"Какъв гаф? Къде видяхте гафа и проблема?"
Това бе възклицание на членката на Централната избирателна комисия Мария Мусорлиева на въпрос на журналистка кой ще понесе вина за гафа с машинното гласуване.
"Ние ще обявим обществена поръчка - дали ще се яви някой или не, ние не можем да доведем някой, не може да накараме някой насила да участва", обясни тя реалностите на организацията на машинното гласуване.
Това се случи на първия официален брифинг за изборите на ЦИК днес. Говорителят Александър Андреев също заяви, че комисията няма вина за ситуацията, в която осигуряването на машинно гласуване е задължително по закон според решение на съда, но може и да не се случи заради кратките срокове до вота на 26 март.
"Не считам, че ЦИК следва да отговаря на всякакви коментари за отговорност", заяви той. "Няма как ЦИК да вземе решение за обявяване на обществена поръчка по-рано - само в рамките на изборите."
Мусорлиева, в отговор на коментарите на изборни експерти, че за оставащите 52 дни до изборите е невъзможно да се осигури пълно машинно гласуване, отсече:
"Омръзна ми от експерти."
Според нея в закона ясно е посочено, че машинното гласуване не се предвижда при предсрочни избори. Според нея и чл. 206 не задължава да има машина във всяка секция въпреки решението на Върховния административен съд, който отхвърли решението на ЦИК, ограничаващо машинното гласуване през тази година само в 500 секции.
Представителите на ЦИК коментираха и писмото на ДАНС, което те предоставиха в съда, в което се посочва, че са нужни 6 месеца, за да направят специалистите одит на сигурността на машините. Оказа се, че това е било в отговор на въпрос на ЦИК във връзка с изборите за президент презминалата година. Също така одитът тогава в крайна сметка е бил направен за седмица.
Все още няма яснота колко ще струват машините, които по закон трябва да се осигурят за вота. Но ще трябват повече от 30-те милиона, които служебното правителство отдели, уточни говорителката Камелия Нейкова.
"Имаме уверението от служебния финансов министър, че необходимите средства ще бъдат осигурени", добави тя.
Няма яснота дали машините ще се купуват или наемат. ЦИК поискаха да бъдат оставени да работят.
Клуб Z зададе и няколко допълнителни въпроса към говорителя Александър Андреев.
- Защо ЦИК не се направи контакт с депутатите през последните няколко месеца във връзка с проблема със сроковете на машинното гласуване? Имаме коментар от председателя на правната комисия Данаил Кирилов, който заяви, че няма дори неофициален опит за среща или контакт от страна на ЦИК към Народното събрание.
- Вижте, не бих могъл да коментирам което и да е било изказване на който и да е политик от която и да е политическа сила. При всички случаи бих могъл да изразя становището на ЦИК, че още от 2015 г., април, с анализа, който е изпратен, ясно са изброени всички технически и други затруднения, които са били констатирани от ЦИК и фирмата изпълнител на машинно гласуване през 2014 г., които би следвало да бъдат взети предвид при едни следващи избори. Включително увеличаването на сроковете за доставката на машините, евентуално мисленето за тяхното закупуване, срещаните трудности, в които машините не са позволявали упражняване на правото на глас по технически причини. Този анализ е внесен в Народното събрание и оттам нататък въпросът е бил на законодателя да вземе предвид този анализ и препоръките, които ние сме направили, за да може да бъде изменено законодателството. В анализа ЦИК препоръчва машинното гласуване да бъде въведено за редовни избори, а не и в случаите, в които имаме предсрочни избори. Отделно от това ЦИК няколко пъти е сезирала формално и неформално Народното събрание с оглед на обсъждането на тези въпроси.
- Няколко пъти през миналата година?
- В различно време.
- 2016 година?
- В различно време.
- По време на обсъжданията на Изборния кодекс през миналата година имаше заседания на правната комисия, на които участваха представители на ЦИК, които коментираха по различни промени, изказваха мнение, оценки. Тогава не беше повдигнат въпросът за машинното гласуване, не е повдиган и въобще през цялата миналата година, когато беше редактиран Изборният кодекс и можеше тези редакции да бъдат направени. Защо това?
- Те не биха могли да бъдат направени, защото реално погледнато, както и в рамките на брифинга ви уведомихме, има изрична практика на ВАС, с която правомощията на ЦИК по организацията и подготовката на избори започват с указа на президента за насрочването на съответните избори. Отделно в Изборния кодекс в чл. 4 е определено точно кога започват сроковете, а именно 60 дни преди изборния ден.
- Всички тези неща тогава подлежаха на промяна, тогава се редактираше Изборният кодекс. Съответно можеше да се направи консултация и да се провери дали е възможно тези срокове да се коригират, въпросът е, че ЦИК не повдигна този въпрос?
- ЦИК е направила необходимото, за да даде своя анализ и своите препоръки на Народното събрание.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни