Ако трябва да сме съвсем честни, на този етап въпросът няма еднозначен отговор. Ако човек с увреждане може да шофира или пък има нужда от транспорт, и ако му се полага личен асистент, който на свой ред притежава джип, вероятно на предното стъкло ще видим синята карта с инвалидната количка. Ако обаче експертите преценят, че лицето няма нужда от кола, е твърде възможно помощникът му с джипа да се размине с привилегията да паркира безплатно и на най-удобните места. А дали ще може да си плати? Само времето ще покаже.

Вълненията около обявеното намерение на двама министри да реформират системата за медицинска експертиза породи цял куп въпроси, на които тепърва ще се търсят отговори. Идейният проект включва закриване на ТЕЛК-овете (задача, с която ще се нагърби здравният министър д-р Петър Москов), а след това поетапно интегриране на хората с увреждания на пазара на труда (което ще е ангажимент на вицепремиерът и социален министър Ивайло Калфин). През какви промени ще мине системата и какви са скритите рискове – това ще се опитаме да „отгатнем” още в самото начало, преди предложенията да са се превърнали в законопроект.  

1. Ще останат ли хора без инвалидни пенсии?

Отговорът е положителен, но касае само лицата, които са пострадали на работното си място и след това продължават да се трудят на същата позиция при същия работодател. Логично е, защото в тази ситуация лицето не губи месечния си доход, т.е. не изпада в ситуация, която предполага допълнителна издръжка. Получаването на инвалидна пенсия в този случай е не само несправедливо, но и извън всякакви правни и етични норми, защото се явява „бонус” към заплатата за получено физическо увреждане.

Понастоящем. Всички хора с инвалидност 50% или над 50% се считат за нетрудоспособни и получават съответната за състоянието и осигурителния им стаж инвалидна пенсия. Минималните суми за увреждания поради общо заболяване варират от 134 до 181 лв. месечно, а придобитите при трудова злополука или професионална болест – между 157 и 197 лв. на месец. Хората, навършили 16 г., които не попадат в нито една от двете категории, имат право на социална пенсия за инвалидност – от 127 до 138 лева.

В бъдеще. Хората с увреждания ще продължат да получават инвалидни пенсии, защото тази държавна помощ е право, което никой не може да им отнеме.  Възможни са обаче промени в терминологията. Известно е, например, че децата с увреждания до 16 г., които не са в трудоспособна възраст, няма да минават през комисията за трудова експертиза и ще получават социална помощ за своето увреждане (от Агенцията за социално подпомагане).  Предполага се, че инвалидните пенсии ще останат като разход на Националния осигурителен институт, но за хората над 60-годишна възраст, които са излезли от пазара на труда. За допълнителния доход на инвалидите, които работят, се търси нов термин, но дори да не бъде намерен такъв, по всяка вероятност изплащането на държавната помощ ще бъде поверено на Агенцията за хората с увреждания.  

2. Пак ли ще се минава на комисии?

И този отговор е положителен. Ще се минава, при това не на една, а на две комисии.

Как е сега? След претърпян инцидент и преминало лечение, хората подават документи за освидетелстване пред ТЕЛК (териториална експертна лекарска комисия ). Тя ги преглежда, преценява здравословното им състояние и им дава т.нар. процент инвалидност, който обуславя и същия процент нетрудоспособност. След това хората се пренасочват към НОИ, който изплаща пенсиите. Освен това няма възрастови ограничения. Ппрез системата минават всички – и деца, и зрели хора, и пенсионери.

Как ще бъде? Занапред експертизата ще бъде разделена в две комисии. Първата ще извършва чисто медицинска преценка и ще борави с международния класификатор на заболяванията на Световната здравна организация. Но вместо процент инвалидност, ще дава заключение за актуалното състояние на лицето – вида и степента на увреждането. Оценката на трудоспособността ще се прави от втората комисия, като основната разлика е, че на такава ще подлежат само хората в трудоспособна възраст. Децата до 16 г. и пенсионерите над 60 г. ще получават социални помощи и никой няма да оценява възможността им да работят.

3. Пак ли ще се чака с години за преглед?

Определено не. Случаи, при които поканата за явяване на ТЕЛК идва месеци след като човекът е починал, например, ще останат в историята, категоричен е и здравният, и социалният министър.

Понастоящем ТЕЛК-овете се сформират към лечебни заведения, които имат съвсем други приоритетни дейности и рядко се ангажират да съдействат в процеса по освидетелстване. Освен това в комисиите се назначават и хора, които не работят в системата, а това затруднява обработването на огромното количество документи. Пациентите са много, защото през ТЕЛК минават не само физически пострадалите хора, но и тези на диспансерно наблюдение, пациентите с хронични заболявания, както и онкоболните. В резултат всички чакат с месеци и дори години, за да се явят за първи път пред комисията.

Предложението на здравния министър Петър Москов е медицинската експертиза да се осъществява и от докторите, които практикуват в лечебните заведения. По този начин преценката на актуалното състояние ще става по-бързо, веднага след като пациентът приключи терапията си. Процесът ще се съкрати и заради ползването на готовия класификатор на СЗО, където всяко заболяване е подробно описано и няма да се губи време за уточняване на състоянието. По думите на Москов, за медицинска експертиза ще се чака около седмица, а за заключението на социалната комисия – не повече от месец.

4. Ще бъде ли премахната корупцията?

Идеята е точно такава, но само времето ще покаже дали ще бъде реализирана на практика. Чисто математически е по-трудно да се подкупят две независими една от друга комисии, но от друга страна още никой не знае дали новата система няма да има други пробойни.

Проблемите сега произлизат от липсата на адекватен контрол върху документацията и невъзможността за оспорване на експертните решения. Ако се появи дори едно фалшиво лекарско заключение, то остава в досието на пациента и изминава целия път по веригата до окончателното освидетелстване. Националният осигурителен институт няма право да оспорва документите и по този начин ТЕЛК се превръщат в същинска „фабрика за измами в държавата” (по думите на министър Калфин).  

Възможните решения: Първо, комисиите са две и в тях няма да има само лекари, а също така юристи, специалисти по трудова медицина и представители на всички органи, които в последствие ще изплащат съответните помощи. Реално погледнато това са поне дузина или 20 души, за които ще е трудно и финансово неизгодно да се приготви подкуп. Освен това втората комисия, която ще определя вида и размера на инвалидната пенсия, заедно с полагащите се допълнители привилегии, ще има право да изисква допълнителни прегледи и изследвания или да повтаря вече извършени такива. Предполага се, че по този начин възможностите за злоупотреби с фалшиви документи ще бъдат сведени до минимум.  

5. Какво ще стане с привилегиите?

Всички те ще се раздават инвидивидуално. С други думи, съседът може да получи безплатен телефон, но да бъде лишен от талон за паркиране, а колегата му в работата да се сдобие с безплатна винетка, но без карта за градския транспорт.

Понастоящем безплатните винетки, талоните за паркиране и т. нар. интеграционни добавки се полагат на всички с валидно ТЕЛК-ово решение (а в случая с винетките и талоните – със собствен автомобил с работен обем на двигателя до 2 000 куб. см. и мощност до 117,64(KW)/160 к.с. ). Държавата поема също 15% от разходите за транспортни услуги, храна и лекарства, както и 20% от тези за обучение, интернет и телефон. Напълно покрива наем на общинско жилище, заедно с предписано балнеолечение и рехабилитация. Единственото условие е лицето да подаде молба по образец пред съответните служби.

В бъдеще добавките няма да се премахват, но ще се раздават при конкретна нужда, която естествено, трябва да бъде обоснована. Ако лицето няма компютър, например, едва ли може да очаква държавата да му плаща интернета. От друга страна, наличието на кола няма да бъде основание за получаване на безплатна винетка. Пациентът трябва да докаже, че му е необходима извън града, в противен случай ще губи привилегията. Разбира се, темата ще е обект на ожесточени дебати през следващите месеци, и само от експертите зависи каква част от интеграционните добавки ще се полагат на всички хора с увреждания без изключение.

6. Ще ми вземат ли все пак талона за паркиране?

В тази връзка има една добра новина – министър Калфин обяви, че хората в заварено положения няма да бъдат жертвани за новата система. Вече издадените ТЕЛК-ови решения и раздадени привилегии няма да бъдат проверявани (независимо от съмненията за злоупотреби), защото няма законов механизъм за това. По новата система ще бъдат освидетелствани само лицата, които са подали документи, но не са се явили на комисия към съответния момент, или са с изтекъл срок на решенията и трябва да ги подновят.

Спорните въпроси тепърва ще се изглаждат, защото така представеният идеен проект ще бъде подложен на обстойно обществено обсъждане през следващите три месеца. Конкретните законопроекти с окончателните промени се очакват в началото на лятото, а редакциите на подзаконовите нормативни актове трябва да са готови до края на годината. Целта е системата да стартира от 2017-а.