Неправителствената организация "Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт" се обяви категорично против промените в организацията на движението в София, които влязоха в сила само преди два дни. За това какво притеснява организацията разговаряме с координатора ѝ Веселин Кирев.

- Г-н Кирев, Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт внесе въпроси до кмета на София Йорданка Фандъкова за промените в организацията на трафика заради строителството на метрото. Какво ви притеснява?

- Пуснахме въпросите по Закона за достъп до обществена информация. Надяваме се това да се случи, въпреки че и на други наши питания от Столична община не са отговаряли. Това, което ни притеснява, е фактът, че в последния момент се обяви спиране на движението на възлови места в София, каквито са кръстовището на пазара в "Красно село" и едва ли не по цялата централна част на бул. "Патриарх Евтимий". Това се случи буквално шест-седем дни преди преди спирането на движението. Това е абсолютна липса на прозрачност. Беше направено умишлено, за да не могат да реагират хората, които - съвсем нормално - не са щастливи от промените. Свидетели сме на некоректно отношение от страна на общината към столичани.

Присъствахме на две от обсъжданията на третия метродиаметър и на тях въобще не е ставало дума за цялостно спиране на движението. Г-н Братоев и вече бившият главен архитект Петър Диков, които бяха на срещите в "Красно село" и "Овча купел", въобще не коментираха самата организация на движение, която се предвижда и че ще бъде напълно спряно движението и на обществения транспорт и на леките автомобили през части от града. Ако това се беше случило, може би хората щяха да поискат промяна в начина на строителството. Тук идваме до следващата тема - по каква технология се строи метрото.

- Неправилно ли се строи метрото според вас?

- Стоян Братоев и "Метрополитен" непрекъснато се хвалят, че у нас е най-евтиното метро в Европа. Метрото, както казва г-жа Фандъкова, е безалтернативно, но не е безалтернативна технологията, по която то се изгражда. Преди две години имах възможност да видя как го правят съвсем близо до нас. В Солун при строителството на нито едно място в града не е спирано движението. Оставени са по една лента в посока, има неудобства, но не е това, което се случва тук - хората да нямат достъп до жилищата си на бул. "Патриарх Евтимий". Отделно се предвижда спиране изцяло на тролей №9 в посока центъра. Фактически хората, които пътуват от началото на ул. "Раковски" до площад "Славейков" въобще няма да имат обществен транспорт, което е абсурдно.

- Беше обявено, че затрудненият трафик ще продължи три години.

- Точно така. С цел да се спестят разходи се стига до невероятни проблеми за хората. А от кого се спестяват разходите? Метрото в голямата си част се строи с европейски пари и от нас зависеше какво строителство ще изберем. Това, което се случва с магистрала "Струма", до голяма степен е валидно и за София. Заради определени български строителни фирми, които печелят обществените поръчки и които не могат да строят дълги тунели, се предпочита строителство по открит способ, което е от миналия век. Изгребва се всичко с багери, затваря се изцяло движението вместо да се прави подземен пробив. Това наистина е по-скъпо. В София метрото струва 36 млн. евро на километър, а например в Атина цената е 110 млн. евро/км. Но фактически цялото "евтино" ще го платим ние, гражданите и гостите на София. Това неудобство ще е и загуба на време за всички нас. Ако сега от "Красно село" до "Овча Купел" се пътува половин час, сега ще е необходим цял час, независимо дали ползвате обществен транспорт или лека кола. Времето в Европа се смята, струва пари.

Освен това удължените маршрути ще донесат допълнителни разходи на "Електротранспорт" и "Автотранспорт", тъй като ще правят много по-дълги пробези по променените маршрути. Дали "Метрополитен" ще им покрие разходите за гориво?