България е на 43-ата позиция от общо 76 държави в проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Класацията е съставена на база средните резлутати от представянията по математика и логика. Основава се на сбор от международни оценки, включително тестовете PISA на ОИСР, тестовете TIMSS в САЩ и тестовете TERCE в Латинска Америка, разглеждайки развитите и развиващите се страни заедно.

 

Таблицата, която показва средното представяне на международните тестове за ученици по държави

Страните от Балканите заемат петте позиции от 40 и 44, като съответно подреждането е Гърция, Турция, Сърбия, България, Румъния. Черна гора се нарежда на 56-а позиция, следвана от Албания на 63-а и Македония на 65-а. 

На челните позиции в световен мащаб са страни от Азия (Сингапур, следван от Хонконг). Най-добре от европейските страни са се представили учениците от Финландия, Естония, Швейцария и Холандия, които заемат от 6-о до 9-о място. САЩ са на 28-а позиция заедно с Италия. В долната част на класацията са предимно страни от Африка. В дъното на класацията е Гана.  Следват във възходящ ред Южна Африка, Хондурас, Мароко и Оман.

В 9 от 76-те страни (Гана, хондурас, Южна Африка, Мароко, Иноднезия, Перу, катар, Колумбия и Ботсвана) повече от две трети от учениците не могат да прикрият базови знания и умения. В другия водачи са Хонконг, Китай, Естония и Корея. Докладът специално акцентира на прогреса на Корея. Дори и сред някои от богатите страни обаче има немалък процент ученици без базови познания и умения. В Люксембург са 25 наст, в Норвегия - 22%, в Норвегия - 22%, САЩ -24%, Швейцария - 14 на сто. 

В България са значително повече - над 40%.

Страната ни не се представя добре и в други класации, изведени в проучването. Тя има около 85% записани в средното образование, докато в страните от Западна Европа процентът е 99-100.

Изследването се спира на връзката върху връзката между образованието и икономическия растеж като се базира на представянето на учениците в 76-те страни. 

"Това е първият път, когато имаме един наистина глобален мащаб на качеството на образованието", каза директор по образованието към ОИСР Андреас Шлайхер.

"Идеята е да се даде на повече страни, богати и бедни, достъп до начин, по който сравняват себе си срещу световни лидери в образованието, да открият силните и слабите си страни, и да видим какви са дългосрочните икономически изгоди от подобреното качество в образование", каза той.


Лидерът в класацията Сингапур има високи нива на неграмотност през 60-те години на 20-и век, което показва какво може да се постигне с такъв напредък, смята Шлайхер.

Анализът въз основа на резултатите от тестовете по математика и точни науки е много по-широка глобална карта на образователните стандарти, отколкото тестовете PISA на ОИСР, които се фокусират върху по-заможните индустриализирани страни.
Още веднъж се показва слабото представяне на САЩ, които изостават от европейките страни и са задминати и от Виетнам. Надолу върви Швеция, която беше предупредена миналата седмица от ОИСР, че има сериозни проблеми в образователната си система.

Констатациите ще бъдат официално представени на Световния форум за образованието в Южна Корея през следващата седмица, когато ООН свиква конференция за поставяне на цели за повишаване на глобалното образование до 2030 г. Акцентът е как постигането на образователни цели може да осигури икономически печалби.

Освен общото класиране от ОИСР представят и икономическия потенциал за растеж на брутния вътрешен продукт на държавите, ако всички 15-годишни получат поне основни знания. По този показател БВП на България би могъл да нарасне с 496%.
Водещи по този показател са страни от Африка – на първо място е Гана, следвана от Южна Африка и Хондурас. В челната десетка освен Мароко, Оман, Ботсвана се нарежда и Македония с възможен растеж на БВП от 1137%.