Педро Лозано де Кастро е управляващ директор за Европа, Близкия изток и Африка на компанията "Сайтел" - една от най-големите в света на пазара на аутсорсинг услуги. От 10 години дружеството присъства на българския пазар, за него тук работят вече почти 1000 души, а г-н Лозано твърди, че присъствието на "Сайтел" в България ще продължи да се разраства. 

- Г-н Лозано, "Сайтел" вече десет години присъства на българския пазар. За това време доста неща се промениха. България влезе в ЕС, разходите за труд са по-високи. Защо останахте?

България е много важна държава за "Сайтел", когато преди 10 години решихме да започнем работа тук. След това от опит видяхме, че сме били прави. Решихме да останем и не само това, но и да се разрастваме. България е важна за нас не само заради добрата инфраструктура и добавената стойност, която можем да предложим за клиентите си оттук, но най-вече заради хората. Тук нашите служители са изключително интелигентни хора с високи умения, които владеят различни езици. Затова и през миналата година открихме втори център във Варна.

- Казвате, че смятате да се разраствате още. Какви са плановете ви?

Започнахме в София със стотина служители, а в момента в българската столица за нас работят 700 души. А в новия ни център във Варна предстои да наемем допълнително поне още 100 служители. През следващата година ще продължим да се разрастваме.

- През последните години все повече компании, развиващи дейност у нас, срещат сериозни затруднения с подбора на персонал заради емиграцията на млади и добре образовани хора от страната. Срещате ли такъв проблем?

Истина е, че през последните години стана по-трудно да намериш хора с точните лингвистични и комуникационни умения. Основната причина за това е конкуренцията на пазара, тъй като все повече компании предлагат аутсорсинг на бизнес процеси в България и търсят кадри с такава квалификация. Но всъщност именно присъствието на фирми като "Сайтел" дава възможност на много млади и добре образовани хора да останат тук и да не емигрират. От центровете си тук в България ние предлагаме услуги на 27 различни езика и хората, които ги владеят, могат да намерят адекватна заетост и без да им се налага да емигрират.

- Доста популярно е мнението, че в кол центровете е трудно да се задържи квалифициран персонал заради голямата натовареност на служителите. Как ги задържате?

Работата като агент на телефон е стандартната позиция за старт, но ние предлагаме възможности за кариерно развитие. Създаваме добри възможности за израстване. Например директорът на центъра ни в София Мая Янева започна на много по-ниска позиция и само за няколко години достигна до този пост. Ние инвестираме в развитието на уменията на служителите си, тъй като се стремим да бъдем предпочитан работодател. Затова и не срещаме особен проблем с текучеството на кадри.

- Компанията ви има унифицирана система за качеството на обслужване на клиентите. Къде попадат служителите ви в България спрямо кадрите ви в другите държави?

Опитваме се да предлагаме стандартна система за услуги за клиентите си от всяка една локация. Служителите се обучават по един и същи начин. Нашите кадри тук имат отлични умения, висока квалификация и знания. Ако ги съпоставяме с тези в другите държави, те се нареждат на първите места както за региона Европа, Близък изток и Африка, така и за целия свят.

- Планирате ли да прехвърлите и обслужването на нови клиенти от България?

Ние непрекъснато предлагаме България като център за мултилингвистично обслужване. И тази сутрин говорихме с нов клиент, който се интересува от бекофис услуги на немски език, миналата седмица водихме преговори за друг клиент с английски език. Така че България я ползваме не само като център за немскоговорящите ни клиенти, но все повече и за англоговорящи.

- А за кой език най-трудно намирате хора?

Последните два езика, които добавихме от България бяха иврит и арменски. Те бяха последни, защото наистина беше трудно да намерим хора, които да ги знаят на добро ниво. Иначе за стандартните европейски езици и за източноевропейските тук наистина лесно си намираме квалифицирани хора. Но съм сигурен, че който и език да потърсим в България, ще намерим хора. Така че обслужването на 27 езика от тук вече не ни е достатъчно и може би съвсем скоро ще ги увеличим до 30.