Неработещи лифтове, аварии и недоволни скиори. И съоръжения, които очевидно са далече от перфектна форма. Това са лифтовете на Витоша. От "Виташа ски" искат да строят нови, защото сегашните съоръжения са стари и поддръжката им е трудна или невъзможна. От бТВ обаче проверяват дали това е действително така.
„Тази остаряла инфраструктура не е от полза на софиянци”, обяснява пред бТВ Радослав Пеев, началник на сектор „Ски писти” във "Витоша ски".
„Вие в момента можете ли да си купите Трабант или Вартбург - не можете. Не се произвежда. А тези лифтове са точно от тогава, откогато са се произвеждал само такива коли. В момента се произвеждат Мерцедеси, Аудита, други коли. Нали разбирате - няма резервни части за тези лифтове”, даде интересно сравнение наскоро шефът на федерацията по ски Цеко Минев.
Според "Витоша ски", фирмата, която управлява съоръженията след приватизация е, те са невъзможни за поддръжка.
Лифтовете в планината Витоша са произведени между 1962 и 1982 година. Някои от тях като Княжевския са в лошо състояние, а тези, които работят не са в най-добрата си форма. Наскоро инцидент с петгодишно дете, което изпадна от Симеоновския кабинков лифт, отново повдигна темата за безопасността на съоръженията.
Симеоновският лифт е произведен от австрийската фирма Допелмайър. По приект „Витоша ски” иска да премахне старите съоръжения и да построи нова по-дълга линия, защото според тях лифтът е морално остарял.
Михаел Битерл, един от мениджърите в австрийската фирма, обяви, че и в момента се произвеждат резервни части. Според него лифт, произведен през 1983 година, може да се поддържа в перфектна форма и до сега.
Лифтът „Академика”, който е пуснат в експлоатация през 1983 година, също е произведен в "Допелмайър", т. е. и за него при желание могат да се намерят резервни части.
Според „Витоша ски” обаче резервните части за тези съоръжения, когато ги има, са прекалено скъпи. Затова искат да построят нови лифтове.
Друг от лифтове - Романският, е построен през 1968 година. От четири сезона не работи. Фирмата-производител на съоръжението е френската компания ПОМА. Фирмата продължава да съществува и да произвежда.
„За Романския ни бе отказано да ни направят хващачи, знаете тази година за Драгалевския лифт поръчахме 20 хващача за невероятната сума от 40 хиляди лева. И срокът за доставка е 15 седмица, поради тази причина драгалевският в момента не работи”, обяснява Пеев.
От ПОМА категорично отричат пред бТВ, че са им поръчвани резервни части за романския лифт. Французите са информирани за съдбата на лифта и знаят, че той не работи от 4 години.
Най-старият лифт в България е неработещата линия между Княжево и Копитото. Съоръжението е произведено през 1962 г. от вече несъществуващата австрийска фирма „Гирак”. След тежък инцидент, е затворен през 1994 година.
„Най-доброто, което може да се случи с него е да бъде подменен и Копитото да бъде междинна станция, така че да може да се свърже града с малките ски зони, които се намират в Златните мостове. Ветровала, Конярника. Това е нашата идея”, обяснява Пеев.
След като спира да съществува, активите на фирмата-производител „Гирак” са придобити от компанията „Допелмайър”, но от австрийската компания не поддържат резервни части за този тип лифтове.
Така Княжевският лифт се оказва едниственият, който не може да бъде възстановен. Всички останали могат да бъдат поддържани във форма при желание.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни