Тръгването на училище за първи път е вълнуващо изживяване и за първокласниците, и за техните родители. Не минава обаче и без стресови ситуации. Колкото и да са доволни, че отрочето им е пораснало и прави следващата стъпка, родителите не си спестяват лекото сърцебиене и тревожните въпроси наум: "На кого го оставяме?", "Как ще се справи?", "Не е ли много малък/малка" и т.н. Предлагаме ви в леко съкратен вид някои полезни съвети,  които се намират в специален наръчник на асоциация "Родители". Там може да откриете отговорите и на други въпроси за първокласници, които ви вълнуват.   

 

Дневният режим

 

На пръв поглед ритъмът и повторяемостта могат да изглеждат еднообразни и скучни, но имат своя дълбок и особен смисъл за децата. Когато спазват един и същ ритъм всеки ден, децата се чувстват по-спокойни. Ритмите на деня, седмицата и годината създават у тях усещане за сигурност и защитеност, развиват чувство за доверие в живота – това е вярване, което ще им помага и в по-късната възраст. 
Ето и нашите препоръки: 
 - Направете списък със задачи. Нека в него има колкото се може повече неща, които детето прави по принцип през деня и през цялата седмица. Отбележете дейностите, които са най-важни и бихте искали детето да им обръща повече внимание. Задайте им точно определено време, маркирайте ги с различен цвят. Нанесете ги в седмичната програма.

 - Водене и вземане от училище – воденето трябва да е 15 минути преди началото на първия учебен час. Вземането от училище да е навреме. Това е важно преди всичко за детето ви. То ще остане с усещането, че е значимо за вас, а не забравяно или пренебрегвано от най-важните за него хора – родителите му. Вземайки го навреме, изграждате у него умението за точност и отговорност към поетия ангажимент. Ако все пак ви се наложи да закъснеете, намерете начин да го уведомите предварително или да имате вариант за друг човек, който може да го вземе. Попитайте дали училището ви предлага вариант за организиран транспорт.

- Извънкласни занимания (език, спорт, изкуство и т.н.) – принципът, който ви препоръчваме, е „По-малко е повече”. Започнете учебната година с по-ниска натовареност по отношение на извънкласните дейности и достатъчно време за игра. Не включвайте повече от две дейности, едната от които задължително да е спорт. 
- Подготовка на домашните – помагайте, но никога не подготвяйте домашните вместо децата. В противен случай оценките в училище ще са ваши, а детето никога няма да се научи да се справя само.  
- Фиксиране на времето за лягане – пълноценният сън и достатъчното време за почивка са изключително важни за здравословния начин на живот, а здравето на детето е ваша отговорност. Определете час за лягане и не отстъпвайте. За развитието на детето и отделянето на хормона на растежа са необходими поне 9 часа сън. Поговорете с детето и му обяснете защо този въпрос е от такава важност. 
- Домашните задължения – започването на учебната година не е повод да освободите детето от изхвърлянето на боклука, грижите за домашния любимец и най-вече оправянето на стаята. Всички домашни задължения трябва да имат своето място в седмичната програма.

 

Ученическите раници

 

На пазара съществува огромно разнообразие от ученически раници, куфари, чанти и сакове. Повечето са ярки, с любими детски герои и направени да привличат децата. Съвсем отделен е въпросът дали са здрави, ергономични и удобни за носене. Някои родители предпочитат куфари с колелца, но реално инфраструктурата на училището допълнително затруднява децата в придвижването и вдигането им на ръце по стъпалата или други неравни места. Препоръчителни за учениците все пак са раниците с уговорката, че е необходимо да отговарят на определени изисквания.

 Тегло - раницата заедно със съдържанието не бива да превишава 10-15 % от теглото на детето, т. е. ако вашият първокласник тежи около 25 кг, раницата с всичко в нея не бива да надхвърля 3-4 кг. Ширина и височина - не бива да превишава ширината на раменете на детето. 

Препоръчително е височината на чантата да е не повече от 30-40 см, така че да не достига краката на детето, когато е на гърба му. Ремъци - трябва да имат възможност за регулиране, за да може чантата да се носи и когато детето е облечено само по блузка, и когато е с дебело зимно яке, без това да създава дискомфорт. 
Гръб - препоръчително е да е с твърд гръб. Цвят - за безопасността на детето по улиците е добре раницата да бъде в ярки, сигнални цветове.

Няколко практически съвета при избора на раница:ученическите модели раници на утвърдените фирми са направени от много издръжлива материя и по стандарт имат светлоотразители. Неудобство е по-високата цена. Желателно е раницата да има поне две отделения: за учебниците и за всичко останало – храна, спортна екипировка…

Външните и страничните джобове са удобство – за шишето с вода, за документи (бележник, тефтерче) и телефон. За да не се стига до гръбначни изкривявания или травми, научете детето да поставя раницата на масата или чина, преди да я сложи на гърба си.

Създайте му навик всеки ден да я изпразва напълно и да слага в нея само необходимите неща. В началото, докато изгради това умение, е препоръчително да подреждате заедно с него чантата или да я проверявате, след като то я е подредило. Договорете с учителката част от пособията да остават в училище, така че децата да не носят излишна тежест.

 

Учебниците


Учебниците за първи клас са безплатни. Детето ще получи буквар, читанка, математика, роден край, музика, изобразително изкуство, домашен бит и техника и задължителните учебни тетрадки към тях. Освен учебниците учителите използват за подготовката на децата допълнителни помагала, които се купуват от родителите. Добре е да договорите с учителите броя на тези помагала, а редът за използването им да е такъв, че да не се налага детето да носи по 5-6 различни учебници, тетрадки, сборници, речници, справочници за един учебен час. 
 

Училищните тоалетни

 

70% от българските деца "стискат" в училище. Много първокласници в училище виждат за първи път в живота си тоалетна с дупка и за тях това е сериозен стрес. Не оставяйте детето да се справя с това предизвикателство само. Има мнения, че тоалетните с клекала са по-хигиенични, но не бива да забравяме колко е трудно да ги използваш, без да напръскаш краката си до коленете. 

Важно е да помогнете на децата да преодолеят стреса на тема тоалетна. Заведете ги в училищната тоалетна, обяснете им как да я използват и най-вече – успокойте ги. Научете ги задължително да измиват ръцете си след ползването на тоалетната, както и да ползват мокри кърпички. 
На пръв поглед въпросът за малката и голямата нужда може да изглежда доста смешно. При по-внимателно вглеждане обаче откриваме, че учениците прекарват от 5 до 7 часа в училище, без да ползват тоалетната, защото в нея няма вода, тоалетна хартия, сапун, вратите не се затварят, а хигиената е... под въпрос. Освен до временно неудобство това води и до по-сериозни последици. „Стискането” е основната причина за редица заболявания на храносмилателната система. Липсата на условия за измиване на ръцете води до повишаване на риска от хепатит А. Има и рискове за психичното здраве – от повишена напрегнатост и смущения в концентрацията до негативна самооценка и негативно отношение към собственото тяло.

Как родители и учители заедно можем да променим това? Да настояваме за приемането на наредба на Министерство на здравеопазването, която въвежда стандарт за училищните тоалетни, който казва как трябва да изглеждат те.
Да искаме целенасоченото отпускане на бюджет за ремонт и поддръжка на санитарните възли в училище. (Още на първото заседание на служебния МС просветната министърка Румяна Коларова реши да спести 2 млн. лв., предвидени за ремонт на училищни тоалетни - б.р.) 

Да говорим с децата си за това, че състоянието на обществените пространства – включително и тоа-летната - зависи най-вече от нашата собствена отговорност. Ако мислите, че нуждата от нови училищни тоалетни е голяма, на този адрес http://www.peticiq.com/novi_wc можете да подпишете петиция, апелираща за предприемане на действия за решение на проблема. Инициатор на петицията е Национална мрежа за децата – обединение от водещи НПО, работещи в сферата на децата и семействата.

 

Водата

 

 

Не забравяйте - пиенето на достатъчно количество вода всеки ден е жизненоважно за подрастващия организъм. Вашето дете трябва да изпива до 2 литра вода всеки ден.

От вас зависи: Да напомняте и следите детето да си взема шишето с вода за училище всеки ден.

Да му обясните, че газираната или подсладената напитка не утолява жаждата и е по-добре, когато е жадно, да пие вода. Някои родители и класни ръководители намират решение в апарати за вода в класната стая. Купуването и поддържането на апарата и консумативите към него са грижа на самите родители.


Мобилните телефони и таблети

 

Важно е да прецените плюсовете и минусите на това решение. Изследванията не дават категоричен отговор на въпроса, дали излъчването от апарата е напълно безопасно, но специалистите съветват времето за ползване на телефона да се ограничи до минимум. 
По правило използването на телефон по време на час е забранено, така че трябва да се съобразявате с графика на междучасията, за да звъните на детето. Друг е въпросът, доколко първолакът наистина се нуждае да бъде проверяван всяко междучасие.

Добро решение, за да се чувствате спокойни, е да договорите с учителката подходящото време, в което да се свързвате с нея, както и да получите уверенията й, че тя ще ви потърси в извънредна ситуация с детето. 

Телефонът представлява сериозно предизвикателство за самото дете. Способността за концентрация за дълъг период от време не е най-силната черта на 7-годишните. А телефонът със сигурност може да бъде повод за много забавления, дори в час. 

Ако все пак решите да дадете телефон на детето, добре е това да бъде възможно най-евтиният модел.

Никой не може да гарантира, че телефонът няма да бъде откраднат или изгубен.

Съвременните телефони с множество функции носят същите опасности като интернет. Ако телефонът има заложени такива функции, по-добре поне в 1-ви клас те да са с                           ограничено ползване и детето да няма реален достъп до интернет. В тази възраст са възможни неволни грешки като теглене от платени сайтове или влизане в неподходящи страници, както и възможности за измами.

Договорете с детето правилата за ползване на мобилния телефон – на кого и кога може да се обажда, колко дълги разговори да води, обяснете му неговата отговорност за размера на сметката.

Мобилните оператори предлагат и услуги, които ви дават постоянна информация за това къде се намира вашият първолак и как използва телефона си, а също така ви дава възможност да контролирате обажданията и разходите му. Добре е, преди да прибегнете до тази услуга, да обясните на детето как и защо ще използвате програмата, за да не се чувства то следено и шпионирано.

По отношение на все по-навлизащите в живота на децата таблети специалистите съветват по възможност те да се ползват с образователни цели вкъщи и да се избягва носенето на лични таблети в училище. Също като мобилните телефони с много функции таблетите са скъпи устройства и носенето им от децата в училище крие риск от кражба, повреждане на устройството или неумишлена злоупотреба, свързана с ползването на интернет и платени приложения. Не на последно място безбройните игри в таблета отнемат времето за общуване със съучениците и радостта от реалните игри в двора на училището.

 

Джобните пари

 

Създаването на финансова отговорност у детето е много важно, но често пренебрегвано умение. Чрез джобните пари малкото дете се научава да употребява и използва свои собствени, макар и ограничени, финанси и да поема отговорност за тях. Сумите са още малки и неговите първи опити и грешки няма да струват много. А те неизбежно ще се случват, защото са част от уроците за парите. 

Колко джобни? 
За начало да тръгнем от магическата формула – седмичните джобни са равни на възрастта на детето по 50 стотинки. 
Така, ако детето ви е на 7 години, те са: 7 х 0.50 = 3.50 лв. 

Важен въпрос, който трябва да бъде обсъден, е колко пари може да носи то в училище. По-спестовните деца често успяват да си съберат доста средства. Проблемът е, че ако темата не е изрично коментирана, има голяма вероятност да ги занесат всичките в училище, за да се похвалят. За тях това е съвсем нормално, защото това са си техните пари. 

Ето накратко няколко съвета за джобните пари:
1. Обяснете на детето смисъла на джобните и правилата за използването им. Въведете правило за даване на пари назаем на съученик – например: Може да услужиш с малка сума (до…) на свой съученик, ако си е забравил парите или не му достигат, за да си купи храна или за някаква друга нужда.

Обяснете на детето разликата между нужда (например храна, когато си гладен) и желание (играчка от книжарницата или сладолед от лавката) и защо не е правилно да дава големи суми на заем.

2. Заедно с детето направете списък на вредните и забранени за купуване неща. Оставете го само да прави предложения за списъка, вие само му подсказвайте критериите. Така детето ще разбира смисъла на забраната и по-рядко ще я нарушава.

3. Научете детето да купува само от разрешените от вас и от училището места. В никакъв случай не разрешавайте да купува вещи или храни от други деца, учители или от непознати хора в училищния двор.

4. Първоначално давайте на детето джобни пари всеки ден, като постепенно увеличавате времето – два пъти в седмицата, един път в седмицата. Определете точен ден за даване на джобните и се старайте да го спазвате. Позволете на детето да изразходва джобните си пари по свой собствен избор.

5. Избягвайте да му давате допълнително джобни пари, ако е похарчило предварително седмичната сума. 
Ако все пак го направите, нека да е за сметка на парите за следващата седмица.

6. В никакъв случай не наказвайте детето за изгубени или откраднати джобни пари. То и без това преживява болезнено този „урок”.

7. Системата на джобните пари е ефективна само когато е съчетана с обсъждане на финансовите въпроси в семейството.

8. Не на последно място - добре е да обсъдите и да се опитате да хармонизирате политиката си по отношение на джобните с тази на останалите родители, като максимално се възползвате от опита и препоръките на класния ръководител.

На добър час!