Малките и средни търговци на горива излизат на протести и са готови да блокират републиканските пътища и гранични пунктове. Пред Народното събрание ще има и шествие, съобщи Николай Николов, председател на Националното сдружение на малките търговци на горива.

Представители на сдружението от цялата страна обсъдиха на национална среща във Велико Търново законопроекта в сектора на горивата, внесен от Обединените патриоти и минал на първо четене в парламента. Според тях законът е лобистки, целта му е да остави на пазара двайсетина големи фирми, ще доведе до масови фалити и повишение на цените на горивата за потребителите, а в отдалечените и по-бедни райони няма да има бензиностанции.

Малките фирми в сектора на търговията с горива надхвърлят 420, съобщи БТА.

"Според мотивите на вносителите на закона той е нужен за по-добрата конкуренция на пазара на горивата, но това на практика е невъзможно, защото след прилагането му от тях ще останат 20 търговци на пазара“, заяви Николов.

Той даде пример с текст от проекта, който изисква уставният капитал на фирмите да бъде 3 млн. лева и определи това като "опит да бъдат ликвидирани малките и средни фирми, които няма как да съберат тези средства". Изискването за 3 милиона лева минимален капитал е за големите фирми и собственици на складове. За бензиностанция ще се изискват 20 000 лева, а дистрибуторските фирми, които се занимават с пълнене на бутилки с втечнен газ - до 500 000 лева. 

Приемането на закона заплашва без работа да останат около 20 000 души, предупредиха от сдружението. Николов посочи, че малките търговци купуват горива с платен акциз и ДДС от данъчните складове и ги продават с платен авансово акциз и ДДС, което не създава условия за контрабанда. 

Обясненията на вносителите

Вносителите на законопроекта, начело с Патриота - Емил Димитров-Ревизоро, обявиха, че целта му е да изсветли сектора на горивата. Затяга се режимът за търговия с горива с въвеждането на регистрационен режим за фирмите, изисквания за банкови гаранции и значителен капитал на дружествата, които оперират на този пазар. Според вносителите с новите правила ще се намали делът на сивия сектор, който заема близо 30% от пазара на горива.

В подготовката на проекта са участвали и представители от Българската петролна и газова асоциация, оглавявана от Валентин Златев, генерален директор на "Лукойл България". Компанията притежава над 90% от данъчните складове за бензин в България и 82% - за дизел, което на практика препятства внос на големи количества от Гърция например, които биха поевтинили горивата на родния пазар.

За големите фирми и собственици на складове за нефт и горива изискването е за минимум 3 млн. лв. капитал. За всяка бензиностанция ще се изискват 20 хил. лв., а дистрибуторските фирми, които се занимават с пълнене на бутилки с втечнен газ до 500 хил. лв. Това са доста сериозни изисквания, на които повечето малки фирми на пазара действително няма как да отговорят.