
Германското правителство се споразумя окончателно за пакета реформи, с които трябва да спре рецесията.
Постигнато е съгласие по реформата на социалните помощи, въвеждането на „активна пенсия“ и инвестициите в инфраструктурата. Освен това отново ще бъде въведена програма за подпомагане на електромобили.

Според канцлера Фридрих Мерц трите теми, по които има договореност, са транспортната инфраструктура, пенсиите и новата социална помощ.
„Ще има нова основна социална помощ, както беше договорено в коалиционния договор“, заяви Мерц на пресконференция. „Ще засилим задълженията за съдействие и значително ще увеличим възможностите за санкции.“
Който като получател на социална помощ пропусне среща в бюрото по труда, ще бъде санкциониран: при първо неявяване – намаление на месечното плащане с 30%; при второ пропускане – още едно намаление с 30%; при трето нарушение – пълно прекратяване на паричните помощи, включително за наем и жилище.
„Който не съдейства, ще му бъде трудно“, каза министърът на труда Бербел Бас. „Усилваме санкциите до границата на това, което е допустимо от конституцията.“
Активна пенсия
Постигнато е съгласие и за въвеждането на „активна пенсия“, която ще стимулира хората в пенсионна възраст да продължат да работят след навършване на стандартната пенсионна възраст.

Според Мерц ще бъде въведено освобождаване от данъци до 2000 евро на месец. От това ще могат да се възползват само лица, които продължават работа, подлежаща на социално осигуряване. Законът трябва да влезе в сила на 1 януари 2026 г.
Инвестиции в инфраструктурата
По спора за финансирането на транспортната инфраструктура коалицията осигурява допълнителни 3 милиарда евро за строеж на нови пътища.
„Важно за нас беше, че всички готови за строеж проекти могат да започнат още сега“, каза Мерц.
След две години ще бъде проверено дали средствата са достатъчни.
Министърът на транспорта Патрик Шнидер беше поискал допълнителни 15 милиарда евро за периода 2026–2029 г., но след проверка финансовият министър Ларс Клингбайл (SPD) заяви, че сумата е „значително понижена“. Вече са предвидени около 166 милиарда евро до 2029 г. за пътища, мостове, железопътна и водна инфраструктура.
Спорът за забраната на двигатели с вътрешно горене
По темата за забраната на двигателите с вътрешно горене след 2035 г. няма постигнато съгласие. Мерц посочи, че ще се изчака обсъждането с автомобилната индустрия и решенията на Европейската комисия, която до края на годината трябва да реши дали правилото ще остане в сила.
Маркус Зьодер от Християн-социалния съюз заяви, че „стриктната забрана на двигателите с вътрешно горене след 2035 г. е грешка“.
Стимули за покупка на електромобили
Коалицията планира нови финансови стимули за покупка на електромобили, насочени основно към домакинства с ниски и средни доходи.
Целта е „осезаеми ползи за потребителите“ и по-лесен преход към климатично неутрална мобилност.
За програмата ще бъдат отделени няколко милиарда евро до 2029 г., като финансирането ще дойде от Европейския климатичен социален фонд и допълнително 3 милиарда евро от германския Фонд за климата и трансформацията.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни