Очаквано транспортният бранш се възпротиви на предложените от държавата цени на тол-таксите, които влизат в сила от 16 август. Оттам предупредиха, че новите цени ще окажат влияние и на инфлационните процеси и ще доведат до поскъпване на стоките за крайния потребител. Управляващите са си поставили за цел тол таксите да осигурят приходи от 1 милиард лева годишно.

Според предложенията на регионалното министерство, за да се движат по магистрала или първокласен път, камионите до 12 т. ще трябва да плащат между 8 и 16 стотинки на километър. За по-тежките - тарифата започва от 23 ст. и достига до 94 стотинки, в зависимост от еко категорията им.

"Първоначално си помислихме, че министерството се шегува", заяви вчера пред бТВ Йордан Арабаджиев, изп. директор на Съюза на международните превозвачи.

От регионалното министерство съобщиха в понеделник, че цените са най-ниските в Европа. Но превозвачи обявиха, че ако промените влязат в сила, това ще вдигне разходите им за пътни такси 30 пъти. В момента месечната винетка за камион е 134 лв.

„Увеличението е над 33 пъти - не проценти, ако трябва да се изразявам в цифри - от 1300 на 40 000 - това е 30 пъти ужасяващо” , каза още Арабаджиев.

Според регионалното министерство най-драстично ще бъде увеличение само за камионите, които рушат и замърсяват най-много.

Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков заяви още вчера, че желанието на държавата е да прояви разбиране към транспортния бранш, който е в очакване и на затягане на европейските регулации с пакета "Мобилност".

"Реверансът, който правим с това предложение за цени, е към онези автомобили, които возят на къси разстояния – вътрешните превози. При автобусите и камионите от 3.5 т и 12 т цените ще са най-ниски в ЕС, точно за да направим реверанс към българския бизнес", каза Нанков.

Той добави, че с въвеждането на тол такси за различни категории тежкотоварни автомобили щяло да стимулира и купуване на нови превозни средства с екологична насоченост.