Article_top

Преди седмица Facebook разкри, че стотици създадени в Русия профили са използвали платени постове срещу Хилъри Клинтън, насочени изключително прецизно точно към тези избиратели, чиито профили подсказват колебание. Ще отнеме време да се докаже дали собствениците на тези профили са свързани с руското правителство, но едно вече е ясно:

Facebook направи възможно и спечели от ерозирането на демократичните норми в Съединените щати и на други места по света.

Дързостта на една чужда и враждебна сила да се опита да повлияе на вота на американските избиратели, разбира се, е притеснителна. Но повече трябва да ни притеснява това, че Facebook позволява тази манипулация да е толкова лесна и предлага политическите реклами да се разпространяват без отговорността и прозрачността, които изисква всяка здрава демокрация.

Повечето от рекламите във Facebook не споменаваха директно име на кандидат, но бяха насочени към засилване на разделението в обществото по различни теми – от правата на хомосексуалните до имиграцията и притежанието на оръжие.

Рекламите бяха близо 3000, публикувани от 470 профила и страници, на стойност 100 хиляди долара и от т.нар. „скрити постове“ - т.е. виждат ги само хората, към които са таргетирани. Facebook нарича тази услуга „реклама на непубликувани постове“.

Това не бива да ни изненадва. Всеки може да пусне реклами във Facebook. Те са лесни и достъпни. Това е причината, поради която Facebook порасна толкова бързо и достигна 27,6 милиарда долара приходи за 2016 г., като всички пари идват от реклами.

Услугата е популярна сред рекламодателите заради своята ефективност и обратната връзка, която те получават на момента и така могат да настроят рекламите спрямо всеки потенциален клиент. Няма нищо мистериозно или пък злонамерено в самата система, докато тя се използва за търговия, а не за политика. Най-притеснителното е, че шефовете на Facebook не дават вид да хващат разликата.

Основният принцип в политическата реклама е прозрачността – политическите реклами трябва да са видими за всички и всички трябва да разбират, че това са политически реклами и откъде точно идват.

Прозрачността не играе при рекламите във Facebook. Рекламите, които са предназначени за хора между 20-30 години, притежаващи собствено жилище, от латиноамерикански произход и живеещи в Северна Вирджиния, не се виждат от никой друг и изчезват бързо. Възможността за злоупотреба е огромна. Така една реклама може да обвини кандидат в нещо измислено само ден преди изборите, а жертвата може дори да не научи за това. Такива реклами могат да разпалват расова нетърпимост и никой няма да има възможност дори да се подготви да отговори на атаката.

За съжаление, няма много възможности за решаване на този проблем. Първата поправка в американската конституция дава широка защита за компании като Facebook. Дори и по-острата дипломация се провали в опита да откаже Русия да се бърка в изборите. А при управлението на Тръмп това е още по-малко вероятно.

Facebook няма никаква полза да променя тази практика. Парите са наистина много. Проблемът е твърде неразбираем, за да развълнува повече от няколко потребители на Facebook. Колкото повече мрежата превзема живота, семействата и приятелите ни, толкова по-трудно е да живеем без нея.

Facebook обеща да въведе по-добри системи за филтриране, които да използват изкуствен интелект, за да отбелязват профилите, управлявани от автоматизирани „ботове“. Но това са просто нови версии на технологиите, които създадоха проблема. И отново никой няма да носи отговорност. Фактът е, че хората забелязват проблемните профили, чак след като белята вече е сторена.

Надеждата ни е насочена към Брюксел и Лондон. Европейските регулатори от години наблюдават Facebook и Google. Те предприеха сериозни действия срещу двете компании заради нарушения на стандартите за защита на данните на потребителите и правилата на конкуренцията. Британското правителство разследва ролята на Facebook и използването на данни на потребители по време на референдума през 2016 г. и изборите през 2017 г.

В момента наблюдаваме глобално нападение срещу демокрацията, което се извършва в интернет. Изследователи от Оксфордския институт за интернет са забелязали хиляди профили, които извършват пропаганда за подкопаване на демокрацията и за подкрепа на конкретни кандидати във Филипините, Индия, Франция, Холандия, Великобритания и къде ли не. Вече знаем, че руски агенти се възползват от мощната рекламна система на Facebook.

В съвременната информационна война в социалните мрежи, първата жертва е демокрацията.

...

Сива Вайдянатан е професор по медийни науки в Университета във Вирджиния. Коментарът е публикуван в "Ню Йорк таймс". Преводът е на Клуб Z.

Ключови думи
 
Снимка Клуб Z

Преди седмица Facebook разкри, че стотици създадени в Русия профили са използвали платени постове срещу Хилъри Клинтън, насочени изключително прецизно точно към тези избиратели, чиито профили подсказват колебание. Ще отнеме време да се докаже дали собствениците на тези профили са свързани с руското правителство, но едно вече е ясно:

Facebook направи възможно и спечели от ерозирането на демократичните норми в Съединените щати и на други места по света.

Дързостта на една чужда и враждебна сила да се опита да повлияе на вота на американските избиратели, разбира се, е притеснителна. Но повече трябва да ни притеснява това, че Facebook позволява тази манипулация да е толкова лесна и предлага политическите реклами да се разпространяват без отговорността и прозрачността, които изисква всяка здрава демокрация.

Повечето от рекламите във Facebook не споменаваха директно име на кандидат, но бяха насочени към засилване на разделението в обществото по различни теми – от правата на хомосексуалните до имиграцията и притежанието на оръжие.

Рекламите бяха близо 3000, публикувани от 470 профила и страници, на стойност 100 хиляди долара и от т.нар. „скрити постове“ - т.е. виждат ги само хората, към които са таргетирани. Facebook нарича тази услуга „реклама на непубликувани постове“.

Това не бива да ни изненадва. Всеки може да пусне реклами във Facebook. Те са лесни и достъпни. Това е причината, поради която Facebook порасна толкова бързо и достигна 27,6 милиарда долара приходи за 2016 г., като всички пари идват от реклами.

Услугата е популярна сред рекламодателите заради своята ефективност и обратната връзка, която те получават на момента и така могат да настроят рекламите спрямо всеки потенциален клиент. Няма нищо мистериозно или пък злонамерено в самата система, докато тя се използва за търговия, а не за политика. Най-притеснителното е, че шефовете на Facebook не дават вид да хващат разликата.

Основният принцип в политическата реклама е прозрачността – политическите реклами трябва да са видими за всички и всички трябва да разбират, че това са политически реклами и откъде точно идват.

Прозрачността не играе при рекламите във Facebook. Рекламите, които са предназначени за хора между 20-30 години, притежаващи собствено жилище, от латиноамерикански произход и живеещи в Северна Вирджиния, не се виждат от никой друг и изчезват бързо. Възможността за злоупотреба е огромна. Така една реклама може да обвини кандидат в нещо измислено само ден преди изборите, а жертвата може дори да не научи за това. Такива реклами могат да разпалват расова нетърпимост и никой няма да има възможност дори да се подготви да отговори на атаката.

За съжаление, няма много възможности за решаване на този проблем. Първата поправка в американската конституция дава широка защита за компании като Facebook. Дори и по-острата дипломация се провали в опита да откаже Русия да се бърка в изборите. А при управлението на Тръмп това е още по-малко вероятно.

Facebook няма никаква полза да променя тази практика. Парите са наистина много. Проблемът е твърде неразбираем, за да развълнува повече от няколко потребители на Facebook. Колкото повече мрежата превзема живота, семействата и приятелите ни, толкова по-трудно е да живеем без нея.

Facebook обеща да въведе по-добри системи за филтриране, които да използват изкуствен интелект, за да отбелязват профилите, управлявани от автоматизирани „ботове“. Но това са просто нови версии на технологиите, които създадоха проблема. И отново никой няма да носи отговорност. Фактът е, че хората забелязват проблемните профили, чак след като белята вече е сторена.

Надеждата ни е насочена към Брюксел и Лондон. Европейските регулатори от години наблюдават Facebook и Google. Те предприеха сериозни действия срещу двете компании заради нарушения на стандартите за защита на данните на потребителите и правилата на конкуренцията. Британското правителство разследва ролята на Facebook и използването на данни на потребители по време на референдума през 2016 г. и изборите през 2017 г.

В момента наблюдаваме глобално нападение срещу демокрацията, което се извършва в интернет. Изследователи от Оксфордския институт за интернет са забелязали хиляди профили, които извършват пропаганда за подкопаване на демокрацията и за подкрепа на конкретни кандидати във Филипините, Индия, Франция, Холандия, Великобритания и къде ли не. Вече знаем, че руски агенти се възползват от мощната рекламна система на Facebook.

В съвременната информационна война в социалните мрежи, първата жертва е демокрацията.

...

Сива Вайдянатан е професор по медийни науки в Университета във Вирджиния. Коментарът е публикуван в "Ню Йорк таймс". Преводът е на Клуб Z.

Коментари

Ти да видиш!

Тя, демокрацията, ако зависеше само от Фейсбук... Това, че има виртуални атаки по тази тема е едно на ръка, но е важно и какво правят народите и институциите, които са подложени на тези атаки.

Да видим дали се връзват сметките...

"Руската" кампания: 3000 "прецизни" реклами от 450 профила срещу 100,000 долара. Средната стойност за 1000 показвания на рекламата, заедно с други реклами на страница, е около $6, За "прецизни" кампании, разбира се, разходите са по-високи.

Т.е. ако вземем най-добрия за "Русия" вариант - средната стойност, става дума за 17 милиона показвания в течение на цялата кампания.

Какво е това за Фейсбук? През 2012, според Бизнес инсайдър (http://www.businessinsider.com/the-size-of-fbx-facebooks-ad-exchange-2012-11), Фейсът е показвал 7 МИЛИАРДА реклами дневно. Днес това число сигурно е поне двойно, но да кажем, че е 10 милиарда.

Т.е. "голямата" "руска" атака представлява 0.17% от броя показвания на реклами за ДЕН.

Т.е. практически никой от участниците във Фейсбук не ги е видял.

Сравнете това с процента преувеличени и чисто фалшифицирани фантазии за "Русия" в "българските" грантови издания и ми кажете кой е по-голям.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кои от икономическите мерки на правителството за справяне с кризата одобрявате?