Лятната депутатска ваканция засега замрази въпроса с поисканото от "Демократична България" преформатиране на Комисията за противодействие на корупцията (КПК), последвано от идентично предложение на санкционирания за корупция от САЩ и Великобритания Делян Пеевски. Идентично обаче може би не е точната дума, защото между анонсираните и от дясната коалиция, и от пеевската фракция "Ново начало" законопроекти няма нищо общо. И за двата се говори като за "закриване" на КПК и формално това е така. Дори бегъл прочит обаче показва, че проектът на Пеевски просто прехвърля сегашните правомощия на комисията в два други държавни органа, заедно с нейните служители, докато този на ДБ елиминира репресивните й функции и дори вменява на главния прокурор някои нови задължения за публичност и отчетност.

Пеевски - още от същото, но на две

Антикорупционната комисия отдавна е сочена като "бухалка" на Пеевски, като обвиненията зачестиха покрай войната на двете ДПС-та, когато удряни бяха само приближените на Ахмед Доган. След фиаското с кмета на Варна и трагикомичната случка с объркания габровски депутат, който не е кмет на столичния район "Витоша", обаче общественото напрежение по адрес на КПК се покачи.

От ДБ припомниха старата си концепция за окастряне на правомощията на комисията, т.е. заличаване на разследващите й полицейско-прокурорски функции. Партньорът й "Продължаваме промяната" се възпротиви, а помежду се яви Пеевски с изявление как КПК трябвало да бъде закрита, понеже обслужвала... ПП-ДБ (които иначе арестува?!). 

Проектът на Пеевски обаче по същество не закрива нищо, просто прехвърля сегашните й функции в Сметната палата и Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС). И то автоматично - с копи-пейст, текстовете от сегашния закон се дописват в законите за одитния орган и за ДАНС.

Палатата ще следи за конфликт на интереси и ще приема и проверява декларациите за имуществото на властимащите и поддържа публичния регистър, който сега е към КПК. Проверките на декларациите за имущество ще прави комисията за конфискация (която не се премахва) само, ако лицето умишлено (т.е. не по независещи от него причини) не е подало декларацията си в срок. 

Прехвърлена е дори сегашната функция на КПК да иска разкриване на банкова тайна.

Висящите производства се поемат от Сметната палата, а служителите от КПК, заети с тази дейност, се преназначават на трудови договори в нея.

По същия автоматичен начин е прехвърлена цялата глава девета от сегашния антикорупционен закон "Противодействие на корупцията", само че в ДАНС, където се разкрива нова-стара специлаизирана дирекция със същото име. Нова-стара, защото през 2018-а същата дирекция от ДАНС бе прехвърлена в новосъздадената тогава антикорупционна комисия - заедно с тогавашния си началник Антон Славчев - печално известният и.ф. председател на КПК от 2022 г. насам.

Тоест правомощията за оперативно-издирвателна дейност, задържане, разпити, използване на оръжие, проверки по сигнали, искане и използване на СРС и пр. просто отиват в ДАНС. Там се прехвърлят и всички служители на КПК от специалиизираната дирекция. 

Цялата "метаморфоза" трябва да се осъществи за три месеца. И това е.

ДБ: Превенция вместо противодействие

Проектът на ДБ се фокусира върху "превенция" и елиминира сегашното "противодействие" на корупцията. ДБ не отменя сегашния закон като Новото начало, а го изменя. Новата комисия ще се казва Комисия за превенция на корупцията.

Премахват се изцяло репресивните правомощия на сегашната КПК, но й се дават и някои нови, в т.ч. да оценява законопроекти на депутати и обществените поръчки, концесиите и др. за корупционен риск.

Членовете на комисията (т.е. ръководството й) от трима сега стават петима - двама се избират от Народното събрание, двама - от общото събрание на съдиите от Върховния касационен съд и Върховния административен съд и един се назначава от президента. (Квота на президента имаше и в един от старите варианти за антикорупционен закон, но от ПП и ДБ тогава се обявиха против, защото президентът бе Румен Радев, б.а.). Мандатът на петимата се свива от 6 сега на 5 години, а изискването за стаж в службите за сигурност и обществен ред вече става - в сферите на одита, управлението на риска или друга икономическа специалност.

Отпада и Номинационната комисия, която сега оценява кандидатите за членове на КПК, въведена преди две години именно по искане на обединението. 

Наред със сегашните функции по проверка на декларациите за имущество и пр., които остават, от ДБ предлагат още комисията за превенция на корупцията по искане на парламентарна комисия да дава становища относно наличието на корупционен риск по отношение на законопроекти, внесени от народни представители, както и по отношение на предложения, направени между първо и второ гласуване. Последното е ключово, защото историята помни множество случаи на прокарване на спорни поправки в закони, направени в последния момент между четенията. В допълнение - за разлика от проектите на Министерския съвет, тези на Народното събрание не подлежат на задължително публикуване за едномесечно обществено обсъждане.

Ново за комисията е и предложението да "извършва оценка на корупционния риск по отношение на конкретни дейности, свързани с разпореждане с обществен ресурс": 

  • за обществените поръчки на всеки един от етапите на процедурите;
  • за сключените договори без прилагане на процедури по Закона за обществените поръчки;
  • за концесиите;
  • за процедурите по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по реда на Закона за управление на средствата от европейските фондове при споделено управление;
  • за продажба и отдаване под наем на държавна и общинска собственост;
  • на проекти на нормативни актове и на съответните обнародвани нормативни актове;

Данните за случаите на установен висок риск се публикуват на интернет страницата на Комисията. Но не само - всички становища и анализи за харченето на публичните средства се публикуват незабавно. Публикуването може да бъде отложено с до 6 месеца в случаите, при които има обосновано съмнение за извършване на корупционно престъпление. След изтичане на 6 месеца информацията се публикува без оглед на ограниченията на НПК - пише още ДБ в проекта си.

Противно на настояването на ПП, че трябва да има антикорупционна комисия с разследващи функции, ДБ изрично е записала в своята промяна на сегашния закон, че "противодействието на корупцията се осъществява по реда на НПК (т.е. от прокуратурата), а комисията подпомага разследването по искане на прокурора, следователя, европейския прокурор или европейския делегиран прокурор". Но дотам. Няма задържания, претърсвания, СРС и пр.

И чрез този закон от дясната коалиция опитват да изкарат дейността на прокуратурата "на светло", т.е. искат публично отчетена дейност. Предвидили са главният прокурор да изготвя и публикува доклад за противодействието на корупцията веднъж на всеки шест месеца, който съдържа най-малко следната информация за корупционните престъпления:

  • брой образувани досъдебни производства;
  • брой внесени обвинителни актове;
  • брой прекратени досъдебни производства;
  • брой получени съобщения за извършени корупционни престъпления;
  • брой получени съобщения за извършени корупционни престъпления от Комисията;
  • брой откази за образуване на досъдебни производства;
  • брой осъдителни присъди за всяка от съдебните инстанции;
  • средна продължителност на разследването;
  • брой прекратени досъдебни производства, по които постановлението за прекратяване не е било обжалвано;
  • брой образувани и възложени проверки по чл. 145 от Закона за съдебната власт;
  • брой поискани и разрешени от съда специални разузнавателни средства.

И накрая - за разлика от Пеевски, който "преназначава" автоматично служителите на сегашната КПК, от ДБ предвиждат трудовите и служебните им правоотношения да бъдат прекратени. Изключение има за служителите в общата администрация, тези, които и сега работят по превенцията на корупцията и конфликта на интереси и имуществените декларации.

Категорично обаче е записано: "Правоотношенията на инспекторите, осъществяващи оперативно-издирвателна дейност, на разследващите инспектори, на ръководителите в специализирана дирекция "Противодействие на корупцията", както и на останалите служители в тази дирекция се прекратяват".  

Очаква се първият работен ден на парламента след лятната му ваканция да е 3 септември (освен ако нещо не наложи извънредното й прекъсване). Кой вариант ще избере мнозинството, предвид нежеланието на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов КПК да се закрие, предстои да видим. Възможно е и нищо да не се случи.

В момента е в ход процедурата по подмяна на членовете на КПК по действащия закон.