Article_top

Помните ли времето, когато завесата от тютюнев дим бе обичаен декор във всички заведения? Епична бе съпротивата на пушачите, но в крайна сметка сразена – и днес дори те повишават тон в кръчмите без добра вентилация. Сега на ред са автомобилите.

Във вторник сутринта София осъмна с гъста пелена от горчива на вкус мъгла. При чист въздух от паметника на Васил Левски по посока Сточна гара обикновено се вижда хребетът на Стара планина в далечината, днес обаче видимост след "Дондуков" нямаше. А самият паметник на Апостола бе обвит в призрачни пушеци като в стара новогодишна програма на Хачо Бояджиев. Към 10 ч. въздухът бе в нюансите на сивото – но в това нямаше нищо секси, а само садо-мазо. От снимки, публикувани във Фейсбук, разбрахме, че времето над смога е слънчево, но отдолу въздухът беше болнаво-жълт на цвят.

Кметът на София Йорданка Фандъкова призна, че замърсяването с фини прахови частици е двойно на нормата. Огласеният наскоро план на Столична община за подобряване на чистотата на въздуха в столицата предвиждаше редица мерки. От тях разбираме, че общината припознава като основен замърсител на града горенето на старите гуми и "отработените масла" – затова щели да завишат проверките в автосервизите и в пунктовете за годишни прегледи, смяна на гуми и прочие консумативи. Водели се разговори с Министерство на околна среда и водите за ограничаване или цялостна забрана за продажба на отоплителни материали, замърсяващи въздуха – като мокри дърва, въглища с високо съдържание на прах и др. Работело се и за въвеждане на стандартни екологични изисквания за горивата за отопление. От 205 000 души на енергийни помощи, 80% ползвали твърдо гориво.

Искат да кажат, че тези 160 000 души развалят атмосферата през зимата в София, а не близо милион автомобили! Че пушекът от старите автомобилни гуми по периферията на града ни тровят, а не ауспусите в центъра, на които дишаме газовете!

Не, всъщност предвиждали се и други мерки – увеличаване на цената на синята и зелената зони и… призиви към столичани и гостите на столицата да не използват колите си.

Ех, г-жо Фандъкова, с молби и куртоазия ли ще се борите за чист въздух! Европейци сме, но любезният тон няма как да стане част от столичния пейзаж – нито пък и където и да било другаде, докато не се оправи редът посредством забрани и високи глоби. Добре е да бъдете по-твърди към мрънкането срещу велоалеите – а защо не и да ги разширите? И не е ли време в събота и неделя столичани и гостите на града (без линейките, разбира се) да слязат от колите си? Градският транспорт в центъра на София е достатъчен, а като накарате и собствениците на лифтовете на Витоша да си ремонтират съоръженията, вместо да строят нови по други планини – ех, ще заживеем такъв живот…!

А покрай оправданията с твърдото гориво, се чудим как е оцеляло целокупното население на столицата през вековете преди появата на електрическите печки и парното!

Площад Славейков

 

Помните ли времето, когато завесата от тютюнев дим бе обичаен декор във всички заведения? Епична бе съпротивата на пушачите, но в крайна сметка сразена – и днес дори те повишават тон в кръчмите без добра вентилация. Сега на ред са автомобилите.

Във вторник сутринта София осъмна с гъста пелена от горчива на вкус мъгла. При чист въздух от паметника на Васил Левски по посока Сточна гара обикновено се вижда хребетът на Стара планина в далечината, днес обаче видимост след "Дондуков" нямаше. А самият паметник на Апостола бе обвит в призрачни пушеци като в стара новогодишна програма на Хачо Бояджиев. Към 10 ч. въздухът бе в нюансите на сивото – но в това нямаше нищо секси, а само садо-мазо. От снимки, публикувани във Фейсбук, разбрахме, че времето над смога е слънчево, но отдолу въздухът беше болнаво-жълт на цвят.

Кметът на София Йорданка Фандъкова призна, че замърсяването с фини прахови частици е двойно на нормата. Огласеният наскоро план на Столична община за подобряване на чистотата на въздуха в столицата предвиждаше редица мерки. От тях разбираме, че общината припознава като основен замърсител на града горенето на старите гуми и "отработените масла" – затова щели да завишат проверките в автосервизите и в пунктовете за годишни прегледи, смяна на гуми и прочие консумативи. Водели се разговори с Министерство на околна среда и водите за ограничаване или цялостна забрана за продажба на отоплителни материали, замърсяващи въздуха – като мокри дърва, въглища с високо съдържание на прах и др. Работело се и за въвеждане на стандартни екологични изисквания за горивата за отопление. От 205 000 души на енергийни помощи, 80% ползвали твърдо гориво.

Искат да кажат, че тези 160 000 души развалят атмосферата през зимата в София, а не близо милион автомобили! Че пушекът от старите автомобилни гуми по периферията на града ни тровят, а не ауспусите в центъра, на които дишаме газовете!

Не, всъщност предвиждали се и други мерки – увеличаване на цената на синята и зелената зони и… призиви към столичани и гостите на столицата да не използват колите си.

Ех, г-жо Фандъкова, с молби и куртоазия ли ще се борите за чист въздух! Европейци сме, но любезният тон няма как да стане част от столичния пейзаж – нито пък и където и да било другаде, докато не се оправи редът посредством забрани и високи глоби. Добре е да бъдете по-твърди към мрънкането срещу велоалеите – а защо не и да ги разширите? И не е ли време в събота и неделя столичани и гостите на града (без линейките, разбира се) да слязат от колите си? Градският транспорт в центъра на София е достатъчен, а като накарате и собствениците на лифтовете на Витоша да си ремонтират съоръженията, вместо да строят нови по други планини – ех, ще заживеем такъв живот…!

А покрай оправданията с твърдото гориво, се чудим как е оцеляло целокупното население на столицата през вековете преди появата на електрическите печки и парното!

Площад Славейков

Коментари

kate pate's picture
kate pate
analyse this

Отпусни напрежението, ма

Не го разбирам тоя назиделен тон. Това е изконно шопски начин на общуване.
kate pate's picture
kate pate
analyse this

Иначе, точно данните на

Иначе, точно данните на общината са че 60% от замърсяването е от автомобили, и 30% от отопление. Тоест напълно съвпада с тезата на авторката.

Куртоазия е единствено замесването на лифтовете в темата за чистия въздух на София.
Klingon Oid's picture
Klingon Oid
Klingon Oid

Велсипед през зимата -

Велсипед през зимата - някакъв нов вид мазохизъм ли е това ?

А дали пък автомобилите...?

А дали точно автомобилите са главните виновници за смога? С изключение на около 40-50 дни през годината (от средата на юли, целият август до към първата третина на септември), когато хората са на почивка, количеството автомобили си е горе-долу едно и също. Да, като цяло бройката на колите се увеличава, но това е така през цялата година.

Ако хипотезата ви, че основният виновник за пушилката са автомобилите, как така това става толкова осезаемо (лошия замърсен въздух) главно през отоплителния сезон ноември-март?
Kruger's picture
Kruger
Kruger

Факторите са

няколко. През зимата влияе и атмосферния. Ниската облачност и мъглите задържат отровите от автомобилите в града и не им позволяват да се разсеят бързо.
Simeon Takev's picture
Simeon Takev
stakev

Май данъците ще вдигат

Напревете статистика колко домакинства се отопляват на дърва и въглища, вижте гетата, гумите и маслата, горенето на пластмаса, Негламентираните сметища и горене в тях на най-различни материали и най-накрая вижте еко нормите на автомобилите. Това са просто най-обикновени тъпотии, който се тиражират. И не на последно място не е лошо да се видят и еко нормите на ТЕЦ-овете и фабриките, който за разположени в града.
Желая успех!
You voted '-'.
Kruger's picture
Kruger
Kruger

Половината от автомобилите

не би трябвало да минат технически преглед заради наднормено замърсяване и не би трябвало да са на улицата. Те са там заради корупция и липса на контрол. Ето с това трябва да се занимават управляващите, но както знаем те са всъщност организаторите на схемите в държавата на мафията и олигархията.
Klingon Oid's picture
Klingon Oid
Klingon Oid

"Откажете се от автомобилите"

"Откажете се от автомобилите" независимо дали с морков или с тояга е напълно погрешна стратегия.

Това което трябва да направи общината по отношение на автомобилите е:
1. Мрежа от елекроколонки за зареждане на електромобили - както в централната част, така и в крайните квартали. В краткросрочен план това няма да реши проблема, но пък в длгосрочен план ще е част от решението.
2. Миене на улиците достатъчно често.
Франк Лойд Райт's picture
Франк Лойд Райт
Фран Лойд Райт

Дежа вю

Само да отбележа, че имам приятел, който в момента вкарва нови катализатори от Германия, реже ги, вади половината от каталитичния елемент и после ги заварява все едно са фабрични. Има амбиции тази година да стане милионер... А вие се сетете какво ще е следващото издевателство над народа. И още нещо за другарката Диляна и другарката Юрдана - средната възраст на автомобилите у нас е между 18 и 25 години. Какво точно означава да ги вкараме в "еко норма"? Щото когато са били произведени тия коли, нормите са били доста по-ниски и повечето от тях си ги покриват и сега. Едно Голфче номер 2 никога не е и чувало за катализатор... Искате сега тая кочина да покрие Евро 6 ли? И още нещо - миналата година ситуацията беше същата. По-миналата - отново същата. Последните 10 години нищо не се е променило. Кое налага сега дебата за мръсния въздух, ако не визията за мащабна далавера. В годината 2000 имаше един велик мислител, който накара всички да си подменят регистрационните табели на колите. После в 2006 един друг мислител направи същото. Сега са катализаторите на ред... Да не забравяме, че българите сме единствените в Европа, които по команда си сменят личните документи на всеки 10 години. И това ни струва има няма 250 млн. евро... всеки път.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кога ще приключи ремонтът на „Графа“?