Петър Томов

Наш кореспондент

Тампа, Флорида – От строя са излезли половината от военно-транспортните самолети на Русия и една трета от изтребителите, които извършват въздушни удари срещу противниците на Башар Аасад в Сирия, разкриват високопоставени източници от Пентагона, цитирани от вестник „Ю Ес Ей тудей“. Тежките пустинни условия и активния трафик на операцията се отразяват пагубно на машините и екипажите, което намалява възможността им да унищожават набелязаните цели. Руснаците изглежда срещат сериозни проблеми при адаптирането на изтребителите към условията на пясъчните бури, които са често явление в района по това време на годината. Данни на военното разузнаване на САЩ сочат, че рязко е спаднал броят на полетите на изтребителите.

За разположените далеч извън границите на Русия бойни части, това е много зле“, заявява авиационният експерт Ричард Абулафия.

Президентът Владимир Путин нареди през септември т.г прехвърлянето в Сирия на най-модерни бойни самолети като Су-34 „Фулбек“, което е първото бойно кръщене на машината. На двете летища в Латакия и Хмаимим са разположени 50 изтребителя и военни хеликоптери.

Руснаците вероятно страдат от лоши оперативни процедури и неадекватно доставяне на резервни части“ смята Абулафия. Военните на Москва нямат опит от провеждането на военни акции в чужбина. Те се сблъскват с непознати проблеми, които не са срещали по време на бойните действия в Грузия и в Украйна.

Много от бойната техника на експедиционния корпус е свързана като с пъпна връв с логистиката. Успехът зависи от натрупания опит. Той им липсва“, заявява експертът.

За бойните самолети на САЩ бойна готовност под 80 на сто бързо би привлякла вниманието на командването на ВВС, посочва генерал-полковникът от запаса Дейвид Диптъла, който е бил в щабовете на няколко екшъна в Близкия изток. В този кризисен район на света американските изтребители са държани в бойна готовност над 90 на сто, посочва той. Според него руснаците с мъка поддържат 70 на сто боеготовност на своите машини, което не е изненадващо. Той също отдава това на липсата на опит в разполагането на военни самолети в чужбина. Генералът определя като много ниска възможността на транспортните самолети на руските ВВС да извършват чести полети. В началото на кампанията те са се справяли значително по-добре, но високата аварийност на аеропланите е довела до силно разредяване на мисиите за доставяне на боеприпаси и резервни части за ударната авиация. „Ако фактите, с които разполагам са верни, те трябва да обърнат голямо внимание на логистичните операции“, смята Диптъла.

Пилоти и самолети на САЩ провеждат бойни мисии в Близкия изток непрестанно след първата война в Персийския залив (1990-1991 г.). Тогава те нанесоха съкрушителни удари по армията на Саддам Хюсеин и я изтласкаха от Кувейт. Водиха войните в Афганистан и в Ирак. По време на въздушната война бойната авиация на САЩ свали над 400 самолета на иракските ВВС, много от които бяха последна дума на съветската военна техника от онова време. Пентагонът загуби 40 свои самолета, които до един бяха свалени от ракети земя-въздух и зенитни оръдия.

Според специалисти в областта на военните самолети Русия все още инсталира на изтребителите си радарни инсталации, които са разработени в съветските конструкторски бюра през 80-те години на миналия век. От 1979 до 1985 г ЦРУ успява да натрупа много ценна секретна информация за електрониката, която по-късно бива поставена в бойните самолети МиГ-29, МиГ-31 и Су-27. Източник на важните сведения е агентът на Ленгли Алфред Толкачов, който работел като инженер в конструкторското бюро „Фазотрон“. Толкачов шпионира за ЦРУ в продължение на 6 години, през които са му били платени 200 хиляди долара. Това е цената на направо безценната информация за радарните системи Ер-23, Ер-24, Ер-27, Ер-33 и Ер-60, с които са били снабдени най-новите съветски самолети. Той доставя схемата и на страховитите тогава радиолокатори, които са били използвани за насочването на зенитните комплекси Ес-300. През 1986 г Толкачов бива разкрит от КГБ, арестуван и след това разстрелян.

Авиационни експерти от САЩ и от лондонската организация за проучване на отбраната и оръжията „Джейнс дифенс“ посочват, че прехвалените от Русия суперизтребители Су-34 и Су-25 всъщност са разработени в края на 80-те години в съветското конструкторско бюро „Сухой“. Заради дълбоката криза в последните години от съществуването на бившия СССР изпълнението на тези проекти бива отложено с много години. Когато излизат от авиационните заводи, бойните самолети вече са били не само морално, но реално остарели. През последните 4-5 години под командването на президента Владимир Путин въоръжените сили на Русия осъществяват ускорена програма за модернизация. През същия период в страната избухнаха няколко крупни скандала, свързани с огромни злоупотреби на висши военни, отговорни за различни програми от създаването на нови оръжия за Руската армия. По тази причина, заради настъпилата икономическа криза вследствие на нефтения крах, а и чисто заради типичното за руснаците безкрайно протакане при практическото реализиране на различни проекти, Кремъл отложи за неизвестно още колко време създаването на изтребител от пето поколение.

Пришпорването на програмата за модернизиране на руската военна авиация доведе през тази година до най-малко 6 катастрофи на бойни самолети. Руската преса открито призна, че военната индустрия засега е изпълнила едва 30 на сто от плановете за модернизация. Според прогнозите на видни московски икономисти страната ще остане в плен на икономическата криза поне до 2018 г Тези предупреждения не стряскат Путин, който е решен да даде на военните, каквото им е обещал, дори с цената на сериозни съкращения на бюджетните пера за здравеопазване и образование. Според шефа на най-голямата руска банка „Сбербанк“ Герман Греф неадекватната икономическа политика на Кремъл е абсолютно копие на неграмотното управление на комунистическите режими в Москва, довели до краха на Съветския съюз.