Саботаж или инцидент - това са хипотезите за българския кораб "Вежен", повредил подводния оптичен кабел между Швеция и Латвия. Една от тях ще бъде потвърдена, когато приключи разследването на шведската прокуратура по подозрение в саботаж при утежняващи вината обстоятелства. Дотогава плавателният съд, опериран от Параходство "Български морски флот", собственост на българските бизнесмени Кирил и Георги Домусчиеви, е под шведски контрол в близост до военноморската база в Карлскруна. Според съобщение на българското Министерство на външните работи, екипажът от осем български офицери и девет моряци, които са граждани на Мианмар, не е задържан.
Хибридната война
Случаят с "Вежен" попадна във фокуса на международните новини неслучайно. За последните 15 месеца има 11 значими повреди на високоскоростни оптични кабели, част от критичната инфраструктура. Като извършители са идентифицирани руски плавателни съдове, но и китайски. За първи път обаче съмненията падат върху плавателен съд, чийто действителни собственици са от държава член на ЕС. Според публикувани от Newsweek данни обаче "Вежен" (построен в китайска корабостроителница, б.а.) е на хонконгската Hai Kuo Shipping 2015B, която пък е притежавана от китайска държавна банка - Industrial and Commercial Bank of China.
Българският кораб е бил натоварен с торове от руското пристанище Уст-Луга, обект на ракетна атака и дронове от украинска страна преди седмица, тъй като е ключов порт и там се товари и част от руския петрол. Известно е, че от Уст-Луга тръгват кораби от т. нар. сенчест флот на Русия, използван за износ на петрол, за да бъдат заобикаляни тежките санкции срещу Москва. Германският канцлер Олаф Шолц свърза инцидента именно с руския "сенчест флот":
"Вчера (онзи ден, б.а.) отново бе съобщено за повреден подводен кабел, това показва каква заплаха е руският сенчест флот." Германската външна министърка Аналена Бербок не го смята за случайност.
Умишленото прекъсване на кабели е форма на хибридна война, която включва кибератаки, дезинформация и икономическа дестабилизация. Военни експерти предупреждават, че повреждането им би могло да попречи на западните държави да реагират ефективно при евентуален конфликт, тъй като се затруднява комуникацията между страните членки на НАТО. Неслучайно Алиансът изпрати патрулни кораби в района след инцидента с "Вежен", а латвийски водолази изследват мястото, където се е случила повредата, причинена от котвата на кораба. Заради серията инциденти НАТО засилва присъствието си в Балтика с мисията "Балтийска стража", за да попречи на опити за саботаж на подводни енергийни и комуникационни кабели, както и на тръбопроводи. Морски патрули, самолети и дронове следят за кораби, които влачат кабели или са с липсващи котви, а сателитната навигация дава изчерпателна информация за движението на плавателните съдове и метеорологичните условия.
От БМФ отричат умисъл - времето е виновно
Ръководството на БМФ потвърждава за повредения кабел, но публично отрече умисъл, винейки лошото време. Въпреки че корабът е бил нов - на две години, строен в китайска корабостроителница, на мостика нямало индикатори за авария на котвата. Метеорологичните условия били лоши и не е имало възможност моряк от екипажа да излезе на палубата и да провери какво е станало с котвата, която заедно с веригата тежи над 7 тона. Според обясненията на БМФ, тя "изтекла" и се влачила по дъното. Заради лошото време - силно вълнение, вълни над 2.5 метра, екипажът не можел да излезе на палубата и да провери какво се случва.
Пред ДВ Руслан Трад, изследовател към Атлантическия съвет на САЩ, коментира, че не разполага с данни за такова вълнение и толкова силен вятър по това време.
"Нямаме данни за вълни, по-високи от метър и нещо, и за проблеми с времето до степен котвата да се измести и да закачи заровен кабел (брониран, заровен на поне метър дълбочина, б.а.). Кабелите са част от европейската сигурност, знае се откъде минават - картографирани са (на морските карти като зони, забранени да се хвърля котва, б.а.), такъв изключително важен кабел не се къса просто така."
Той е разгледал изображения, на които котвата на "Вежен" е видимо повредена. Трад припомни случаи и с китайски, и с руски кораб, влачели котвата по същия начин.
"Дори и да не се скъса, кабелът се наранява, което също причинява проблеми в комуникацията", каза той.
Това не е първият инцидент с кораби на БМФ. В края на 2023 година на кораба "Верила" бяха открити близо 300 кг кокаин и плавателният съд беше задържан в Ирландия, а през 2024 година сомалийски пирати отвлякоха товарния кораб "Руен".
По телевизии и в социални мрежи няма единодушие усетил ли е екипажът вибрациите от изпадналата котва. Пред Нова телевизия кап. Васил Данов, който отрече саботаж, заяви, че "ако котвата изтече, ще се чуе - "Вежен" е голям кораб, не може да бъде подмятан от вълните". Други допускат, че поради лошото време може и да не се усети, а трети - че котвата може да е била спусната умишлено от един човек.
Според адвокат Ивайло Дерменджиев, специалист в сферата на международния търговски арбитраж, "българската държава трябва да се намеси". Той обаче не отговори на запитване на ДВ какво има предвид под призива за "намеса". Европейската комисия отказва коментар по случая заради воденото разследване, въздържат се и българските управляващи.
От "Продължаваме промяната", част от коалицията ПП-ДБ, обаче ще поискат изслушване на външния министър и на транспортния - Георг Георгиев и Гроздан Караджов.
"Много сме притеснени - да арестуват български кораб, пак да ни свързват с хибридни руски операции. Това според нас е голям проблем пак за репутацията на България", заяви съпредседателят на ПП Кирил Петков.
Репутационни щети
До момента няма коментар и от братя Домусчиеви, които приватизираха Параходство БМФ преди 17 години. Днес дружеството оперира над 70 плавателни съда. Когато бе открит кокаинът на кораба "Верила", както и след пленяването на "Руен" от пирати, Кирил Домусчиев коментира публично и двата случая, но сега собствениците предпочитат да мълчат.
"Политическото оцветяване на случилото се влияе изключително негативно не само на компанията, но и на цяла България", заяви изпълнителният директор на БМФ капитан Александър Калчев.
Потвърждаване на хипотезата за саботаж би нанесло репутационни, а и финансови щети на българските милиардери, за каквито Forbes обяви братя Домусчиеви - заради състоянието им от по $2.1 милиарда. След като приватизираха завода за ветеринарни продукти "Биовет" преди четвърт век, те развиха производство и в Европа, а през 2005 година стартираха и в САЩ, където притежават заводи и изследователски центрове в шест щата.
Инцидент или саботаж - разследването на шведските служби ще покаже. Сега на котвата на "Вежен" се крепи и репутацията на Домусчиеви, но и имиджът на България като евроатлантически партньор.
***
Този коментар изразява личното мнение на автора и може да не съвпада с позициите на Българската редакция и на ДВ като цяло.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни