Американското Федерално бюро за разследване (ФБР) разполага с цяла флотилия от нисколетящи самолети из САЩ, предаде АП.

В тези самолети има технология за видео следене, а понякога и за подслушване на мобилните телефони. Това веднага повдига въпроса за нарушенията на правото на американците на личен живот. Цялата тази дейност е скрита зад фиктивни компании.

Репортери от АП успели да проследят връзката на над 50 самолета с ФБР. Те идентифицирали повече от 100 полета в 11 американски щата за период от 30 дни от края на април. Повечето машини били "Чесна 182Т Скайлейн". Те летели над големи градове като Бостън, Чикаго, Далас, Хюстън, Минеаполис, Финикс, Сиатъл, както и над Южна Калифорния.

В специален документ на федералния бюджет от 2009 г. били споменати най-малко 115 самолета, като 90 от тях били марка "Чесна", установили хората от АП.

Централата на ФБР във федералната сграда "Джон Едгар Хувър" във Вашингтон

Оборудването за наблюдение в самолетите обикновено се използва без разрешение на съда, признали през новинарската агенция източници от ФБР. От Бюрото допълват, че подобни полети се извършват за специални текущи разследвания.

Следенето по въздуха позволява на властите да разполагат с важно средство при разследванията на криминалния деяния или по подозрения за тероризъм. Програмата обаче повдига въпроси за подобряване на политиката за защита на гражданските свободи, тъй като новите технологии дават на властите възможности за шпиониране, които пораждат безпокойство.

ФБР потвърди за първи път широкомащабното използване на самолети. Според АП за целта се използват най-малко 13 фиктивни компании. Сред тях са "Еф Ви Екс рисърч", "Кей Кю Ем авиейшън", "Ен Би Ар авиейшън" и "Пи Екс Дабълю сървисиз".

Дори основни аспекти на програмата не са споделяни с обществеността в цензурирани версии на официални доклади на главния инспектор на Министерството на правосъдието.

"Програмата на ФБР не е секретна", заяви обаче говорителят на Бюрото Кристофър Алън. „Специалните самолети и техните възможности единствено са защитени от оперативни съображения за сигурност”, добави той. Целта е обектът да не знае, че е следен.

Алън допълни, че самолетите не са оборудвани и проектирани или пък използвани за масово събиране на данни или за масово следене.

Някои от самолетите имат технология, която може да идентифицира хиляди хора под тях чрез мобилните телефони, които те носят, въпреки че те може и да не говорят по апаратите си. Официални представители обаче твърдят, че практиката, имитираща дейността на ретранслаторна мобилна кула, събираща основни данни за абонатите, е рядко използвана.

Представители на правоохранителните органи пък посочват, че Министерството на правосъдието е одобрило решението за създаване на фиктивните компании с цел защита на оперативната сигурност на полетите и че федералното Управление за авиация е наясно с практиката.

"Важно е хората от федералните органи на реда да имат необходимите инструменти да откриват и залавят престъпници", смята Чарлз Грасли, шеф на сенатската комисия по правосъдието. "Но понеже една операция може да следи дейността на американци, които не са на мушката, трябва да бъдем сигурни, че се зачитат гражданските свободи на невинните хора", добави той.

Журналистите от АП алармираха, че един от самолетите, който те следили миналата седмица, имал странни антени и камера от лявата си страна. Той бил забелязан в щата Вирджиния.

Подобен самолет бил видян и при скорошните размирици в Балтимор, избухнали, след като 25-годишният чернокож местен жител Фреди Грей бе застрелян от полицията. Окадзало се, че това бил един от редките случаи, когато ФБР е било помолено от полицията да й окаже подкрепа от въздуха. Такива полети се извършват само с одобрението на най-висшите ръководители на Бюрото.

ФБР не е единствената институция за опазване на реда, която използва описаните мерки, изтъква АП. ДЕА - Агенцията за борба с наркотрафика, също има свои собствени самолети. И те са регистрирани на името на фиктивни компании.

ОТ ФБР помолили АП да не разкриват имената на фиктивните компании. От осведомителната агенция обаче отказали.