Украинец реши проблема с високите цени на горивата, като започна да кара на... дърва, пише сайтът Ecotown.com.ua. 36-годишният автомонтьор Евген Коливан от Черниговщина е монтирал газегенератор на своя Opel Kadett, реколта 1986 г.
"По-добре да караш на дърва, отколкото да въртиш педалите на велосипеда", казва той.
Системата е проста - на задната броня са монтирани два метални съда, в които се слагат дървата и те се запалват така, че да тлеят. В процеса на непълно изгаряне се отделя газ, който се филтрира, охлажда и постъпва в двигателя и изгаря в цилиндрите му.
Разходът на гориво е 20 кг дърва на 10 километра, което струва 10 гривни - колкото половин литър бензин (б. р., една гривня струв около 13 стотинки).
Естествено, динамиката не е на висота - автомобилът вдига 100 км/час за минута и 35 секунди.
Най-често използваното от Евген Коливан гориво е борово дърво, но майсторът казва, че автомобилът може да кара и на пластмасови бутилки. "Колата направо лети, когато ѝ сложа черница", казва той.
"Досега съм навъртял 7000 км с автомобила и съм спестил 15 000 гривни (б.р., около 1150 лева)", пресметнал е той. Багажникът му винаги е пълен с дървен материал, но когато свърши, може да кара и на бензин.
Газогенераторните автомобили са били разпространени в началото на ХХ-и век, но отпадат от пазара поради масивните си размери и необходимостта от често зареждане на котела. По време на Втората световна война заради недостига на гориво на някои автомобили също са били инсталирани подобни системи.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни