Вчера в поредицата на Клуб Z за бурната 1968-а ви разказахме какво се случи в САЩ преди точно половин век. Страната е разтърсена от ескалацията на войната във Виетнам и убийствата на Мартин Лутър Кинг и Робърт Кенеди. Днес ще ви припомним как една забрана студенти от мъжки пол да влизат в женско общежитие разпали невиждани бунтове във Франция.
Всичко, веднага, завинаги
Eдин от прочутите лозунги по стените на Париж от бунтовете през май-юни 1968-а. Събитията отключва спречкване на група момчета, които опитват да влязат в женското общежитие – нещо забранено в тогавашна католическа Франция. 150 студенти окупират осмия етаж на административната сграда и написват манифест, в който призовават за дебати върху капитализма, империализма, ролята на работническата класа и на университетите. Властите опитват да въведат ред със сила; движението се разраства и скоро Париж е покрит с барикади: горят коли, хвърчат павета, стеле се сълзлив газ. Седем души са убити, над 2000 ранени...
Сякаш нещо има във въздуха, защото масови протестни движения през същата година избухват в целия развит свят, от Берлин до Бъркли, а по един друг начин – в Полша, Чехословакия и Югославия. Френската специфика е в това, че тук наред със студентските вълнения се състои и най-голямата в историята работническа стачка с 10 милиона участници; страната е парализирана, истаблишмънтът е в паника, че иде комунистическа революция.
Кулминацията на 30 славни години
Работническото недоволство е по-лесноразбираемо. Наистина 1968-а е кулминацията на 30-те славни години на непрекъснат растеж, доходите растат, обществото се урбанизира и модернизира. Но преструктурирането на индустрията оставя без работа онези, които не могат да се адаптират: през 1968-а безработни са към половин милион французи. Растежът увеличава и неравенствата в обществото, които подхранват недоволството.
Младежките проблеми са по-комплексни. Говорим за поколението на следвоенния бейбибум – университетите са пренаселени, няма достатъчно банки и трябва да се седи по земята. Рекордната многочисленост на младите има и друг ефект: тя им дава самочувствието, че са сила, която може да помете патриархалния ред. Под въпрос е поставен не само авторитетът на президента Дьо Гол, но и този на професора, на свещеника, на бащата. Враг е не само капиталистът, но политическият властник, не само експлоататорският Запад, но и тоталитарният Изток.
Прави любов, а не война
На преминалото през войната и фашисткия режим на Виши поколение на бащите синовете противопоставят девиза „Прави любов, a не война“, а протестите срещу интервенцията във Виетнам добиват характер на световен пацифистки фронт. Срещу лицемерния буржоазен морал се воюва с китари, предизвикателен секс и дълги коси, срещу канона на академичното знание – с радикални мислители като Маркузе, Райх, Дельоз и Гатари.
Но антиавторитарният дух изиграва лоша шега на революционерите: движението отказва да има лидер, програма и ясни цели; графитите по стените на Сорбоната ще са основната „книжнина“, която то ще ни остави. Тази децентрирана флуидна структура на протестните движения оттогава сякаш стана норма; студентската окупация на Софийския университет от 2013-а я повтори и като че ли тъкмо затова се провали.
Текат пламенни дискусии, в които се прескача без проблем от условията в университета към световната революция. Утопията се преживява непосредствено, тук и сега, под лозунга: „Бъдете реалисти, искайте невъзможното!“
Досещате се защо студентите така и не успяват да влязат в съюз със стачкуващите работници, което би предизвикало падане на властта. Работниците нямат време за фройдо-марксизъм, те се борят за прозаични неща като заплащане и сигурна работа. С някой, който иска „невъзможното“, няма как да се договориш; затова пък на стачкуващите работници можеш да предложиш отстъпки, което правителството прави, и стачката приключва.
Поражение ли?
Останали сами, студентите постепенно губят подкрепата на общественото мнение, изплашено от хаоса; десните организират голяма демонстрация в подкрепа на Дьо Гол и той печели безапелационно извънредните избори по-късно през годината. Май 1968-а завършва с поражение.
Наистина ли?
Вярно, че комунистическата утопия не е построена и капитализмът продължава напред, по-силен от всякога, но в обществото са настанали дълбоки промени. Грубата принуда е загубила легитимност завинаги („Забранено е да се забранява“, гласи друг прочут графит); съпротивата става легитимен елемент на социалния живот. Свободата на сексуалните връзки е извоювана окончателно; скоро ще се комерсиализира хапчето, което ще освободи сексуалността на жената, малко след това се легализира и абортът (помислете: до 1968-а френските студентки нямат право да ходят с панталони!).
Възниква един спонтанен интернационализъм въз основа на солидарност с далечни места; мултикултурализмът заменя овехтелия патриотизъм („Всички сме немски евреи“, скандират). Раждат се нови кумири, звезди, модели за идентификация. Културната поколенческа революция е глобален процес – тя се случва срамежливо дори в СССР, където на сцената излизат шестдесетниците, които пречупват ледника на сталинския консерватизъм.
Новото изобилие
Младежките бунтове от 1968-а са жалон в трансформацията на световния капитализъм, който от производството пренасочва фокуса си към консумацията. 60-те години носят на света изобилие от нови неща – телевизори, плочи, мода, автомобили. Човекът заживява с непрекъснатия трепет от преживяванията, които пазарът ще му достави. Ако производството предполага пестене, жертване на удоволствието сега за постигане на цели в бъдеще време, потреблението е подчинено на мигновеното удовлетворение. Този втори потребителски капитализъм не произвежда стоки, а нови желания за стоки – трябва да поискаш нещото на рафта, макар че досега си живял чудесно и без него. Сега, за мен, веднага. Дали ще е минижуп или секс – структурата на желанието е същата. В този смисъл антикапиталистическата риторика на бунтовниците от 1968-а е парадоксална: без да си дават сметка, те всъщност възвестяват един нов стадий на капитализма, овладял ни през онова, което мислим за освобождение.
Другият парадокс е, че естетичният колективизъм на онзи левичарски бунт се оказа предвестник на новия индивидуализъм, който движи западния капитализъм и до днес. Дисциплина, организация, правила – те се възприемат като остатък от омразния патриархален авторитаризъм. Нали разбирате защо Френската комунистическа партия е твърде подозрителна към май 1968-а, въпреки че също иска да свали омразния капитализъм – тя просто е от старите бюрократични структури и аморфното хоризонтално движение на студентите застрашава самата ѝ същина (отделно разминаването в отношението към още по-бюрократичния СССР).
Духът от бутилката
Новият индивидуализъм след 1968-а ще фрагментира движението в безброй формации – някои ще се възхищават на Мао, Кастро, та даже на Енвер Ходжа, други ще се ангажират с феминистки каузи и човешки права, трети ще се посветят на екологията и борбата с расизма.
Много от дейците на поколенческия бунт – и тук, и в останалия развит свят – обаче ще се насочат към политиката и бизнеса, заредени с индивидуализъм, импровизация, антийерархичност и презрение към всякакви канони.
Някои казват, че в Америка този дух пряко ражда компютърната революция, други – че от него тръгва неолибералната революция на 80-те. Но навсякъде страницата на стария подреден свят е окончателно обърната.
Тази година за първи път Франция отбелязва 1968-а като културно наследство, може би с надеждата, че така ще я отпрати в миналото. Всъщност този епизод до днес продължава да разделя обществото.
В кампанията си Саркози заяви, че щял да скъса с „духа на ’68-а“, който десните обвиняват (още един парадокс!) не само в левичарство и комунизъм, а в това, че е донесъл циничен глобализъм, отвързан от правила, морал, народи, държави. Програмата на този вид политици е назад към семейните ценности и традициите, авторитетите и йерархиите, патриархата и бялата раса.
Дали обаче духът, пуснат на свобода от ’68-а, може да се набута обратно в бутилката? Не съм сигурен; опитите обаче продължават.
УТРЕ ЧЕТЕТЕ: БУРНАТА 1968-А (III ЧАСТ) - ПРАЖКАТА ПРОЛЕТ, ПРОВАЛЕНИТЕ НАДЕЖДИ ЗА СОЦИАЛИЗЪМ С ЧОВЕШКО ЛИЦЕ
----
* Този текст е публикуван в списание "Клуб Z" през юли 2018 г. Още текстове от същия автор можете да прочетете тук.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни