"От днешна гледна точка завършването на основно образование в седми клас дава отрицателни резултати, не мога да изтъкна нито един положителен ефект."

Това обяви в петък пред журналисти в Луковит министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

В Закона за предучилищното и училищното образование трябвало да се обсъди въпросът с образователната структура – кой етап до кой клас да е и дали трябва да се завършва основно образование в седми клас, а не в осми, както е било навремето. По думите на Вълчев през учебното съдържание се препуска, а в същото време виждаме стрес върху учениците.

„Едно от най-важните неща, които трябва да направим, е да освободим време на учителите и на учениците. Ние направихме прекалено амбициозни профили - ненужно амбициозни, за сметка на общообразователната основа. Сега сме убедени, вярваме в това, че трябва да увеличим общообразователните часове. Вярваме, че това ще направи децата по-пригодни и за висше образование, и за реализация след това”, каза Вълчев, който откакто отново е министър, всекидневно е готов с нови наблюдения и открития за статуквото и преди четири години в образователната система.

Той допълни, че се предвиждат две реформи в учебните програми. Едната е дългосрочна и за нея е публикувана концепция за промяна, но тя ще отнеме четири-пет години. По-бързата промяна е количествена и цели облекчаване на учебното съдържание от гледна точка на дълбочина на темите и фактология.

Красимир Вълчев коментира и искането на оставката му от участници в протест под надслов „Училището не е църква”. „Оставки се искат всеки ден. Ние сме длъжни да реализираме нашите намерения, нашите виждания, нашите политически приоритети, в които вярваме. Убеден съм, че голяма част от нашите съграждани ще ни подкрепят. Българското училище трябва да възпитава”, пак повтори той тезата си за "универсалните ценности". През последните дни Вълчев обяснява припряното желание да въвеждане на религия в училището с довода, че учениците, които учат това, стават по-добри. Даже призова да се направи проверка с ChatGPT или в гугъл на изследвания по темата. Проверка на Клуб Z обаче даде други резултати.

В отговор на въпрос какво прави образователното министерство по отношение на случаите на нападения от групи младежи, наричани „локали”, Вълчев каза, че МОН не е правоохранителна система. Единственият механизъм е да бъде докладвано незабавно в МВР. Той допълни, че училището трябва да работи с тези деца, но в последните десетилетия възпитателната функция в българската образователна система е била отслабена.