Представете си го само!

Във Видин построяват голям завод за производство на автомобили. Германски. В предприятието се наемат хиляди хора. Събрани са от цялата страна. Специалистите са дошли в Северозападна България, която вече никой не нарича "северозападнала". Примамили са ги с високи заплати и кариерно развитие. За да има къде да живеят, в обезлюдяващия областен център е построен цял нов жилищен квартал. Със скоростни темпове във Видин се основава Технически университет, който да произвежда специалисти за новата автомобилна гордост на място. Цените на имотите и наемите скачат в пъти, безработица в региона вече няма, а от поточните линии всеки ден излизат стотици автомобили, които се продават на целия Балкански полуостров.

Звучи почти като бълнуване на някой, който в най-добрия случай се е пообъркал с реалностите както във Видин, така и за актуалното състояние на световната автомобилостроителна индустрия.

И все пак? Такъв проект има. Поне на хартия.

Високопоставени източници от Министерството на икономиката обясниха пред Клуб Z, че цялата тази идилична картина е описана в проект за индустриалната зона на областния център на Северозапада. За проекта лобирал активно някой си г-н Обермайер, който се явявал основен радетел за създаването на възраждането на българското автомобилостроене.

Всичко звучи прекрасно и чудесно, но в момента нямаме никаква представа какво стои реално зад обещанията, обясниха източниците на Клуб Z.  

Според тях основното, което ги притеснява е, че няма насрещен ангажимент или поне писмо за намерения от нито един автомобилен производител. Мистичният Обермайер се представял като човек с посредническа роля, но има ли нещо освен картинка на светлото бъдеще не било никак ясно.

От областната управа във Видин също са скептични по въпроса за автомобилния завод. Би било хубаво да е истина, но наистина нямаме доказателства, че нещо реално ще се случи, обясняват от министерството на Божидар Лукарски.

Неяснотата около т. нар. "голямата инвестиция" обаче не е попречила по никакъв начин на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да подпише споразумение за институционална подкрепа с германския инвеститор. Това е станало на 12 декември миналата година, въпреки че подобна новина не е излизала от ведомството на Ивайло Московски.

В официалния документ се казва, че "министерството ще подкрепи изграждането на завод за производство на коли във Видин, който ще превърне България в регионален лидер в автомобилостроенето". Как ще стане това при положение, че румънската "Дачия" е най-продавания автомобил у нас и огромните производствени мощности на съседна Турция, никак не е ясно. Но под декларацията има подписи и печати.

Възможно ли е министерството да се е вързало на кьорфишек?

Най-вероятно в случая става дума точно за това. 

Наистина е подписано такова споразумение, но текстът му е твърде общ и в него няма ангажимент за конкретни действия от наша страна. Просто, ако някой направи завод за автомобили във Видин, ще може да разчита на подкрепа от наша страна. Нищо повече, обясниха пред Клуб Z от транспортното министерство.

Мистификацията се задълбочава още повече и от това кой стои зад подобен проект. Проверка на медията ни в Германо-българската индустриално-търговска камара установи, че там изобщо не са чували за интерес на автомобилостроител от Федералната република за откриване на производство на цели коли в България. Напротив, от камарата през последните години се оплакват от много слаб инвеститорски интерес - вложенията на германските фирми през миналата година намаляха, а от страната ни преди време се оттегли имиджов инвеститор като "Е.он", която стопанисваше енергоразпределителната компания в Североизточна България.

Друга мистерия: в икономическото министерство си мислят, че инвеститорът, който ще строи завод във Видин е гигантът "Фолксваген", компанията, която се очаква тази година да стане номер 1 в света, а в транспортното бяха чули, че уж "Ауди" стоели зад проекта.

Така че най-вероятно Видин ще трябва да почака още известно време преди да се превърне в регионален лидер в автомобилостроенето.