Агенция "Пътна инфраструктура" е обявила в сряда четиригодишна обществена поръчка за 2,25 млрд. лв. без ДДС за основен ремонт и реконструкция на републиканската пътна мрежа. Въпреки високата стойност на търга, за който съобщи първо "Капитал", органът не го обяви с прессъобщение.

Поръчката е разделена на 9 района, като АПИ ще сключва рамкови споразумения с 3 фирми за всеки един от тях. Те, на свой ред, ще се конкурират помежду си за всяка от поръчките. Крайният срок за подаването на офертите е 20 ноември.

Част от условията към участниците на практика дисквалифицират по-малките или средните по големина фирми. За всяка една от позициите се изисква минимален оборот за последните 3 години от 500 млн. лв. без ДДС, както и минимум 250 млн. лв. в сферата на строителството или основен ремонт на републиканските пътища.

През последните години не са се сключвли нови договори за по-дълъг период и непрекъснато се говореше за порочния начин, по който работят договорите за поддържане на републиканската пътна мрежа, т.нар. ТРП-та (текущи ремонти и поддържане).

Журналистически разследвания показват, че през тези договори се възлагат дейности за много по-големи стойности от прогнозните, без да се обявява търг, припомня финансовото издание.

АПИ не предоставя информация за извършените ремонти и няма как да се разбере за кои обекти се плащат огромните суми. Няма как да се разбере и кои пътища са асфалтирани скоро, за колко пари и дали някои от тях не се ремонтират прекалено често. Този празен чек агенцията подписва на изпълнители без никакъв външен одит.

Рамковите споразумения с избраните изпълнители за всяка позиция ще се сключват за 4 години или "до изчерпване на финансовия ресурс", което от двете събития настъпи първо, за всяка обособена позиция. Прогнозната стойност за всяка една от тях в търга е 250 млн. лв. за периода от 4 години.

Досега никога не се е стигало до изчерпване на финансовия ресурс и такъв винаги се е намирал. При подписването на договор през 2019 г. в област Пазарджик прогнозната стойност е била 18.7 млн. лв., а впоследствие за 5 години са били изхарчени над 300 млн. лв. за ремонти в региона, пише още "Капитал".

Това е новото разделение на 9-те обособени области:

Обособена позиция № 1 – Район 1: ОПУ Видин, ОПУ Враца, ОПУ Монтана с дължина от 1 872 км;

Обособена позиция № 2 – Район 2: ОПУ Благоевград, ОПУ Кюстендил, ОПУ Перник с дължина от 1 755 км;

Обособена позиция № 3 – Район 3: ОПУ Бургас, ОПУ Сливен, ОПУ Ямбол с дължина от 2 263 км;

Обособена позиция № 4 – Район 4: ОПУ Варна, ОПУ Добрич, ОПУ Шумен с дължина от 2 045 км;

Обособена позиция № 5 – Район 5: ОПУ Разград, ОПУ Русе, ОПУ Силистра, ОПУ Търговище с дължина от 2 031 км;

Обособена позиция № 6 – Район 6: ОПУ Плевен, ОПУ Велико Търново, ОПУ Габрово с дължина от 2 249 км;

Обособена позиция № 7 - Район 7: ОПУ Пазарджик, ОПУ Пловдив, ОПУ Смолян с дължина от 2 168 км;

Обособена позиция № 8 – Район 8: ОПУ Хасково, ОПУ Кърджали, ОПУ Стара Загора с дължина от 2 462 км;

Обособена позиция № 9 – Район 9: ОПУ Ловеч, ОПУ София с дължина от 2 063 км.