През 1936 година една книга, публикувана в САЩ, се превръща в истинска сензация за авиоспециалистите в цял свят. Причината е повече от логична "Your Wings" е първото енциклопедично изданние в областта на авиацията - написано разбираемо и изключително подробно, пълно с практически съвети към всеки, който иска да бъде въздушен ас. Колкото и странно да ни изглежда от гледна точка на съвремието, до тогава пилотите в цял свят са попадали в графата на самонадеяни и доста луди мечтатели, които определено са рискували много, качвайки се в пилотската кабина.
"Your Wings" обаче е нещо съвсем ново - един пълноценен учебник за пилоти и книгата буквално се разграбва. Само година по-късно, вече като "Ваши крьля" тя е издадена в Съветския съюз в 100 000 тираж, а скоро след това следват две допечатки за още 200 000 броя. Книгата е преведена и на японски, френски и немски език и се превръща в настолно четиво за всички пилоти, както в гражданската, така и във военната авиация. И то за десетилетия напред.
По нея се е учил дори и човекът, произнесъл на 20 юли 1969 година думите "Една малка крачка за човека – един голям скок за човечеството..." Всъщност не само на Нийл Армстронг, но и на спътника му на борда на "Аполо 11" Едуин Олдрин "Your Wings" е била четивото, което ги е подтикнало да погледнат високо високо в небето.
А още по-интересното е, че въпросната Библия на авиацията е написана от българин, чието име у нас напълно несправедливо не е особено известно. Авторът се казва Асен Йорданов, а трудът на живота му се появи на родния му български език едва преди броени дни - почти 80 лета след американската ѝ премиера, сякаш за да напомни за страшния дефицит на авиационни мечтатели и новатори в България в годината, в която българското самолетостроене навършва 100 години. Преводът и сега нямаше да се случи, ако не бяха усилията и личните средства на председателя на Българската аерокосмическа агенция професор генерал-майор Борис Бонев. Негов е и преводът от английски език.
Но защо книгата излиза точно сега, когато тя вече не може да бъде Библия за съвременните пилоти?
За това има повече от важно основание, защото именно Асен Йорданов е създателят на първия български самолет.
Неговата история е повече от впечатляваща и ако беше не беше българин, а американец, вероятно и за неговия живот щеше да има филм като "Авиаторът" с Леонардо ди Каприо в главната роля.
Асен Йорданов е роден на 2 септември 1896 година в София. Баща му Христо е бил учен - инженер и химик, управител на Централната земеделска банка. Водил е малкия Асен по технически изложения в цяла Европа, а през 1912 година го праща да учи във Франция. Там любознателният младеж постъпва в училището на летеца-конструктор Луи Берлио, френският национален герой, който за първи път успява да прелети Ламанша със самолет и доказва, че авиацията е нещо много по-важно от зрелищна атракция.
Йорданов обаче се връща в България, за да се запише едва 16-годишен за доброволец в Балканската война. Разпределят го в аеропланното отделение, където продължава да работи и след края на войната. Там през лятото на 2015 година, ненавършилият 19 години младеж завършва първия български самолет "Експрес".
Сега остава обаче "по-трудното" - машината да бъде вдигната във въздуха. Със задачата се заема опитният пилот Радул Милков, началник на Първо аеропланно отделение - същото, което всява смут сред турския аскер в Одрин през Балканската война.
След успешното изпитание комисия от Министерството на войната заключава:
"Апаратът е сигурен. Няма допуснати грешки. Признава се за изобретение, а Асен Йорданов — за изобретател. Датата 10 август 1915 г. да се счита за начало на българското самолетостроене."
След края на Първата световна война и договора от парижкото предградие Ньой обаче крилете на амбициозната в ония времена българска авиация са прекършени. На България е забранено да има самолети.
Това обаче няма как да спре младия Асен да мечтае. Разбира, че в далечните САЩ през 1921 г. е обявено състезание, което е точно по неговия вкус - обиколка на света със самолет за по-малко от 100 дни. И двамата с пилота Гаврил Стоянов изпращат писмо до тогавашния министър-председател Александър Стамболийски, в което го молят да отпусне средства, за да участват в състезанието и да прославят България. Той им дава парите и двамата заминават, но състезанието е отменено.
Така Йорданов остава в Новия свят. Не знае английски и се хваща на всякаква работа - рине сняг по дворовете, хамалства и учи бързо езика. Първата му по-нормална работа е като летец-каскадьор в Холивуд. Наема го някаква все още не особено известна компания - "Парамаунт пикчърс".
По-късно става чертожник в конструкторското бюро на заводите "Къртис", а след това и летец-изпитател в компанията. Продължава да учи и завършва аероинженерство, химия, физика и радиоинженерство. Бързо се превръща в основната фигура в концерна Къртис и е назначен за главен конструктор на заводите. Член е на конструкторските екипи "Къртис-Райт", "Локхийд", "Дъглас", "Пайпър", "Боинг" и "МакДоналд".
Йорданов участва в разработката и съставянето на документацията и инструкции за поддържане и пилотиране на известни самолети, като например летящата крепост Боинг Б-17, изтребителите "Локхийд P-38 Лайтнинг" и "Къртис Хоук 81", бомбардировачите Б-24 и Б-29, както и за транспортния самолет "Дъглас DC-3".
През 1941 г. Асен Йорданов основава дружество "Джорданов Авиейшън Къмпани", преименувано по-късно в "Джорданоф Корпорейшън", придружено от "Джорданоф Електроникс".
Ателиетата му заемат четирите етажа на сграда на "Медисън авеню" в Ню Йорк. Дейността им е в тясна връзка с военната отбрана на САЩ и се намира в строга секретност.
По-късно открива авиационно училище. За кратко време то се превръща в най-авторитетната школа, която подготвя пилоти за гражданската авиация на САЩ.
Асен Йорданов умира на 19 октомври 1967 г. в Уайт Плейнс, САЩ. Издава 9 книги за авиацията, но безспорно най-успешната от тях е "Вашите криле". След смъртта му праха му е разпръснат над САЩ.
На табелката на дома му обаче остава надписът “Асен Йорданов – български пилот авиатор”.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни