която установила несъвместимост.

А иначе ВАС отправя следните въпроси до СЕС:

1. Следва ли да се тълкуват като приложими спрямо всички членове на органите за вземане на решения на национална централна банка, заложените в разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на Европейската система на централните банки (ЕСЦБ) и на Европейската централна банка (ЕЦБ) критерии за освобождаване на управителя и ред за оспорване на решението за освобождаване.

2. В случай че отговорът на Въпрос № 1 е отрицателен, допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ национално законодателство, което въвежда същите критерии за освобождаване на членовете на органите за вземане на решения на национална централна банка, каквито са предвидени за управителя в цитираната правна норма.

3. Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ, съвместяване на заемането на длъжността управител на НЦБ и участието като съдружник в капиталово търговско дружество с право на част от печалбата на дружеството, съразмерно на дяловото участие?

4. Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ, съвместяване на заемането на длъжността управител на НЦБ и участието в управителен орган на юридическо лице с нестопанска цел, което съгласно своя устав може да развива стопанска дейност, без да е взето единодушно решение на управителния съвет на НЦБ, каквото се изисква по националното законодателство за извършване на неплатена дейност?

5. Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и чл. 7 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ) и на ЕЦБ, национално законодателство, което задължава в определен срок от заемане да длъжността членовете на органите за вземане на решения на национална централна банка, в качеството си на лица, заемащи публична длъжност по смисъла на националното законодателство, да декларират пред съответен държавен орган своето участие като съдружници в капиталови търговски дружества и участието си в управителни органи на юридически лица с нестопанска цел.

6. Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ национално законодателство, което задължава в определен срок от заемане да длъжността управител на НЦБ, в качеството си на лице, заемащо публична длъжност по смисъла на националното законодателство, да предприеме действия по преустановяване на своето участие като съдружник в капиталово търговско дружество и участието си в управителни органи на юридически лица с нестопанска цел?

7. Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ тълкуване, което третира управител на НЦБ, който е отстранил извън законоустановен срок несъвместимост със заеманата длъжност, като лице, което не отговаря на изискванията, които са необходими за изпълнението на неговите задължения?

8. Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и разпоредбите на чл. 7 и чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ национално законодателство, което позволява на органа, натоварен да установява основанието за освобождаване, за целите и в рамките на това специфично производството да преценява виновното извършване на сериозно нарушение по смисъла на чл. 14, параграф 2 от Устава на Европейската система на централните банки и на Европейската централна банка?