Синдикатът КТ "Подкрепа" не подкрепя решението на кабинета да предложи проект на бюджет с орязано увеличение на заплатите в сектора на държавните служители, докато работодателската организация Българска стопанска камара (БСК) ще подкрепи проекта, но с редица резерви. Това става ясно от изпратените до медиите днес становища на двете организации. 

Синдикатите: Повече пари за заплати 

Проектът за бюджет на кабинета "Желязков" предлага 5% увеличение на заплатите на държавните служители, вместо очакваните 10%. В тази сметка не влизат вече приетите през април на миналата година увеличения на заплатите в МО, в МВР - където достигат до 51%, както и на тези в ДАНС и ДАТО, където пък увеличението е още по-шокиращо - над 70%. 

"Вместо да се акцентира върху политиката по доходите, е налице отстъпление, като се предлага заплатите в държавния сектор да се увеличат средно с 5% (при предишния проект – 10%), което е абсолютно неприемливо на фона на скока на цените след 1 януари", пише в позицията на КТ "Подкрепа". 

По този повод от там предлагат "незабавно да започне работа по преглед, изготвяне и обсъждане със социалните партньори на дългосрочна стратегия по отношение на данъчната, осигурителната и социалната политика, както и политиката по доходите, гарантиращи устойчивост по отношение на борбата срещу бедността и социалното изключване, достойното заплащане на труда, намаляване на диспропорциите в заплащането в държавната администрация, преодоляване на демографската криза, насърчаване на раждаемостта в контекста на обявените общоевропейски и национални политики."

И още - те критикуват, че в проекта липсват промени в данъчната и осигурителната политика (пропорционално облагане, необлагаем минимум, корпоративни данъци, осигурителна основа и осигурителни прагове).

"Предложеното замразяването на обезщетенията за отглеждане на дете, които като суми са далеч под минималната работна заплата, в никакъв случай не подпомага родителите с малки деца", пишат още от там. 

Работодателите: Подкрепяме, но с резерви

От БСК пък обявиха, че подрепят бюджет, макар и с резерви, единствено, защото трябва да представим приет проект на Европейската комисия, заради приемането ни в еврозоната от 1 януари на 2026 г.

Работодателите обявиха, че подкрепят следните мерки в бюджета: 

  • стремежа към фискална консолидация и поддържане на разходите по КФП в рамките на до 40 на сто; 
  • ограничаването на бюджетното салдо до 3 на сто дефицит; 
  • запазването на данъчно-осигурителния модел и размерите на преките и косвените данъци; 
  • предложените мерки за изсветляване на икономиката; 
  • въвеждането в Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) на облекчени специални режими за малки предприятия; 
  • ревизираните разпоредби относно предварителна регистрация по ЗДДС при извършване на облагаеми доставки, свързани със земя и сгради; 
  • преразгледания размер на увеличение на разходите за персонал в администрацията от 10 на 5 на сто; 
  • запазването на възприетия подход за по-голяма прозрачност на разходната част чрез посочване на конкретни инвестиционни проекти, което е стъпка към преминаване към програмен формат на бюджетиране.

В същото време те не приемат следните идеи: 

  • предвиденото повишаване на осигурителните вноски за фонд "Пенсии" с 1 пр.п. от 1.01.2027 г. и с 2 пр.п. от 1.01.2028 г., без сектор отбрана;
  • планираното увеличение на максималния осигурителен доход от 3750 лв. на 4130 лв.; 
  • предложението за намаляване на прага за регистрация по ЗДДС от 166 хил. лв. на 100 хил. лева, считано от 1.04.2025 г.; 
  • предложението за въвеждане на годишна вноска за концесионерите по предоставени концесии за добив на подземни богатства, в допълнение към дължимите плащания по сключените концесионни договори;
  • рязкото увеличение на заплатите в сектор "Отбрана и сигурност" в размер на 2,149 млрд. лева;
  • въвеждането на стандартен одитен файл за данъчни цели (SAF-T), който представлява значителна административна тежест за бизнеса;
  • вменяването на допълнителни задължения за предприятията, извършващи транспортна, спедиторска и логистична дейност, чрез промени в Закона за акцизите и данъчните складове.

И нещо много важно: БСК предупреждава, че "предвиденото съществено увеличение на постъпленията от косвени данъци за 2025 г. в размер на 27,3 на сто (спрямо предварителния отчет за 2024 г.), дължащо се основно на ръст на приходите от ДДС с 33,6 на сто, е възможно да постави под риск изпълнението на приходната част на бюджета; предложените разходни политики не кореспондират с устойчиви дългосрочни приходни мерки и следва да се търсят подходи за отлагане на резките повишения на доходите; предложените приходни мерки, свързани с възстановяване на ставката по ЗДДС за брашно и хляб, и за доставките на ресторантьорските и кетъринг услуги, повишаването на акцизните ставки на тютюна и тютюневите изделия, както и въвеждането на годишна вноска за 2025 г. в допълнение към концесионното плащане за добива на подземни богатства създават проинфлационни предпоставки, които могат да доведат до ценови натиск."