Разигралите се сцени пред Народния театър "Иван Вазов" предизвикаха вълна от реакции в социалните мрежи. Снощи зрителите не бяха допуснати до премиерата на "Оръжията и човекът" на Бърнард Шоу с режисьор Джон Малкович от протест, който обяви, че пиесата е антибългарска и не може да се играе, трябва да бъде свалена. Всичко това се случи при безучастното присъствие на полиция, която не спря недоволстващите да се качват по стълбите и дори да влизат вътре в театъра. Премиерата се състоя, но пред малцината, успели да стигнат до залата. Падна и още една постановка заради обстановката около театъра. Вътрешният министър Атанас Илков обаче обвини едва ли не директора на театъра, който опита да излезе и да поговори с протестиращите. Задържани след снощи няма, въпреки разпространените кадри на физически натиск над популярни лица като Тео Ушев, Владимир Пенев и др.

Филип Аврамов: Чели ли сте тази пиеса?

Чели ли сте тази пиеса?, обръща се актьорът Филип Аврамов към протестиращите чрез профила си във фейсбук. Ето какво написа той:

На хората протестиращи пред Народния театър "Иван Вазов" и този храм на Мелпомена задавам следните въпроси:

  • Доволни ли сте от себе се,че провалихте премиера в театър?
  • Чели ли сте тази пиеса?
  • Правите ли разлика между театър и действителност?
  • Каква е вашата действителност и чувствате ли се полезни за обществото?
  • Тънкообидни ли сте и дали трябва да забраним да се играе и "Бай Ганьо Балкански", щото ни "срами"?

Никола Груев, Котарашки: МВР е пристрастно, МВР работи в услуга на определени кръгове

"Какъв е смисълът от това МВР, което всички ние с данъците си издържаме? Колко е бюджетът на това ведомство? Колко му е щатът? Какви заплати получават тези хора и какво точно вършат?

Съвсем наскоро същите тези дебелаци в униформи гонеха и биеха мирно протестиращи културни хора из малките улички на София. Така се разправиха с протест на десетки хиляди хора. А днес наблюдаваха безучастно изстъпленията на няколко стотин. 

МВР е пристрастно, МВР работи в услуга на определени кръгове, МВР е частна структура и аз отказвам да плащам и стотинка повече за издръжката му!"

Александър Кьосев: Оставка на министъра

Да обобщим без емоции, безстрастно, ситуацията вчера пред Народния театър, призова във фейсбук културологът Александър Кьосев.

  1. Полицията не е поставила ясен ограничителен периметър с метални заграждения пред Народния театър, който да отдели протестиращите достатъчно далеч от входа на театъра. Това не е направено, въпреки че ръководството на Народния театър предварително е предупредило с писмо МВР за заплахите към тази постановка.
  2. Полицията не е осигурила защитен коридор за хората, които искат да отидат на театър.
  3. Полицията е допуснала сблъсъци и побоища, унижения на знакови фигури на българската култура.
  4. Няма задържани, въпреки очевидното нарушаване на обществения ред.
  5. Полицията е допуснала опити за силова цензура на репертоара на Народния театър, унижило театъра и българската култура като цяло.
  6. Очевидно поведението на полицията е диктувано от предварителни инструкции от нейното ръководство, иначе тя много добре знае как да се справи с подобни лумпени и побойници.
  7. По българската национална телевизия министърът на вътрешните работи продължава да твърди, че полицаите са действали адекватно и дори арогантно прехвърля топката на директора на театъра за „неуместна постъпка“ – че излязъл да говори с протестиращите. Продължава да нарича бруталните побойници просто „протестиращи“ и дори изразява задоволство, че никой от тях не е пострадал.

Всичко това ни кара да повторим вече с аргументи вчерашното си спонтанно, емоционално искане:

ОСТАВКА НА МИНИСТЪРА!

Иво Сиромахов: Защо този протест по странен начин съвпада с на най-опорочените избори

"Протестът пред Народния театър е поредният смешен повод да си късаме ризите и да викаме сърцато „Долу!“ и „Да живей!“, но има някои детайли, които са важни, ако искаме да разберем какво всъщност се случва", коментира Иво Сиромахов.

Защо е смешен?

Защото народният гняв не е насочен към театъра. Не е насочен и към режисьора Джон Малкович, който несъмнено е велик артист. Гневът е насочен към една пиеса, написана преди 130 години. Авторът ѝ Джордж Бърнард Шоу отдавна е мъртъв. И няма как да защити текста си. 

Някакви хора сега са се сетили да се обидят на мъртвия автор и да протестират срещу това, което е написал преди 130 години. 

Любопитен факт е, че пиесата на Бърнард Шоу вече е поставяна два пъти в България и то неотдавна – през 1995 година във Врачанския театър и през 2010 година в Русенския театър. Тогава не е имало никакви възражения от будната патриотична общественост срещу пиесата. Даже режисьорът Поляков е получил награда на някакъв фестивал. И тогава всички са били щастливи. А сега изведнъж се оказват нещастни. 

Излиза, че проблемът не е в пиесата. Убеден съм, че никой от протестиращите тази вечер не я е чел и няма представа какво пише в нея. Някой им е казал, че пиесата е антибългарска, но дали е така – те не знаят. (Аз лично съм чел пиесата и тя е доста семпла, но това не е важно). Проблемът не е и в Джон Малкович – човекът е поканен на гастрол и нищо не ни е направил. Проблемът е някъде другаде. 
Хайде да поразсъждаваме къде може да е.

Да видим кой управлява Народния театър. Някой си Васил Василев – човек със съмнителна творческа биография. Този неизвестен човечец изведнъж стана известен с това, че когато беше избран за директор на Народния театър, той назначи за пиар на театъра пиарката на Ахмед Доган - фамозната Велислава Кръстева. Тя, след като беше назначена за пиар на Народния театър, продължаваше да съпровожда Доган до избирателните секции и да го гледа с обожание. Това отвратително действие предизвика бунта на най-добрия български режисьор Александър Морфов. „ДПС ли управлява Народния театър?“, попита той и заради този въпрос беше уволнен от директора Васил Василев.

ВАСИЛ ВАСИЛЕВ ИЗБРА ДОГАН ПРЕД МОРФОВ. 

Тогава също имаше протести пред Народния театър. Протестите бяха доста по-скромни и значително по-културни. Защото протестиращите бяха хора на изкуството. Морални и достойни хора, които знаеха защо са там. 

Гласът им не беше чут. Пиарката на Доган остана в театъра, а Морфов беше изхвърлен. Чиновниците победиха твореца. Както се е случвало много пъти в нашата история.

Василев продължи да си управлява Народния театър, както му е кеф, да уволнява и да назначава, когото си иска, а пиарката Кръстева в някакъв момент реши, че театърът не е голямата ѝ любов и го напусна. Голямата ѝ любов внезапно се оказа Делян Пеевски и тя се включи жарко и всеотдайно в изграждането на новата му партия. За нея дойде време за Ново Начало.

И днес виждаме някакъв необясним протест пред Народния театър. Срещу пиеса, написана преди 130 години. И която никой не е чел. 

Аз имам три въпроса:

  1. Защо този протест по странен начин съвпада с момента на най-опорочените избори, в които брутално са купувани гласове?
  2. Има ли някой политик интерес сега да се дърлим в социалните мрежи за пиеса, която не познаваме, вместо гневът ни да е насочен към престъпните политици, които се гаврят с вота на хората?
  3. Мъртвият Джордж Бърнард Шоу ли е най-опасният враг на българите или живите Делян Пеевски и Бойко Борисов, които в момента се споразумяват за правителство и вече разпределят министерства и държавни пари?

Аз имам отговор на тези въпроси.

А вие имате ли?

Елисавета Белобрадова: МВР играе в друга пиеса: да направим кабинет-отпор на крайнодесните

"Как въобще се стига до ситуацията пред Народния театър? 

Както се казва в майчинските групи, всичко е въпрос на организация и желание.

Имаме постановка с международен елемент и висок гост. Имаме и дълбока политическа криза, в която основният герой трябва да ни стане приемлив, добър и мил на сърцата с неговия евроатлантизъм.

За да стане тази цялата работа, Бойко Борисов заедно с колеги от ГЕРБ от известно време обясняват, че Пеевски не е кой знае колко лош и ние трябва да поемем към евроатлантизма, защото вижте какво направиха "Възраждане" последната вечер в парламента", пита във фейсбук Елисавета Белобрадова, която е и депутат от ПП-ДБ.

И още: 

В понеделник ще ни очакват на работа с “Вижте какво направиха "Възраждане" пред театъра”

Реално нещата стоят така 

“Аз мога да свикам заседание, но не мога да гарантирам, че няма да съборят сградата” каза Рая Назарян в края на предходния парламент. Тя е безпомощна, слаба, клета пред напора на песните на Цончо Ганев и тик-тока на Искра Михайлова.

Е, същото вчера и с МВР.  МВР не просто не си е свършило работата. По свидетелства на хора, които са били там, полицаите са оставили всичко да се развива, като са пренебрегвали реалните посетители на театъра, оставили са тълпата да се вихри, пускали са саркастични забележки и са се държали присмехулно.

С други думи: “То аз мога да седя пред Народния театър по униформа, ама не мога да гарантирам, че няма да метнат директора през прозореца.”

МВР и министърът в частност играят в друга постановка. Тя се казва “Да направим правителство-отпор на крайнодесните партии”.

Крайнодесните партии, считайте 300 човека, които могат да бъдат разпръснати точно за десет минути.

Помните ли, когато пред стадион Васил Левски се извадиха оръдията? Очевидно спортът е за един мирен свят, а театърът кучета го яли.
И само да кажа, че това всичкото, което ви излагам, има следните последици.

  1. Хората започват да се ненавиждат един друг, да се обръщат с отвратителни думи един към друг. Да се подклажда ярост и омраза. Не се поддавайте! Това е сценарий на МВР.
  2. Ние ще кажем, че този министър, адски вреден, и ще ни се каже “Ако искате мирни театри и хубави заседания на Народното събрание, ето тука имаме едно мнозинство.”

Просто ви разказвам една пиеса.

Според мен около това искане трябва да се обединят всички културни институции и организации в страната.

Мирослав Боршош: Ако няма арести, подобни безобразия ще станат ежедневие

"Ако след случилото се тази вечер пред Народния театър няма арести, подобни безобразия ще станат ежедневие."

Тази позиция изрази в профила си във фейсбук Мирослав Боршош, председател на комисията по култура и образование към Столичния общински съвет във връзка с протестите пред Народния театър.

"Като председател на комисията по култура в Столичния общински съвет призовавам Министерството на вътрешните работи да проведе незабавно разследване на виновните, които застрашиха сигурността и здравето на зрителите", добавя той.

Според него МВР трябва да направи равносметка успешно ли осигури, както спокойствието на гражданите, така и достъпа до театъра.

Явор Сидеров: Кой е подбудителят и апологетът на фашистките изстъпления

"Васил Василев, председател на общобългарски комитет "Васил Левски", е подбудител и апологет на фашистките изстъпления снощи и вместо да му бъде давана трибуна по бТВ, трябва да му бъде потърсена отговорност", коментира анализаторът Явор Сидеров.

Веселина Седларска: Последната спирка е "Аушвиц"

"Само да припомня, че последната спирка на този влак е Аушвиц", написа лаконично журналистката и писателка Веселина Седларска.

Николаос Цитиридис: МВР не пазеше реда, а даде възможност за хаос и безредици

"МВР не пази реда, а създава условия за хаос и безредици", написа Николаос Цитиридис.

Ето и цялата му позиция:

Ренесансовата картина, изрисувала се днес (снощи-бел. ред.) пред Народния театър, трябва да ни напомни остро, че освен съвместния живот с дебили, който водим, МВР и полицията ни също така са тотално некомпетентни, кухи и неспособни да обезпечат сигурността на едно театрално представление. Те не пазиха реда, а дадоха възможност за хаос и безредици. Един вид - глупаците са били повече, отколкото си мислим. 

Вероятно утре някой дебеловрат МВР шеф ще излезе и ще каже как полицията е предотвратила "по-големи ексцесии" и "са си свършили работатата колегите". 

Иначе Малкович има един филм, още е млад там, казва се "Елени". За един мъж е, който търси истината за убийството на майка си от гръцките комунисти. Там той представя гърците на средна възраст като оплешивяващи. Не му се сърдя. Гледайте го от вкъщи за всеки случай.

Силвия Петкова: Кой промива тия мозъци?!?

"Безобразие! Нямам думи… мускулести малоумници, налитащи на бой на изключителни артисти…първите, сигурна съм, никога не са стъпвали в Театър, какво пък да говорим, дали изобщо знаят кой е Бърнард Шоу или пък са чели нещо от него… как да знаят, че изкуството е точно за това…

Позор! Срам! На къде отваме… Хора?!? Защо? Кой промива тия мозъци?!?

Пращам всичката си обич към всички в Народен театър „Иван Вазов“ и ги поздравявам за смелостта и доблестта!

Честита Премиера!

…И дано Джон Малкович ни посети някога отново…

Срам!!!" - така реагира актрисата Силвия Петкова.

Георги Блажев: ТИ СИ ПАТРЕОТ

Писателят Георги Блажев изброява в социалната мрежа какво харесва истинския "патреот".

ТИ СИ ПАТРЕОТ

Джон Малкович ти пречи.

Ед Шийрън ти пречи.

Олимпиадата ти пречи.

Хелоуин ти пречи.

Рекордът на украинката ти пречи.

Новата кола на съседа ти пречи.

Щастието на бившата ти пречи.

Нацист в парламента не ти пречи.

Бедният речник не ти пречи.

Това, че детето ти е набило друго

в училище, не ти пречи.

Това, че ти наби учителката, не ти пречи.

Това, че пречиш да живеем в нормална държава и да не ни е страх, не ти пречи.

Реакция дойде и от БХК и АЕЖ

Българският хелзинкски комитет и Асоциацията на европейските журналисти изпратиха отворено писмо до кмета на София, министъра на вътрешните работи и до главния прокурор, в което остро се осъжда "както позорното насилие срещу поставянето на постановката „Оръжията и човекът" в Народния театър „Иван Вазов" на 07.11.2024 г., така и провала на българските власти в лицето  на Министерството на вътрешните работи и на кмета на Столична община да предотврати сериозно нарушение на правото на мирно събиране на творческия екип, поставящ постановката и на зрителите, на които бе попречено да гледат представлението". Бе нарушено и правото на свобода на изразяване на всички, които участваха в реализацията на постановката, казват оттам.

"Тези бездействия на властите са не просто тревожни, те са противоправни и за тях държавата и общината могат да носят отговорност.

Призоваваме отговорните институции да предприемат навременни и ефективни мерки за осигуряване на спокойното протичане на предстоящите постановки в присъствието на всички желаещи зрители, както и за установяване и привличане към наказателна отговорност на лицата, отговорни за нарушаването на обществения ред и на правата на мирни граждани на 7 ноември."

Тук може да се запознаете с пълния текст на отвореното писмо.