Собствениците на стари автомобили ще плащат средно с 30% по-висок данък от догодина, реши днес парламентъ, който прие окончателно промените в Закона за корпоративното подоходно облагане. За новите автомобили, които са и по-малките замърсители, ще има облекчение с до 60 на сто.

За първи път във формулата за изчисление на данъка върху моторните превозни средства (МПС) се отчита и екологичният стандарт на колата. В нея са включени два компонента - имуществен и екологичен. Имущественият е свързан с мощността на автомобила, което означава, че колкото по-голяма е тя, толкова по-висока ще е тази част на данъка.

При екостандарт от Евро 1 до Евро 3 и при липса на такъв данъкът ще се оскъпи с 10 до 40 на сто. За тези с Евро 4 до Евро 6 – ще се намали с до 60%. С колко точно - ще решават общинските съвети.

Според Александър Иванов (ГЕРБ) екокомпонентата ще компенсира налога при новите автомобили.

Според изчисления на депутати от БСП налогът върху старите коли ще се повиши с до 50% и те поискаха текстовете да отпаднат, защото натоварват най-бедните българи. Тезата на управляващите е, че мярката ще доведе до по-добро качество на въздуха. Против новите данъци за МПС са и от "Атака", част от малкия коалиционен партньор "Обединени патриоти", откъдето обвиниха ГЕРБ в лобизъм за вносителите на нови автомобили.

Българите карат най-старите коли в Европейския съюз, обикновено дизел на 20 години, показа изследване на Евростат и на Асоциацията на автомобилните производители (АСЕА) за автомобилния парк на ЕС през 2017 г.

Близо половината от регистрираните у нас автомобили са на над 20 години, т.е. около 1.5 млн. леки коли. Около 35 на сто са на възраст до 15 години (1.3 млн. броя), а до 10 години е 10 на сто от автопарка (350 000 леки коли). Новите автомобили у нас - на възраст до 5 години, са около 5 на сто от автопарка или приблизително 160 хиляди броя

Отговорът е нула

"С рестрикциите в Европа голям обем от стари автомобили ще тръгнат към България и проблемът ще се задълбочи. Питах вашия министър на околната среда и водите Нено Димов на колко автомобила е отказана регистрация заради екологичен стандарт. Отговорът е нула. У нас има само един газанализатор и той е дарение. Една кола на пет години може да е със стандарт Евро 5 или 6, но да е с премахнат катализатор и да замърсява повече от 30-годишната кола", започна дебата Явор Божанков от БСП.

Наскоро Божанков бе отправил такъв въпрос към Димов в рамките на парламентарния контрол. По думите му предложението на управляващите е административен подход.

„Най-лесно е да бръкнете в джоба на гражданите като увеличите данъците. А целият контрол е абсолютно формален“, изведе извод Божанков.

Колегата на Божанков - Иван Иванов, пък допълни, че 70% от автомобилите у нас ще бъдат обложени с по-висок данък. "Това са онези граждани, които са с ниски доходи – пенсионери, такива, които работят на минимална работна заплата. Те не могат да си позволят да си купят електрически автомобил. На всичко отгоре в момента цените на горивата хвърчат до небесата", отбеляза Иванов и поиска от името на левицата този текст да отпадне.

Николай Александров, от "Атака", прочул се с поправката за "редник Киро" реши да защити кабинета за цените на горивата, нападайки старите правителства с участието на левицата:

"Цените на горивата са като през 2013 година. Да каже г-жа Корнелия Нинова какво направихте тогава срещу това".

"Аз не знам вие в кой свят живеете. Като пусна телевизора виждам протести за горивата. През 2013-а такива нямаше. А къде е вашето предизборно обещание за 300 лева минимална пенсия?", попита на свой ред Иванов.

Данъци не се вдигат

В този момент от ГЕРБ решиха да прекъснат дебата като предложат поименна проверка - колко депутати има в зала. От БСП веднага видяха саботаж на дебата. Проверката обаче показа, че кворум има и дискусията продължи в същия дух.

Този път на трибуната излезе Александър Иванов (ГЕРБ). За да каже, че данъци изобщо не се вдигали.

"Не става въпрос за увеличаване на приходите на общините, защото увеличението за едните ще се компенсира с намаляването за другите. Приоритетът е здравето на българите“, смята Иванов.

От левицата обаче продължиха в стил: "Загрижени сте за въздуха, а искате да изградите в центъра на София завод за изгаряне на боклука“ (заводът за изгаряне на RDF гориво, б.р.);„А колко от тези екоколи са на метан?" и "Намерихте как през бъркането в джоба на гражданите да оправяте екологията".

Идват избори

Темата с екологията продължи и депутатката от левицата Дора Янкова, която запита "защо загрижените за екологията управляващи са спрели средствата за най-бедните, с които трябваше да си закупят алтернативни екологични начини на отопление". По думите й това се прави с цел да се дадат тези средства догодина - когато има избори.

В действителност екоминистърът многократно анонсира въпросната мярка, за която бяха предвидени близо 300 милиона лева. С нея трябваше да се помогне на енергийно бедните хора да използват екологично отопление през зимата.

Тояга без морков

"Увеличаваме данъка със 70 лева, увеличаваме "Гражданска отговорност" и Каско-то. Опитвате се да решавате екологични проблеми с промени в данъците. Използвате тоягата, а не моркова. Вместо да стимулирате хората да си купуват нови автомобили", заяви и Георги Гьоков.

А колегата му Таско Ерменков направи генералния извод:

"Посегнахте и на въздуха на хората. Бедните ще плащат за чист въздух!"

Има ли лоби

Изненадата поднесе Павел Шопов ("Атака"), който се обяви против измененията. Щели да се съберат няколко милиона лева повече, но за сметка - имиджова - за цялото правителство. Шопов заподозря колегите си в ГЕРБ и в лобизъм за вносителите на нови автомобили.

"Става въпрос за няколко милиона повече – явно Борисов (премиерът Бойко Борисов, б.р.) не ви е проследил. Той ви спря във връзка с увеличението на "Гражданска отговорност", но в крайна сметка той не може да огрява навсякъде. И тук някои от вас правят провокация. Ние от Обединени патриоти сме за запазване на данъците. Правите подарък на БСП, за да говорят и спекулират. Защото в обществото не се говори за милиардите в бюджета за следващата година, а се говори за увеличените данъци на МПС и за второ жилище. Няма политическа логика да го правим - затривате ефекта от това, което е постигнато. Освен това едно лоби на вносителите на нови автомобили, което е много мощно, е достигнало до някои от вас. Един от плачовете на това лоби е, че недостатъчно нови автомобили се внасят в България", скастри герберите Шопов, но изказването му остана без отговор.

Малко по-късно Шопов пак стана на трибуната – да поиска 15-минутна почивка, за да можели колегите от ГЕРБ да размислят за данъка. Защото управляващите вече "изяли жабетата" по екрани и по вестници.

Обидени

След последвалата почивка от левицата дадоха заявка, че биха подкрепили предложението на "патриотите" за МПС до 3.5 тона, произведени с газова уредба, данъкът да е с 50 на сто намаление. Но след закриването на дебата и последвалото гласуване това предложение не бе възприето.

Това предизвика Юлиан Ангелов от Обединени патриоти да нападне ДПС и "Воля", заради които вотът не мина.

"Бяха наказани хората, които използват газовите уредби. ДПС и "Воля" гласуваха "против". Хората бяха наказани от Марешки и от ДПС. Това е истината“, повиши тон от трибуната депутатът на Красимир Каракачанов.

В отговор стана Йордан Цонев (ДПС). Цонев наблегна на отхвърленото предложение на Движението данъците на автомобилите да се плащат там, където се движи МПС-то, а не по седалището на лизинговата фирма, от която е закупено.

"Отхвърлихте да се заплаща данъкът за автомобила там, където се движи по шосетата и ги уврежда, а не където е седалището на лизингодателя. Защото седалището е в София - отхвърлихте го. Вместо това ни се предлага текст за газови уредби, дето никой не знае дали в момента е на газ или на бензин този, дето кара. Облагодетелстваха София, защото тук са всички лизингови фирми за сметка на малките общини и да ми четат морал… Тук в София се плаща данъкът, драги ми патриотчета!", обърна се Цонев към "патриотите", заради което отнесе забележка от председателстващия заседанието Явор Нотев от "Атака".