Article_top

Да попитаме гражданите - искаме ли една магистрала да изтече в пясъците.

Така министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова коментира законовото задължение на държавата да отчужди дюните, попаднали в частни ръце. Аврамова потвърди и неофициалната информация, че ако трябва да бъдат откупени всички дюни, то това би струвало на бюджета над 1 милиард лева.

Както е известно, над 70 на сто от природните образувания попадат в частни имоти, като това се е случвало назад във времето, много преди появата на специализираните закони, които касаят темата. В същото време вече са картографирани всички дюни, макар и с години закъснение, като пак по закон - върху тях е забранено да се строи. 

Досега обаче държавата не е предприела мерки. Или както отново потвърди Аврамова днес - до момента няма нито една стартирала процедура по отчуждаване на дюни, независимо къде се намират те.

Днес министърката участва в парламентарния контрол, за да отговори на въпрос за последните случаи със застрояване на Черноморието - печално известните вече инвестиционни намерения на т.нар. Шофьорски плаж край "Алепу", на къмпинг "Градина", заличаването на дюните на къмпинг "Смокиня" и др. Аврамова направи кратка ретроспекция на събитията, на проверките на държавния строителен контрол, на констатираните нарушения и пр. И заяви вече известното - че строителните разрешителни, промяната на статута на земите, изготвянето на подробните устройствени планове и т.н. са направени преди Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, като по силата на същия този закон са в сила.

След което Аврамова обяви, че е създадена междуведомствена работна група, която в рамките на два месеца трябва да обследва всички започнали строежи по морето, както и да разгледа въпроса с дюните. Или по-точно: терен ли са или са природни образувания.

Така например трябвало да се прецени "дали има смисъл" да се предприемат мерки спрямо дюни от 100 квадратни метра, намиращи се на строителен терен от 40 декара, обясни министърката.

Този пример съответства на случая с проекта за вилно селище "Корал резидънс" в землището на обявения за екоплаж Корал. Неотдавна инвеститорът Сава Чоролеев обяви, че е готов възмездно да върне на държавата имота, ако тя прецени че й е важен и иска да го остави на гражданите за обществено ползване.

На въпрос на Клуб Z обмисля ли държавата това предложение на фона на това, че няма нищо "еко" на обявен със закон екоплаж, на сантиметри от който има курортен компленс, Аврамова отвърна: 

"Ако гражданите кажат да изкупим терените, трябва и да ги попитаме искат ли в пясъците да изтече една магистрала".

Това трябваше да е коментар, касаещ не само имота на Чоролеев, а всички дюни. На фона на това, че над 1 милиард лева, или по-точно 1,3 милиарда е цената, определена за изграждането на Автомагистрала "Хемус".

Аврамова отново припомни, че въпреки решението на Върховния административен съд (ВАС) от миналия месец, с което се дава зелена светлина за изграждането на "Корал резидънс", все още е в сила забраната на Министерство на околната среда и водите за строителство в землището на Корал.

Иначе в процедурата по отчуждаването на дюни участват още две министерства - на туризма и на финансите.

 

Да попитаме гражданите - искаме ли една магистрала да изтече в пясъците.

Така министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова коментира законовото задължение на държавата да отчужди дюните, попаднали в частни ръце. Аврамова потвърди и неофициалната информация, че ако трябва да бъдат откупени всички дюни, то това би струвало на бюджета над 1 милиард лева.

Както е известно, над 70 на сто от природните образувания попадат в частни имоти, като това се е случвало назад във времето, много преди появата на специализираните закони, които касаят темата. В същото време вече са картографирани всички дюни, макар и с години закъснение, като пак по закон - върху тях е забранено да се строи. 

Досега обаче държавата не е предприела мерки. Или както отново потвърди Аврамова днес - до момента няма нито една стартирала процедура по отчуждаване на дюни, независимо къде се намират те.

Днес министърката участва в парламентарния контрол, за да отговори на въпрос за последните случаи със застрояване на Черноморието - печално известните вече инвестиционни намерения на т.нар. Шофьорски плаж край "Алепу", на къмпинг "Градина", заличаването на дюните на къмпинг "Смокиня" и др. Аврамова направи кратка ретроспекция на събитията, на проверките на държавния строителен контрол, на констатираните нарушения и пр. И заяви вече известното - че строителните разрешителни, промяната на статута на земите, изготвянето на подробните устройствени планове и т.н. са направени преди Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, като по силата на същия този закон са в сила.

След което Аврамова обяви, че е създадена междуведомствена работна група, която в рамките на два месеца трябва да обследва всички започнали строежи по морето, както и да разгледа въпроса с дюните. Или по-точно: терен ли са или са природни образувания.

Така например трябвало да се прецени "дали има смисъл" да се предприемат мерки спрямо дюни от 100 квадратни метра, намиращи се на строителен терен от 40 декара, обясни министърката.

Този пример съответства на случая с проекта за вилно селище "Корал резидънс" в землището на обявения за екоплаж Корал. Неотдавна инвеститорът Сава Чоролеев обяви, че е готов възмездно да върне на държавата имота, ако тя прецени че й е важен и иска да го остави на гражданите за обществено ползване.

На въпрос на Клуб Z обмисля ли държавата това предложение на фона на това, че няма нищо "еко" на обявен със закон екоплаж, на сантиметри от който има курортен компленс, Аврамова отвърна: 

"Ако гражданите кажат да изкупим терените, трябва и да ги попитаме искат ли в пясъците да изтече една магистрала".

Това трябваше да е коментар, касаещ не само имота на Чоролеев, а всички дюни. На фона на това, че над 1 милиард лева, или по-точно 1,3 милиарда е цената, определена за изграждането на Автомагистрала "Хемус".

Аврамова отново припомни, че въпреки решението на Върховния административен съд (ВАС) от миналия месец, с което се дава зелена светлина за изграждането на "Корал резидънс", все още е в сила забраната на Министерство на околната среда и водите за строителство в землището на Корал.

Иначе в процедурата по отчуждаването на дюни участват още две министерства - на туризма и на финансите.

Коментари

Нагла лъжа

Видно от картографираните дюни на Корал повече от половината терен за строежите на Чоролеев е върху дюни!
You voted '+'.
Klingon Oid's picture
Klingon Oid
Klingon Oid

Странен въпрос от страна на

Странен въпрос от страна на министър - всъщност пита "Искате ли да прилагаме закона ?"
Прекалено много изпростяха управляващите
Същото и с машинното гласуване "искате ли да спазнаме закона", та накрая даже го промениха (закона) заради некадърността си да приложат закона
Гоце Доганов's picture
Гоце Доганов
Гоце Доганов Будов

В закона има текст, че

В закона има текст, че собствениците ТРЯБВА ДА ВЪЗСТАНОВЯТ ДЮНАТА.
Дали ще ботват коренчета , дали друго...

После дописвате, че трябва да се грижат за дюните!

С КАКЪВ МИЛИАРД ПЛАШИТЕ ХОРАТА, за ДА се откажат от
в БГ да има такава природна забележителност!?

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кога ще приключи ремонтът на „Графа“?