Европейската комисия прекратява първото си задълбочено разследване съгласно Регламента за чуждестранните субсидии (РЧС).

То бе започнато срещу България във връзка с държавна поръчка, възложена от Министерството на транспорта и съобщенията в София. Става дума за закупуването на 20 електрически влака тип push-pull, произведени от китайската държавна компания CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd.

Тръжната процедура за възлагане на поръчката включваше и 15-годишна поддръжка.

Прогнозната стойност на договора е около 1,2 милиарда лева (610 милиона евро).

Съгласно РЧС дружествата са задължени да уведомяват за своите тръжни процедури за възлагане на обществени поръчки в ЕС, когато прогнозната стойност на поръчката надвишава 250 милиона евро и когато на дружеството са били предоставени най-малко 4 милиона евро чуждестранна финансова помощ от поне една трета държава през трите години преди уведомяването.

За започналото разследване бе съобщено на 16 февруари. Тогава ЕК реши, че са налице достатъчно признаци, че на това дружество е била предоставена чуждестранна субсидия, нарушаваща функционирането на вътрешния пазар. Подобна оферта би могла да доведе до това други дружества, участващи в процедурата за възлагане на обществена поръчка, потенциално да загубят възможности за продажба.

Сега разследването се прекратява поради оттеглянето на китайската компания от поръчката.

CRRC Corporation Limited, известно като CRRC, е китайски държавен производител на подвижен състав. По отношение на приходите компанията е номер 1 в света в своята сфера. Тя произвежда локомотиви и вагони, използвани от железопътни оператори, както и подлинии, трамваи и други железопътни возила.

„Само за няколко седмици първото ни разследване съгласно Регламента за чуждестранните субсидии вече даде резултати, - коментира еврокомисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон. - Нашият единен пазар е отворен за предприятия, които са наистина конкурентоспособни и са справедливи. Ще продължим да предприемаме всички необходими мерки за запазване на икономическата сигурност и конкурентоспособността на Европа“, допълни той.