Правосъдният министър определи, че предлаганите Стратегия за съдебна реформа и промените в Конституцията и Закона за съдебната власт са само начало. На лекция пред студенти от Юридическия факултет на СУ той каза, че според него това са около 1/3 от нужните промени.

"Нещата, които предлагаме, са в най-добрия случай частични. Ние сме много далеч от това да имаме ясен пакет от предложения", каза той.

Иванов призна, че основното в промените досега е разделянето на Висшия съдебен съвет на две колегии и твърде малко се говори за "тримата големи" в съдебната власт - главния прокурор и председателите на ВКС и ВАС.

Все пак според министъра самото създаване на прокурорска колегия във висшия кадрови орган на Темида е важна промяна.

"За пръв път ще има колективен процес на вземане на решения в прокуратурата. Сега мога да ви докладвам като очевидец - когато стане дума за прокуратурата, ВСС просто не обсъжда. И правилно бившият главен прокуорр проф. Борис Велчев каза, че и без реформа членовете и сега могат да го правят и попита защо не го правят.

Анджък - защо не го правят?! Миналата седмица на годишния доклад на главния прокурор - централен елемент от един публичен процес, имаше само едно изказване (самият Христо Иванов не присъства на това заседание     б.р.). И то... Имаше едно произведение "Псалми за Царя" - та, псалми за главния прокурр. Никакъв дебат реално. Същото е за бюджета, същото е за качеството на работа на отделния прокурор. "Главният прокурор знае" и точка. Сега тези хора ще трябва да се занимават само с начина на работа на прокуратурата.", каза Иванов

Според министъра обаче имало и песимистични гласове, че с реформата обвинител № 1 все пак остава отгоре и на практика членовете от професионалната квота ще са му подчинени. Затова колегията ще е 6 на 6 от гилдията спрямо пратеници на парламента. 

"Ако Народното събрание избере хора с характер, ще се случи това, което аз предвиждам, ако не - ще се случи това което песимистите", обобщи той.

Иванов напомни, че е имало и предложение за съотношение 7 на 6, но то не срещнало подкрепа. Освен това той предвижда основен критерий за работа на прокурорите да бъде крайният резултат.

"Виждате едни и същи често не дори имена, а прякори, които получават едни и същи дела. В Министерския съвет ние почти всеки път гласваме суми, които плащаме за доста шумните полицейски и прокурорски акции. Ние си плащаме за тези "успехи". Разбира се, прокрорите, които тогава бяха по пресконференциите и камерите, в момента не носят никаква отговорнсот за тези резултати. Това трябва да се промени. Не казвам, че с този текст това ще се промени, но поне е някакво начало", смята Иванов.

Той говори подробно за предлаганите промени, касаещи младите кандидати да влязат в системата, за предлаганото есе към практико-теоретичния изпит, за тестовете за почтеност и за "зоните на натиск", в които съдиите попадат постоянно.

Иванов даде пример, че съдийка му разказала как постъпвайки в районен съд, гражданин й предложил подкуп. Тя възмутена отишла при председателя, който обаче й отговорил, че не се прави така. 

"Има си система. Има си ред. Този ред изглежда минава през този, който кортролира кариерата ти, който отговаря за констуриране на съдебните състави, в които мнозинството да е "правилното", даде пример министърът.

За прословутите командирования на съдии и прокурори той даде илюстрация, че от състава на СГС по времето на Владимира Янева около 1/3 са били командировки, и то за по 7-8 г.

Представете си, че вие сте от Видин и сте командировани в София. Вече имате апартамент, мъжът ви си е намерил работа, детето вече ходи в гимназия и всичко това зависи от едно драсване на председателя. И когато става дума за една трета от състава, това вече е сериозен слой съдии, които зависят от тази писалка"

 

 

Благодая ви за това, че днес от един сайт, който много ме обича и аз много обичам, разбрах, че се занимавам с нещо 

скандално, говорейки с вас. 


 

 

ПРОКУРАТУРА Измененият в конситтуцията са половината от това, което трябва да се случи. Те са фокусирани върху ВСС и почти нищо няма 

за т. нар 3-ма големи - главния прокурор, председателите на ВКС и ВАС.

Министърът трябваше да отговаря на въпрос от залата на какъв принцип ВСС проверява сигнали. Асвоктка каза, че три пъти сезирала 

Съвета срещу магистрати, които са толкова "компетентни", че дори при случай на намерен труп в кола, не иззели колата като веществено 

доказателство. Никой не бил наказан.

"Докога органите в досъдебното производство ще се сблъскваме с хора, завършили селскостопански техникум, учители и т.н. Много е важно 

особено при тежките умишлени престъпления хората да са компетентни, особено при първоначалния оглед", каза питащата.

Факт е, че има много индикации и примери, че ВСС си затваря очите. Трябав да кажа, че днес със съжаление видях, че са номинирали един 

от хората, който носи сериозна отговорност за този вид на ВСС, за член на антикорупционния съвет", отговори Иванов. 
Но каза, че очевидно се има предвид полицейското дознание, а той не е министър на МВР.

"Реформа за съда - много пъти вече сме го реформирали през годините. В последните месеци едва започнахме да говорим за реформа на 

прокуратурата. Реформата в 
МВР и що се отнася до дознанието, не същствува като политически израз в България. Това е положението и не мога да ви кажа, че аз ще 

го променя", констатира Иванов.