Article_top

Българите намират за справедливо тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона да плащат значително повече при преминаване по пътната мрежа.

Повечето от анкетираните – 76%, твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата. 

Макар хората да не я намират за особено ясна, те възлагат надежди на нея. Не липсват и опасения. Това са част от изводите от експресен сондаж, проведен от „Галъп интернешънъл“ сред 800 души в цялата страна чрез телефонно интервю, възложен от Агенция „Пътна инфраструктура“.

Три четвърти от българите твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата. Закономерно сред тях се открояват повече хора с високо образование, но въпреки това 61% още не я намират за съвсем ясна. 

Запознати със спецификата на новата система, която включва по-високи такси за тежкотоварните превози, 63% намират този принцип за справедлив, а 32% - обратното. Останалите се колебаят. 

В допълнение 83% се съгласяват с твърдението, че превозните средства, които амортизират най-много пътната настилка, трябва да плащат повече, а мнозинството от 73% са готови да подкрепят дори въвеждане на такси за тирове и извън магистралите. 

Всичко това означава, че тежкотоварният трафик се възприема като сериозен проблем от страна на пълнолетните българи.

В същото време обаче има опасение, че евентуално поскъпване на преминаването на тежкотоварни МПС по магистралите и останалите пътища ще доведе до трудности в бизнеса и до оскъпяване на превозите. 

Мнозинство от 59% се съгласяват, че новата система ще затрудни бизнеса на превозвачите, а 73% се опасяват от поскъпване на превозите. 

Данните показват обичайните опасения при въвеждането на нови мерки и политики. Най-устойчивото сред тях очаквано е опасението от корупция – затова и твърдението „Новата система ще ограничи корупцията“ не среща еднозначен обществен отговор и равни дялове от по 47% от анкетираните или се съгласяват, или отхвърлят.

Не липсват и опасения за корупция, но те са „инерционни“, отчитат от „Галъп“. Темата за обществената поръчка, която боксува вече година и половина, но крайният резултат – 41% от запитаните смятат, че забавянето има корупционен характер, а 54% споделят алтернативното мнение: ако конкурсите продължават прекалено дълго, това пречи на самата поръчка. 

Въпреки всичко, въвеждането на системата се смята за приближаване до европейския образец (73% са съгласни), а 66% вярват, че ще се повиши събираемостта на глобите. 
Запитаните са далече от експертиза по поставените въпроси, но мнозинство от 60% възприема идеята, че парите от новата система за таксуване по пътищата трябва да се дават приоритетно за довършване на магистралите. 

 
Магистрала Хемус. Снимка БГНЕС

Българите намират за справедливо тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона да плащат значително повече при преминаване по пътната мрежа.

Повечето от анкетираните – 76%, твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата. 

Макар хората да не я намират за особено ясна, те възлагат надежди на нея. Не липсват и опасения. Това са част от изводите от експресен сондаж, проведен от „Галъп интернешънъл“ сред 800 души в цялата страна чрез телефонно интервю, възложен от Агенция „Пътна инфраструктура“.

Три четвърти от българите твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата. Закономерно сред тях се открояват повече хора с високо образование, но въпреки това 61% още не я намират за съвсем ясна. 

Запознати със спецификата на новата система, която включва по-високи такси за тежкотоварните превози, 63% намират този принцип за справедлив, а 32% - обратното. Останалите се колебаят. 

В допълнение 83% се съгласяват с твърдението, че превозните средства, които амортизират най-много пътната настилка, трябва да плащат повече, а мнозинството от 73% са готови да подкрепят дори въвеждане на такси за тирове и извън магистралите. 

Всичко това означава, че тежкотоварният трафик се възприема като сериозен проблем от страна на пълнолетните българи.

В същото време обаче има опасение, че евентуално поскъпване на преминаването на тежкотоварни МПС по магистралите и останалите пътища ще доведе до трудности в бизнеса и до оскъпяване на превозите. 

Мнозинство от 59% се съгласяват, че новата система ще затрудни бизнеса на превозвачите, а 73% се опасяват от поскъпване на превозите. 

Данните показват обичайните опасения при въвеждането на нови мерки и политики. Най-устойчивото сред тях очаквано е опасението от корупция – затова и твърдението „Новата система ще ограничи корупцията“ не среща еднозначен обществен отговор и равни дялове от по 47% от анкетираните или се съгласяват, или отхвърлят.

Не липсват и опасения за корупция, но те са „инерционни“, отчитат от „Галъп“. Темата за обществената поръчка, която боксува вече година и половина, но крайният резултат – 41% от запитаните смятат, че забавянето има корупционен характер, а 54% споделят алтернативното мнение: ако конкурсите продължават прекалено дълго, това пречи на самата поръчка. 

Въпреки всичко, въвеждането на системата се смята за приближаване до европейския образец (73% са съгласни), а 66% вярват, че ще се повиши събираемостта на глобите. 
Запитаните са далече от експертиза по поставените въпроси, но мнозинство от 60% възприема идеята, че парите от новата система за таксуване по пътищата трябва да се дават приоритетно за довършване на магистралите. 

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Къде ще почивате през лятото?