Творба, обявена за рисунка с туш на българския модернист Сирак Скитник, се оказа корица на  "Камасутра" от 2012 г.  (издателство Penguin). Работата е на френската артистка Малика Фавр (Malika Favrе) в стил оп-арт.

Същата творба обаче фигурира в момента в изложбата в столичната галерия “Структура” като произведение на Сирак Скитник. А разкритието за това направи художникът Антон Стайков (автор на “Кратка история на българския комикс” 2000) на своята страница във фейсбук.

„Работата” на Сирак Скитник е част от експозицията „Модернизъм и Авангард. Българската перпектива”, която показва частната колекция на бизнесмена рекламист Николай Неделчев.

"Работата" на Сирак Скитник.

Тя бе обявена за „истинска находка”, запълваща бяло петно в нашето изкуствознание. Работите не били показвани, а директорката Мария Василева ни убеждаваше от тв ефира, че заради тази колекция трябва да се пренапише историята на изкуството и че името на Неделчев вече е „гравирано” там.

Само преди два дни обаче изкуствоведите – доц. Ружа Маринска и Пламен Петров, съобщиха в медиите, че голяма част от експонатите не са автентични. Доц. Маринска, която е сред най-големите експерти по модернизъм в България, заяви и своето желание да участва в професионален дебат „с всички възможни аргументи, за да защити становището си”.

Пламен Петров от Софийска градска художествена галерия пък е организирал (заедно с колегата си Красимир Илиев) мащабна експозиция на Сирак Скитник през 2013 г. В статия в сп. "Култура" той е категоричен, че работите му, представени в колекцията на Неделчев, също не са автентични. Петров добавя същото и за Иван Милев, Харалампи Тачев, Иван Пенков.

И ето че художникът Антон Стайков вече извади една такава „творба”.

Оригиналната корица на "Камасутра".

Според експерти е малко вероятно британската артистка да е копирала от Сирак Скитник, най-малкото защото се твърди, че работите в изложбата се показват за първи път. Може би е време колекционерът Николай Неделчев да даде малко повече информация за произхода на близо 100-те творби, които е събрал, се говори в гилдията, където в последните дни скандалът се коментира почти денонощно.

Галеристът Лаврен  Петров написа в една от дискусиите по темата:

„Според мен е „преднамерено” бомбастичното показване на подобна колекция с шумен пиар. Средите на галеристи изкуствоведи и познавачи са скандализирани! Р.Маринска и П.Петров единствени за сега реагираха писмено. Според мен и специализираните служби и органи трябва да реагират, ако Н. Неделчев ги сезира. Жалко е за хората със сериозен авторитет, които са се включили в изданието. Нямам лично отношение по темата заради непознаването на т.нар. Роден „Авангард”. Познавам доста от криминалните субекти в арт-пазара ни и следите са ясни. Страхотно е да представяме колекции с открития, обаче те трябва да са ОРИГИНАЛИ!”

Най-неприятен вкус разбира се оставя фактът, че Мария Василева не спря да убеждава хората, че тези произведения трябва да бъдат в музеите. Василева е една от основателките на Института за съвременно изкуство (ИСИ), където вече 30 години работи рамо до рамо с настоящата директорка на Националната галерия Яра Бубнова.

Възможно ли е произведенията от колекцията или други подобни на тях да са били подготвяни да влязат в НХГ, се питат в арт средите. И всички тези речи за това как точно такива работи липсват в нашите музеи всъщност да са имали за цел да подготвят почвата? Известно е, че през миналото лято НХГ получи наследство от близо 2 млн. лв., което е предвидено специално за откупки на българско изкуство.