Съобщенията в печатните и електронни медии за опасни бактерии, разпространяващи се без контрол от човек на човек, могат да пратят по-малко хора в болница. Заключението е на канадски и китайски учени, които установяват любопитна връзка между медийния шум, който се вдигна около епидемията от "свински грип" (AH1N1) през 2009 г. и разпространението на самото заболяване.
Екипът използва за анализа си китайската провинция Шанси с население от 36 млн. души, като сравнява броя на медийните съобщения за AH1N1 в осем основни медии и този на диагностицираните и приети в болница пациенти със същия вирус. Трудът им е трябвало да потвърди тезата, според която прекалената информация ускорява разпространението на болестта. На практика обаче учените стигат до точно обратния извод - колкото повече се пише и говори за опасна зараза, толкова по-малко хора попадат за лечение в болница.
Достатъчно е съобщенията да се появяват десет дни повече от обичайното, за да се намали заболеваемостта с 50%, твърди екипът от учени. Изследването им на практика установява, че медиите влияят на поведението на хората, защото в периоди на "медиен шум" те стават по-предпазливи към собственото си здраве. Избягват контакт със заразени, по-често използват предпазни средства и спазват лична хигиена, за да държат вирусите далеч. В резултат помагат и за намаляването на скоростта, с която се разпространяват заразите.
На фона на скорошната епидемия от ебола и съвсем новата заплаха от африканския вирус "Зика", плъзнал в Южна Америка (а отскоро и в Европа), заключенията на изследователите са повече от позитивни. Въпреки че немски учен скоро увери, че "Зика" не е убиец, защото единични случаи на заразени има още от 2013 г., Световната здравна организация е на път да го обяви за глобална заплаха още в понеделник (1 февруари).
Така че, бъдете нащрек. Гледайте телевизия, четете вестници и търсете информация онлайн. Медийният шум може да спре епидемиите.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни