Article_top

Изпълнителят на рехабилитацията и ремонта на пътя, на който се случи тежката катастрофа край Своге - "Трейс груп холд", излезе с позиция, в която заявява, че в България асфалтовите смеси се изпълняват по европейски стандарти, а едно от изискванията за участие в тръжни процедури е изпълнителите да разполагат със своя акредитирана лаборатория.

Катастрофата, за която е обвинен шофьорът на автобуса - 59-годишният Григор Григоров, отне 17 човешки живота, 21 са ранени, а някои от тях - с опасност за живота. Прокуратурата обясни, че ще проверява и качеството на изпълнение на пътя.

Така на практика компанията, която е една от най-големите у нас в строителството, признава, че асфалтови проби, взети от участъка, са изпитвани в нейна лаборатория в Стара Загора. Според документите, подавани към Агенция "Пътна инфраструктура", материалът е съответствал на необходимите стандарти.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков заяви преди ден, че асфалтът на мястото на катастрофата в Своге е бил с недопустимо качество и допусна, че документите може да са фалшифицирани. Становището на АПИ за пътната настилка е предадено в Националната следствена служба, каза тогава Нанков, който днес е на разпит в националното следствие заедно със служители на АПИ.

В изявлението си до медиите от "Трейс" обясняват, че в България лабораториите не се делят на частни и държавни, а на акредитирани и неакредитирани.

"Един от минималните критерии за квалифициране на оферентите в тръжната процедура за спечелване на проекта е изпълнителят да разполага с лаборатория. В рамките на проекта сме ползвали няколко акредитирани лаборатории", обясняват от "Трейс груп".

Проверка в Българската агенция по акредитация показа, че де факто почти всяка голяма строителна компания у нас, или голямо предприятие, разполага със своя акредитирана лаборатория.

"Трейс" обясняват, че са избрани за изпълнител по проекта "Лот 17–ТRP V/17 Път II–16 "Мездра - Елисейна - Своге - Нови Искър" по правилата и процедурите на програма "Транзитни пътища V" на базата на международното ратифицирано споразумение за нея, а не по българския закон за обществените поръчки. Те припомнят, че 65% от финансирането, което е на обща стойност от близо 24 милиона евро, е на Европейската инвестиционна банка.

Изпълнител на проекта за трасето, което е малко над 83 км, е ДЗЗД "Трейс Своге", в което партньори са "Трейс груп холд" АД и "Мегаинвест холдинг" АД. Договорът за изпълнение на проекта е сключен по условията на т.нар. Червена книга (FIDIC). "Мегаинвест холдинг" заявиха в официално изявление отпреди ден, че не са работили по участъка, където стана катастрофата.

(Международната организация на инженерите консултанти (ФИДИК), създадена през 1913 г., е сдружение на националните организации на консултантите от цял свят. Тя подготвя стандартните условия, които се включват в международните договори за строителни услуги - бел.ред.)

 
"Трейс" обясняват ролята на всеки от участниците в проекта - възложител е АПИ, а известната британска инженерингова международна компания  Mott Macdonald е фирмата инженер, която представлява и гарантира интересите на държавата в процеса.
 
По правилата на Червената книга FIDIC инженерът администрира договора, контролира работата и упълномощава плащанията, се казва в писмото на "Трейс". 

Регионалният министър Николай Нанков беше съобщил, че от АПИ са отправяни неколкократно искания до "Трейс" да установят дефекти по трасето, което те не направили в обявения срок 15 август.

Относно изнесените данни за изпратени до нас писма, изискващи отстраняване на твърдени дефекти на основание на гаранционната ни отговорност като изпълнител – уведомяваме ви, че когато сме получавали кореспонденция, коректно адресирана съобразно изискванията на договорните условия по ФИДИК, сме реагирали съобразно предписанията на договора", обясняват от "Трейс груп" и добавят, че като отговорна компания са отстранили всички безспорни претенции по гаранционната им отговорност - "коректно претендирани съгласно договорните условия".

Обяснението за асфалта

Експерти от Института за пътна безопасност заявиха, че асфалтовото покритие е твърде хлъзгаво и в него е установено съдържание на варовик, което го "полира" при експлоатация. Отговорът на "Трейс":

"В България асфалтовите смеси се изпълняват по европейските стандарти, към които има национални приложения БДС ЕN 13108-1 и БДС ЕN 13108-5, а стандартът за скален материал е БДС ЕN 13043. Горепосочените стандарти регламентират влагането на варовикови скални материали под формата на каменно брашно, едър и дребен скален материал. Има рецепти за асфалтови смеси, които се проектират със 100% скален материал, има рецепти, които определят да бъде вложен едър скален материал с коефициент на полиране над 50%“, допълват от компанията.

"Трейс" припомня, че е сред малкото в България строителни публични компании с кристално ясна собственост и капитал на Българската фондова борса (БФБ).

След новината за катастрофата, която стана в късния следобед на 25 август (събота), в понеделник акциите на "Трейс" понижиха стойността си с 3.76% и се търгуваха за около 3.6 лева.

 

Изпълнителят на рехабилитацията и ремонта на пътя, на който се случи тежката катастрофа край Своге - "Трейс груп холд", излезе с позиция, в която заявява, че в България асфалтовите смеси се изпълняват по европейски стандарти, а едно от изискванията за участие в тръжни процедури е изпълнителите да разполагат със своя акредитирана лаборатория.

Катастрофата, за която е обвинен шофьорът на автобуса - 59-годишният Григор Григоров, отне 17 човешки живота, 21 са ранени, а някои от тях - с опасност за живота. Прокуратурата обясни, че ще проверява и качеството на изпълнение на пътя.

Така на практика компанията, която е една от най-големите у нас в строителството, признава, че асфалтови проби, взети от участъка, са изпитвани в нейна лаборатория в Стара Загора. Според документите, подавани към Агенция "Пътна инфраструктура", материалът е съответствал на необходимите стандарти.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков заяви преди ден, че асфалтът на мястото на катастрофата в Своге е бил с недопустимо качество и допусна, че документите може да са фалшифицирани. Становището на АПИ за пътната настилка е предадено в Националната следствена служба, каза тогава Нанков, който днес е на разпит в националното следствие заедно със служители на АПИ.

В изявлението си до медиите от "Трейс" обясняват, че в България лабораториите не се делят на частни и държавни, а на акредитирани и неакредитирани.

"Един от минималните критерии за квалифициране на оферентите в тръжната процедура за спечелване на проекта е изпълнителят да разполага с лаборатория. В рамките на проекта сме ползвали няколко акредитирани лаборатории", обясняват от "Трейс груп".

Проверка в Българската агенция по акредитация показа, че де факто почти всяка голяма строителна компания у нас, или голямо предприятие, разполага със своя акредитирана лаборатория.

"Трейс" обясняват, че са избрани за изпълнител по проекта "Лот 17–ТRP V/17 Път II–16 "Мездра - Елисейна - Своге - Нови Искър" по правилата и процедурите на програма "Транзитни пътища V" на базата на международното ратифицирано споразумение за нея, а не по българския закон за обществените поръчки. Те припомнят, че 65% от финансирането, което е на обща стойност от близо 24 милиона евро, е на Европейската инвестиционна банка.

Изпълнител на проекта за трасето, което е малко над 83 км, е ДЗЗД "Трейс Своге", в което партньори са "Трейс груп холд" АД и "Мегаинвест холдинг" АД. Договорът за изпълнение на проекта е сключен по условията на т.нар. Червена книга (FIDIC). "Мегаинвест холдинг" заявиха в официално изявление отпреди ден, че не са работили по участъка, където стана катастрофата.

(Международната организация на инженерите консултанти (ФИДИК), създадена през 1913 г., е сдружение на националните организации на консултантите от цял свят. Тя подготвя стандартните условия, които се включват в международните договори за строителни услуги - бел.ред.)

 
"Трейс" обясняват ролята на всеки от участниците в проекта - възложител е АПИ, а известната британска инженерингова международна компания  Mott Macdonald е фирмата инженер, която представлява и гарантира интересите на държавата в процеса.
 
По правилата на Червената книга FIDIC инженерът администрира договора, контролира работата и упълномощава плащанията, се казва в писмото на "Трейс". 

Регионалният министър Николай Нанков беше съобщил, че от АПИ са отправяни неколкократно искания до "Трейс" да установят дефекти по трасето, което те не направили в обявения срок 15 август.

Относно изнесените данни за изпратени до нас писма, изискващи отстраняване на твърдени дефекти на основание на гаранционната ни отговорност като изпълнител – уведомяваме ви, че когато сме получавали кореспонденция, коректно адресирана съобразно изискванията на договорните условия по ФИДИК, сме реагирали съобразно предписанията на договора", обясняват от "Трейс груп" и добавят, че като отговорна компания са отстранили всички безспорни претенции по гаранционната им отговорност - "коректно претендирани съгласно договорните условия".

Обяснението за асфалта

Експерти от Института за пътна безопасност заявиха, че асфалтовото покритие е твърде хлъзгаво и в него е установено съдържание на варовик, което го "полира" при експлоатация. Отговорът на "Трейс":

"В България асфалтовите смеси се изпълняват по европейските стандарти, към които има национални приложения БДС ЕN 13108-1 и БДС ЕN 13108-5, а стандартът за скален материал е БДС ЕN 13043. Горепосочените стандарти регламентират влагането на варовикови скални материали под формата на каменно брашно, едър и дребен скален материал. Има рецепти за асфалтови смеси, които се проектират със 100% скален материал, има рецепти, които определят да бъде вложен едър скален материал с коефициент на полиране над 50%“, допълват от компанията.

"Трейс" припомня, че е сред малкото в България строителни публични компании с кристално ясна собственост и капитал на Българската фондова борса (БФБ).

След новината за катастрофата, която стана в късния следобед на 25 август (събота), в понеделник акциите на "Трейс" понижиха стойността си с 3.76% и се търгуваха за около 3.6 лева.

Коментари

Не знам за асфалта, но пътят

Не знам за асфалта, но пътят със сигурност не отговаря дори на българските стандарти, какво остава за европейските - отводняване, мантинели т.н.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Страх ли ви е от новия коронавирус SARS-CoV-2?