Няма да има ограничение за социологическите проучвания по време на кампания, решиха депутатите днес по време на гледането на второ четене на промените в Изборния кодекс. 

Предложение за забраната направиха ГЕРБ, но срещнаха сериозен отпор от коалиционните си партньори, и по време на срещата преди пленарното заседание днес решиха да гласуват против предложението си.

Петима души обаче го подкрепиха. 68 бяха "против", 38 се въздържаха.

Дебат нямаше да има, ако независимият депутат Велизар Енчев не повдигна въпроса защо ГЕРБ оттеглят собственото си предложение.

"Защо лобирахте така страстно за едно, а сега го оттегляте? Дебатът трябваше да е тук, сред депутатите, а не в стаята на председателката на парламента", заяви той.

Излезе да му отговори Данаил Кирилов от ГЕРБ, председател на правната комисия.

"Всички знаете ужасните примери за използване на социологически проучвания по този начин. По тази причина подкрепих колегите си по този въпрос. Трябва да създадем справедлив режим. В рамките на дебата с коалиционните партньори решихме да приемем позицията на противниците си. Това не означава, че ние се отказваме от нашите съображения и аргументи. Това не означава, че нашите подозрения или манипулацията Костинборд сме я забравили, и не забравяме какво може да направи опонента, включително със социологически и медийни манипулации", заяви той.

Спор предизвика и предложението медиите да могат безплатно да отразяват предизборните кампании на партиите. Критичен към това бе Петър Славов от РБ, който предложи да се сложи задължение да се посочва кога рекламата е безплатна.

"Ако дадена медия реши да излъчва реклама, която е безплатна, как Сметната палата ще контролира? Ако това не се изписва изрично по време на дадения клип, никой не може да установи дали дадената медия е изпълнила договор", заяви той, и обяви, че ще позволи много злоупотреби.

Приета бе и формула за максималните цени, които медиите могат да искат от партийте за предизборна реклама - не повече от средните пазарни цени за търговска реклама шест месеца назад. Предложението се прие и за онлайн и печатните издания, и за електронните медии.