Цифровото обучение на възрастни, слабият прием на деца в ясли под 3 години и високият процент на младежи, които нито учат, нито работят, са основните предизвикателства пред България, посочени във втория пакет на Европейския есенен семестър. 

"България е изправена пред предизвикателства, свързани с обучението, които се отразяват на заетостта на някои групи и пречат на растежа и конкурентоспособността", се казва в доклада за страната ни.

В него се посочва, че процентът на участие на възрастни в обучението е сред най-ниските в ЕС. Този пункт се определя като "критичен" за България.

Освен това, едва 35,5 на сто от възрастните у нас имат основни цифрови умения - спрямо 55,6 на сто за ЕС през 2023 г. Нисък е и делът на деца под 3 години, които се обучават официално в ясли - 17,4 на сто спрямо 37,5 на сто за целия ЕС, което би могло да се отрази на дългосрочната перспектива за обучение на подрастващите.

Макар да се отчита подобрение при социалното приобщаване и закрила, остават значителни предизвикателства. Процентът на деца в риск от бедност и социално изключване за миналата година е 33,9 спрямо 24,8 за Общността и остава висок, въпреки спад от 8,3 на сто спрямо предходната година.

Отбелязва се, че пазарът на труда е добър предвид намаляващото население. Има и исторически рекордна заетост - 76,2 на сто спрямо 75,3 на сто в ЕС.

Същевременно разликите между регионите варират между 85,5 на сто като най-добре справящи се до 67,2 на сто за тези, които са най-зле. Въпреки че има спад през последните години, делът на младежите, които нито учат, нито работят, за миналата година е 13,8 на сто при 11,2 на сто в ЕС.