Трети ден на блокада на градския транспорт в София от страна на служителите в него - и нови сметки. Тази сутрин синдикатите изчислиха, че имало възможност за 300 лв. увеличение на заплатите "на калпак" за всички служители в системата, при искани първоначално 400 лв. за 2025 г., т.е. 42 милиона лева (плюс още 500 за 2026-а и още 600 лв за 2027 г.). Или увеличение с 11-12 на сто вместо условието от 15 на сто.

"Което означава, че 2/3 от исканията на синдикатите може да бъдат удовлетворени и разговорът става съвсем друг", заяви Тодор Капитанов (КНСБ) в участие по бТВ.

Негов партньор в разговора бе общинският съветник от листата на БСП Иван Кирилов, който по съвместителство е синдикалист на "Подкрепа". Дали вижда вътрешен конфликт в това - не, разбира се. Но за това по-долу. Първо за сметките:

"Кметът (Васил Терзиев) каза, че едно от предложенията, което възлиза на увеличение на 100% ръст на бонусите, възлиза на близо 15 милиона лева., които явно ги има вече, осигурени. Исканията на синдикатите са за допълнителни 29 милиона, с които да се финансира Столичната община от държавния бюджет. А при положение, че вече има 17 милиона от държавния бюджет и като прибавим тези 15 милиона, за които кметът говори, реално имаме 32 милиона лв., които трябва да се разпределят за работни заплати. 32 милиона дава възможност за 11-12% увеличение на работните заплати, което в случая се равнява на около 280 лв. увеличение на заплатите. Ако имаме предвид, че исканията ни са от март - има два месеца, които се губят и общо взето може би стават близо 300 лв.", нахвърли числата Капитанов.

"Явно сме го пропуснали това в напрежението" - пък бе отговорът на Капитанов на въпрос тези "сметки" не ги ли правихте вчера при разговорите си с кмета.

Исканията на синдикатите за следващите три години възлизат на 420 милиона лева (по Терзиев) - пари, с които могат да се купят 800 нови автобуса. В коментар Иван Кирилов отвърна, че че не можело Терзиев да поставя условия от позицията, в която се намира. "Силата е в работниците, както всички виждаме" - обяви.

Протестът не бил незаконен, твърди още общинският съветник на БСП. Това било гражданско неподчинение.

Къде обаче се пресичат интересите на шофьорите и тези на гражданите, които трети ден не могат да стигнат до работните си места и до училище - ходят пеш (днес и в дъжда), с автомобили (което води до задръствания и увеличен трафик), или с таксита (които чакат по час).

"Никой не извива ръцете на никого. Има си справедливи искания" - отвърна синдикалистът-общински съветник.

"Интересите се сблъскват там: ако се решат проблемите на протестиращите, софиянци ще разчитат на много по-стабилен транспорт, на по-сигурен транспорт, който ще бъде управляван от здрави хора, от отпочинали хора, които ще бъдат много по-професионални",  заяви Тодор Капитанов.

Не можело да се съпоставят заплатите на подвижния състав - заяви още той.

Не се разбра обаче как увеличението на заплатите ще роди "здрави и отпочинали хора", ако пак ще трябва да дават извънреден труд. Нито как, щом не може да се купят нови возила, транспортът ще стане по-сигурен и стабилен. Нито дали срещу увеличението служителите ще станат по-любезни, контрольорите ще глобяват всички нарушители, а не избирателно, както е сега, и т.н., и т.н.

Двамата синдикалисти не можаха да дадат отговор на въпроса какво ще стане, ако всички, които считат заплатите си за ниски, последват примера на служителите в градския транспорт, обявят гражданско неподчинение и захвърлят работата си.

Да изстрадаме промяната

Но пък на общинаря на БСП му се наложи да обяснява как съчетава грижата за транспортните работници, които блокират гражданите на на София с грижата за самите граждани. Бе попитан и как тълкува думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов - че софиянци трябвало да си изстрадат "промяната".

Кирилов не искал да влиза в коментари за политика. Нямало политически организирани протести обаче, заяви. Не виждал и конфликт на интереси със съвместяването на двете си длъжности понеже като общински съветник бил избран от "почти едни и същи хора". Т.е. се разбра, че ще защитава онези граждани, които са го избрали. Днес говорим за транспортни работници, утре ще говорим за медицински, посочи потенциалният следващ протест за заплати Кирилов. Не искал и да коментира колежката си от ГЕРБ - дългогодишен общински съветник, транспортен синдикален лидер, също така, председателка на ГЕРБ-Жени, известна и със снимката си от ареста на Борисов, на чийто врат се бе провесила със сълзи на очи - Екатерина Йорданова.

Що се отнася до заявяваната от КНСБ подкрепа за Йорданка Фандъкова - бивш дългогодишен кмет - тя била подкрепа за политиките й. Двамата синдикалисти припомниха, че са протестирали и по нейно време. Изтъкнаха как веджнъж имало 300 служители в транспорта на протест пред сградата на Столичната община (при общо 7000, които сега блокират цялата столица), последвали тежки преговори.

А как така няма протести в градове, управлявани от ГЕРБ? Отговор няма. Но щяло да е хубаво всички да се заявят. Иначе нямало град.

А какво правеше лидерът на "Подкрепа" Димитър Манолов на конгреса на Делян Пеевски като почетен гост? - Зрителите не получиха отговор.

"Кой управлява - съвсем не ни интересува", твърди общинарят на управляващото мнозинство и в СОС, и в парламента.

Припомняме, че в момента заплатата на общински съветник в София е 5100 лева.