Article_top

Германският автомобилен гигант Volkswagen може да стане първият масов производител на електромобили. Но за това компанията залага бъдещето си, разказва Ройтерс.

Инвестицията в рентабилни и достъпни електрически коли на концерна ще е 80 милиарда евро - над четвърт от инвестицията на всички компании по света в електромобилите.

Досега стратегията на автомобилните производители по отношение на електромобилите беше проста - да се защитят печалбите, събрани от конвенционалните автомобили с висок марж, като се добавят достатъчно автомобили с нулеви емисии към каталога на компанията, за да отговаря на правилата за чистия въздух.

Купувачите пък избягват електромобилите - твърде скъпи са, липсва разнообразие и няма инфраструктура за зареждането им.

Volkswagen първи залага огромна част от капитала си в новата технология. Най-любопитното е, че идеята е дошла в момента на огромния скандал "Дизелгейт", при който бе разкрито, че компанията е пипала компютрите на хиляди автомобили, за да отчитат по-ниски емисии.

Това доведе до 27 млрд. евро глоби за германската компания.

Именно на една от срещите във Волфсбург между топ мениджърите на компанията, където се е обсъждало как да се справят със скандала, е дошла идеята да действат драснично. Това става на 10 октомври 2015 г. 

"Това беше първоначалната сесия за планиране, за да се направи нещо повече от просто да се играе с идеята за елекрически автомобили. Попитахме се - каква е нашата визия за бъдещето на бранда? Всичко, което виждате днес, е свързано с това", разказва Юрген Стакман, член на борда на VW, присъствал на срещата.

Планът на Volkswagen влиза в действие само дни след тази среща - започва се разработката на платформата с кодовото име MEB, която да стане Форд Модел Т на електромобилите.

Четири години по-късно от компанията смятат, че са готови за големия скок. Те планират от 40 000 електромобила годишно през миналата година, да скочат до 3 милиона до 2025 г.

Ограниченията на емисиите

През декември ЕС реши да свали допустимите емисии на въглероден двуокис от коли с 37,5% до 2030 г. спрямо нивата от 2021. 

"Тази цел е вече непостижима с двигатели с вътрешно горене", твърди Волкмар Денер, главен изпълнителен директор на Bosch.

Всеки допълнителен грам въглероден двуокис ще се наказва с 95 евро глоба след 2030 г. Това означава, че без рязка технологична промяна, производителите ще започнат да губят от всяка кола на бензин или дизел.

Колко рискова е инвестицията?

Според анализаторите - изключително много. Специалисти от "Делойт" твърдят, че VW може да произведе 14 милиона коли до 2026 г., които никой няма да купи.

Разбира се, това са проекции по данни от предишни години. Надеждата на германците е, че все повече хора ще имат стимул да купуват електромобили заради сериозните регулации в ЕС, Китай и по света за емисиите, които включват и политики за окуражаване на чистите технологии.

"Диезелгейт" е довел и до друго предимство за компанията - разчистил е "старата гвардия" от кадри, които е трябвало да напуснат мениджърските позиции след скандала. Това е отворило път за новия главен изпълнителен директор Хeрберт Дийс, който влиза в компанията именно като експерт по електромобилите.

Батериите

Най-голямата пречка за това да има евтини електромобили са цените на батериите. Те струват между 30% и 50% от цената на автомобила. Батерия с обсег 500 км - два пъти по-малко от повечето дизелови двигатели - е 20 000 долара. Затова и най-евтината кола на Tesla в момента струва в Германия 55 400 евро.

Във VW вярват, че обема на производството им ще помогне да се свали цената. Целта е една - до 2025 г. VW да бъде производител №1 в света на електромобили, а Tesla - просто нишов играч.

 

Германският автомобилен гигант Volkswagen може да стане първият масов производител на електромобили. Но за това компанията залага бъдещето си, разказва Ройтерс.

Инвестицията в рентабилни и достъпни електрически коли на концерна ще е 80 милиарда евро - над четвърт от инвестицията на всички компании по света в електромобилите.

Досега стратегията на автомобилните производители по отношение на електромобилите беше проста - да се защитят печалбите, събрани от конвенционалните автомобили с висок марж, като се добавят достатъчно автомобили с нулеви емисии към каталога на компанията, за да отговаря на правилата за чистия въздух.

Купувачите пък избягват електромобилите - твърде скъпи са, липсва разнообразие и няма инфраструктура за зареждането им.

Volkswagen първи залага огромна част от капитала си в новата технология. Най-любопитното е, че идеята е дошла в момента на огромния скандал "Дизелгейт", при който бе разкрито, че компанията е пипала компютрите на хиляди автомобили, за да отчитат по-ниски емисии.

Това доведе до 27 млрд. евро глоби за германската компания.

Именно на една от срещите във Волфсбург между топ мениджърите на компанията, където се е обсъждало как да се справят със скандала, е дошла идеята да действат драснично. Това става на 10 октомври 2015 г. 

"Това беше първоначалната сесия за планиране, за да се направи нещо повече от просто да се играе с идеята за елекрически автомобили. Попитахме се - каква е нашата визия за бъдещето на бранда? Всичко, което виждате днес, е свързано с това", разказва Юрген Стакман, член на борда на VW, присъствал на срещата.

Планът на Volkswagen влиза в действие само дни след тази среща - започва се разработката на платформата с кодовото име MEB, която да стане Форд Модел Т на електромобилите.

Четири години по-късно от компанията смятат, че са готови за големия скок. Те планират от 40 000 електромобила годишно през миналата година, да скочат до 3 милиона до 2025 г.

Ограниченията на емисиите

През декември ЕС реши да свали допустимите емисии на въглероден двуокис от коли с 37,5% до 2030 г. спрямо нивата от 2021. 

"Тази цел е вече непостижима с двигатели с вътрешно горене", твърди Волкмар Денер, главен изпълнителен директор на Bosch.

Всеки допълнителен грам въглероден двуокис ще се наказва с 95 евро глоба след 2030 г. Това означава, че без рязка технологична промяна, производителите ще започнат да губят от всяка кола на бензин или дизел.

Колко рискова е инвестицията?

Според анализаторите - изключително много. Специалисти от "Делойт" твърдят, че VW може да произведе 14 милиона коли до 2026 г., които никой няма да купи.

Разбира се, това са проекции по данни от предишни години. Надеждата на германците е, че все повече хора ще имат стимул да купуват електромобили заради сериозните регулации в ЕС, Китай и по света за емисиите, които включват и политики за окуражаване на чистите технологии.

"Диезелгейт" е довел и до друго предимство за компанията - разчистил е "старата гвардия" от кадри, които е трябвало да напуснат мениджърските позиции след скандала. Това е отворило път за новия главен изпълнителен директор Хeрберт Дийс, който влиза в компанията именно като експерт по електромобилите.

Батериите

Най-голямата пречка за това да има евтини електромобили са цените на батериите. Те струват между 30% и 50% от цената на автомобила. Батерия с обсег 500 км - два пъти по-малко от повечето дизелови двигатели - е 20 000 долара. Затова и най-евтината кола на Tesla в момента струва в Германия 55 400 евро.

Във VW вярват, че обема на производството им ще помогне да се свали цената. Целта е една - до 2025 г. VW да бъде производител №1 в света на електромобили, а Tesla - просто нишов играч.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кой ще понесе отговорността за НАПлийкс?