Канцлерът Олаф Шолц призова в понеделник германските автопроизводители да не се страхуват от китайските си конкуренти.

"Някои хора твърдят, че Китай може да се справи по-добре с електрическите двигатели, отколкото нас", заяви Шолц при откриването на завод за рециклиране на батерии на Mercedes-Benz в Купенхайм, Югозападна Германия. "Германските компании обаче не бива да се страхуват от тази конкуренция", допълни той, цитиран от Ройтерс и БТА.

Канцлерът припомни, че в миналото германският автомобилен сектор се е справил с конкурентите си от Южна Корея и Япония. Той повтори позицията на страната срещу митата, които ЕС се готви да наложи на електромобилите от Китай. "Аз съм против митата, които ни вредят", посочи Шолц.

Брюксел наложи високи мита върху вноса на произведените в Китай автомобили с аргумента, че компаниите, които ги правят, са се възползвали от нелоялни държавни субсидии. Предвидено е новите такси, в размер на до 35,3 на сто, да бъдат прибавени към стандартните тарифи от 10% върху китайските електромобили.

Пекин отрича твърденията на Европейската комисия, която направи разследване, и заплаши с ответни мерки. Германските автомобилостроители, които получават една трета от печалбата си от китайския пазар, също изразиха опасения и призоваха за допълнителни разговори с Пекин.

Пред Bild главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Калениус също поиска Европейският съюз да намали напрежението в отношенията си с Китай, предаде ДПА.

"Нуждаем се от повече свободна търговия, а не от нови търговски бариери. Ето защо е важно да се намери решение, което да устройва и Евросъюза, и Китай", каза Калениус. "(Търговски - бел. ред.) преговори като тези отнемат време. За да не ги застраши, ЕС трябва да отложи прилагането на планираните мита", посъветва той.

Заради зелените изисквания на ЕС германските автомобилни производители преминават през период на трудна адаптация. Някои компании съобщиха за намалени печалби, а от "Фолксваген" обявиха, че са принудени да прекратят програмата за сигурност на работните места, въведена през 1994 година, която предвиждаше до края на 2029 г. да няма принудителни съкращения. Компанията не е затваряла производствени мощности в Германия никога, а от 1988 г. - и в целия свят.