Промени в Закона за енергетиката, публикувани за обществено обсъждане, разширяват правомощията на шефа на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) и на министъра на енергетиката да изискват записи от телефонни разговори и данни в името на контрола и прозрачността на енергийния пазар. Промените, свързани с въвеждането на европейски директиви в законодателството ни, които е следвало да бъдат приети до юни 2013 г., разширяват обхвата на контрола, който КЕВР оказва, не само върху борсата, но и върху търговците на ток.

От края на м.г. работодатели неколкократно заявиха, че на енергийната борса в България се вършат спекулативни сделки и има примери за картел. Ако промените бъдат одобрени от парламента, шефът на КЕВР и енергийният министър ще са оправомощени да назначат контролните органи, които да проверяват подобни твърдения и съмнения. Промените дават право на КЕВР да поиска от съда да наложи възбрана върху имущество или запор на движими вещи, както и да предлага временно лишаване от право на професия - от 6 месеца до 1 година.

Предвидени са сериозни глоби в случаите на нарушения, свързани с прозрачността на пазара на електроенергия и природен газ, манипулации и злоупотреби. За юридическите лица и едноличнитe търговци санкцията е от 15 000 до 150 000 лева, при повторно нарушение се завишава трикратно, при това от максималния й размер. 

Според мотивите към законопроекта основната цел е да се транспонират в националното ни законодателство т.нар. Електрическа и Газова директивa, свързани с вътрешния пазар на електроенергия и природен газ, както и на Регламент (ЕС) № 1227/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 година относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия (REMIT).

 

Освен това се създава необходимата правна рамка по отношение на операторите на публично достъпни зарядни точки за зареждане на електрически превозни средства, която липсва в националното законодателство към настоящия момент. Проектът определя операторите като крайни клиенти при сделките с ток. Собствениците на елекромобили обаче не са страна.

Проектът осигурява възможност на операторите на зарядната точка да купуват ток от търговец, различен от този, който снабдява сградата, в която се помещават. А Електроенергийният системен оператор (EСО) няма право да откаже свързване на зарядната станция с мрежата с често срещаното оправдание за претоварване.

Включването на правни норми, свързани с REMIT, в първичното законодателство на България се счита за необходимо, за да се осигури: Правна яснота и следователно правна сигурност, които са от огромно значение за пазарните участници; Съответствие с принципа за законосъобразност, приложим по отношение на административните действия и компетенциите на националния регулаторен орган - КЕВР; Пълно съответствие с разпоредбите на REMIT, доколкото точното регламентиране на някои въпроси, като например режимът на санкции (член 18 от REMIT), е пряко възложено на националния законодател, пише в мотивите.

Промените са в името на честна и открита конкуренция на пазара на едро на електроенергия, уверяват вносителите.